U suradnji s
U suradnji s tvrtkom HEINEKEN Hrvatska

Naše top menadžerice o liderskim vještinama budućnosti. 'Dobar vođa više sluša i manje govori'

U menadžment timu ove kompanije u Hrvatskoj je 60 posto žena. U povodu Dana žena pričali smo s njihovim menadžericama na top pozicijama

FOTO: Boris Štajduhar

Udio žena na menadžerskim pozicijama na razini Europske Unije još su daleko od ravnopravnosti s muškarcima. Iako čine gotovo polovinu ukupnog broja zaposlenih, odnosno 46 posto, u upravama sjedi tek 36 posto žena.

Najveći udio žena na menadžerskim pozicijama bilježe istočnoeuropske članice EU, Latvija s 45 posto, Poljska s 44 posto te Bugarska i Mađarska s 42 posto. Hrvatska je na samom začelju s udjelom od 24 posto.

Iako statistička slika Hrvatskoj ne ide na ruku, u ovoj pivskoj kompaniji stvar je potpuno drugačija – u menadžment timu tvrtke HEINEKEN Hrvatska je čak 60 posto žena. Kako se razvojem društva mijenja i položaj žena u društvu, ali i obratno, u povodu Dana žena razgovarali smo s njihovim menadžericama na vodećim pozicijama.

Nastojimo razvijati kulturu uključivosti

Dotaknuli smo se ravnopravnosti spolova u biznisu, liderskih kompetencija budućnosti, poslovnih izazova te pitanja koje se prirodno nameće – kako je biti žena u “muškom” sektoru.

“Jako mi je drago da je situacija u našoj kompaniji dosta uravnotežena. Naš menadžment tim, najviše upravljačko tijelo kompanije, čini 60 posto žena, dok visoki menadžment čini 45 posto žena. Nastojimo kontinuirano razvijati kulturu uključivosti i raznolikosti te podizati ljestvicu gdje god i kad god je to moguće. Važno je nam je da se zaposlenici osjećaju cijenjeno, sigurno i prihvaćeno”, govori Marta Bulhak, predsjednica Uprave HEINEKENA Hrvatska.

Ovu poziciju obnaša posljednjih godinu i pol dana, no u kompaniji je puno duže. Točnije, u 25 godina obnašala je različite pozicije na različitim funkcijama. Bila je menadžerica riznice i direktorica Lanca opskrbe pivovare Warka, direktorica Ljudskih resursa Grupe Zywiec te HR direktorica za Europu.

Kompaniju je vodila kroz krizu

Od 2018., kao direktorica HEINEKEN EE&GDF, unapređivala je rast poslovanja na svim tržištima na kojima je kompanija prisutna, ubrzavala digitalni razvoj, razvijala održive poslovne modele te utvrđivala temelje budućeg uspjeha.

“Proteklih godinu i pol imala sam priliku raditi s vrlo talentiranim ljudima koji gaje puno strasti prema svom poslu i pivskoj industriji. To me svakodnevno motivira da dam najbolje od sebe i da s našim ljudima kreiram sadašnjost i budućnost HEINEKENA Hrvatska”, kaže nam Bulhak koja je kompaniju uspješno vodila kroz krizu uzrokovanu pandemijom, boreći se s poremećajima na tržištu.

“Najveći izazov s koji sam se suočila bio je dolazak u kompaniju tijekom pandemije koronavirusa. To je ujedno bila i kriza s kojom su se borile mnoge kompanije i njihovi rukovoditelji. Zbog epidemiološke situacije, nisam mogla uživo upoznati mnoge zaposlenike HEINEKENA Hrvatska, kao ni naše poslovne partnere i dobavljače. Ipak, drago mi je da smo odnose mogli izgraditi putem digitalnih kanala te se postupno upoznavati licem u lice”, priča nam.

Marta Bulhak, predsjednica Uprave HEINEKENA Hrvatska Boris Štajduhar

Tko su bolji šefovi – žene ili muškarci?

Na to se osvrćemo na pitanje oko kojeg se vječno lome koplja – Tko su bolji šefovi, žene ili muškarci?

“Lidere ne treba suditi po rodu, već po tome kako se ponašaju u poslovnom okruženju. Dobar lider treba uspostaviti balans između izražavanja brige i donošenja teških odluka. Potrebno je razmišljati dugoročno, ali i razumjeti kratkoročne posljedice svojih odluka te voditi organizaciju prema budućnosti, dok se osigurava optimalno poslovanje u sadašnjosti. Dobar lider je osoba koja uživa poštovanje svojih kolega, kojoj se vjeruje i koju ljudi žele slijediti”, kaže.

Kad slušamo, gradimo bolje odnose

No, kako su međuljudski odnosi iznimno delikatni te često velik izazov mnogim menadžerima, Bulhak je s nama podijelila najbolji savjet koji je dobila tijekom karijere, a kojeg kaže, treba nesebično dijeliti sa svima koji žele rasti:

“U životu treba slušati više nego govoriti. Pritom je važno da zaista čujemo što nam druga osoba govori. Kada aktivno slušamo ljude oko sebe, dajemo im do znanja da ih razumijemo i uvažavamo. To nam omogućava da izgradimo bolje odnose, pridobijemo povjerenje kolega te u konačnici, djelujemo kao skladan, inovativan i produktivan tim.”

Ključ je u određivanju prioriteta

S njom se slaže i kolegica Ružica Račić Mršo, direktorica marketinga u HEINEKENU Hrvatska i dodaje da taj put može biti intenzivan te da pritom treba čuvati i sebe. Ključ je u određivanju prioriteta.

“Ne treba uvijek sve odraditi za odličnu ocjenu. Postoje manje bitne stvari u koje ne vrijedi ulagati previše energije i u redu je da se njih ne napravi tako temeljito, za razliku od bitnih stvari koje su ključne za poslovanje”, dodaje Račič Mršo iza koje je više od 20 godina iskustva u vodećim međunarodnim kompanijama u sektoru robe široke potrošnje.

Dinamičnost industrije je magnetski privlačna

Posao koji ju je, kako kaže, najviše oblikovao na samom početku karijere je marketinška pozicija u Unileveru Hrvatska, gdje je radila na proizvodima za osobnu njegu.

Karijeru je nastavila graditi u Nestlé Adriaticu u kojem je provela šesnaest godina, a prije nego što je došla na mjesto direktorice marketinga u HEINEKENU Hrvatska, radila je u Coca-Cola Company Adria kao menadžerica za poslovnu i komercijalnu strategiju.

Pivarska industrija magnetski ju je privukla svojom dinamičnošću. “Privukla me i mogućnost rada na vrhunskim brendu, kao i marketinška sloboda i kreativnost koju pruža rad na lokalnom brendu. Pored toga, tu je i činjenica da ću imati priliku raditi s vrhunskim stručnjacima iz cijelog svijeta te da ću biti uključena u najbolje prakse i znanje marketinške struke”, priča.

Ružica Račić Mršo, direktorica marketinga u HEINEKENU Hrvatska Boris Štajduhar

Jedinstveno nasljeđe

Njezina kolegica Danijela Govorčinović Šimunović, direktorica ljudskih resursa HEINEKENA Hrvatska kaže da su je u pivarsku industriju privukle vrijednosti koje njeguje kompanija.

“Privuklo me i to što se radi o kompaniji koja, za razliku od brojnih drugih, ima svoju proizvodnju i snažne lokalne brendove, a istovremeno globalne standarde i snagu. Uz to, povijest i naslijeđe koje nam donosi pivovara u Karlovcu je ono što nas čini jedinstvenima”, pojašnjava.

Organizacija dana je ključna

Govorčinović Šimunović radila je u različitim industrijama. “Karijeru sam započela u konzultantskoj tvrtki Gentis gdje sam se okušala u poduzetničkim vodama i radila s mnogim kompanijama u Hrvatskoj i regiji. Nakon deset godina konzultantske karijere, pridružila sam se medijskoj grupi Styria, meni jako dragoj kompaniji 24sata. Prije dvije godine stigla sam u HEINEKEN Hrvatska”, govori dodajući da je majka dvoje djece, te da joj je to najvažnija životna uloga.

S obzirom na dinamičnost posla kojim se bave, upitali smo naše sugovornice kako organiziraju svoj dan te kako balansiraju između privatnog i poslovnog života.

“Ljepota mog posla jest činjenica da je mi je svaki dan drugačiji. Obično dan započinjem pristupanjem poslovnim obvezama vrlo rano, kako bi moj kolega rekao – u pekarskoj smjeni. Imati tih nekoliko jutarnjih sati mira i koncentracije stvara mi ugodu i tako uplovim u dan onako kako mi najbolje odgovara”, kaže Govorčinović Šimunović.

Balans privatnog i poslovnog

Također, svako popodne nastoji provesti s obitelji. “Moja dva sina još su u godinama kad žele provoditi svoje vrijeme s roditeljima i smatram da to treba iskoristiti”, zaključuje Danijela.

Marta Bulhak, predsjednica Uprave HEINEKENA Hrvatska kaže da joj je svaki radni dan ispunjen mnoštvom različitih zadataka.

“To je prednost rada u dinamičnoj industriji. Osim što razvijam znanje o navikama naših potrošača i hrvatskog tržišta, susrećem se s kolegama iz različitih timova i funkcija te zajedno donosimo odluke i stvaramo planove koji osiguravaju kontinuitet poslovanja kompanije te nam pomažu da zauzmemo što bolju poziciju na tržištu”, govori.

Potpora obitelji i odmor su ključni

Bulhak dodaje da je iznimno važno raditi na balansu privatnog i poslovnog života. “Određeno vrijeme u danu važno je posvetiti odmoru i opuštanju. Uživam biti na svježem zraku, a Zagreb je zaista odličan grad za duge šetnje. Svako malo otkrijem neku novu zgodnu rutu. Važno mi je dobro isplanirati vikend koji koristim za otkrivanje svih kutaka ove prekrasne zemlje i to smatram pravom privilegijom”, otkriva nam.

Ružica Račić Mršo smatra da dobro balansira između poslovnog i privatnog života, a potpora obitelji je u tome je ključna. “Imam izvrsnog supruga s kojim partnerski dijelim sve obaveze”, kaže te u šali dodaje da se nada da će suprug ovo pročitati.

“Najbolje se relaksiram među svojima, dugogodišnjim prijateljima i obitelji i za njih uvijek nalazim vremena. Drugi bitan dio mog privatnog života su knjige, uvijek paralelno čitam nekoliko naslova. Prije bih uvijek pročitala svaku knjigu do kraja, a sada prestajem čitati ako mi se knjiga ne sviđa. Vrijeme kojim raspolažemo je ograničeno i ne vrijedi ga trošiti na stvari koje nam se ne sviđaju”, napominje Račić Mršo.

Danijela Govorčinović Šimunović, direktorica ljudskih resursa HEINEKENA Hrvatska Boris Štajduhar

Poslovna lekcija za izazovne situacije

Na to nam Danijela Govorčinović Šimunović kaže da su joj knjige vječna inspiracija. Otkrila nam je kako je u jednoj knjizi pronašla rješenje za najizazovnije situacije s kojima se susreće u poslovnom, ali i privatnom životu.

“Ne ostajem uvijek mirna u izazovnim situacijama. Nedavno sam čitala knjigu Čovjekovo traganje za smislom, djelo Viktora Frankla koje mi je pomoglo u upravljanju izazovnim situacijama. Mi ljudi, za razliku od svih drugih bića, imamo mogućnost ne reagirati instinktivno na svaki izazov. Mi možemo stati, promisliti i svjesno odlučiti kako ćemo reagirati i kako upravljati svojom reakcijom”, priča pa nastavlja:

“Ono što nas Frankl uči jest da uvijek, baš uvijek imamo slobodu odlučiti se za svoje stajalište i u svemu pronaći vlastiti smisao. Kako kaže Frankl: “Onaj koji zna zašto, može se nositi s gotovo svakim kako”. Svima bih od srca preporučila ovo zaista korisno štivo.”

Panika ne pomaže, stvari stavite u perspektivu

Bulhak pak na to komentira da u izazovnim situacijama panika ne pomaže. “Potrebno je stvari staviti u perspektivu. Kada više glava skupimo i razmišljamo zajedno, možemo pronaći rješenje za svaku tešku situaciju. Suradnja i zajedništvo su iznimno važni kada se suočavamo s izazovima jer, ne samo da uživamo u potpori naših kolega, već ćemo prije ili kasnije pronaći i najbolje rješenje za svaki problem”, smatra naša sugovornica.

I Ružica Račić Mršo ima mehanizme pomoću kojih ostaje mirna kad ‘nema izlaza’. “U izazovnim situacijama usmjerena sam na svoje unutarnje reakcije. Najprije mi mozak počne raditi u puno browsera vrteći sve moguće ideje, scenarije i rasplete. Proučim mogućnosti koje su najizglednije, vidim na čemu mogu raditi, a na što nemam utjecaj. Čim krenem raditi na rješenjima, ulazim u smirenje”, otkriva.

Ljudima treba pomoći, a ne ih osuđivati

No, budući da stres i rokovi često mogu izazvati nepodnošljiv pritisak, pitamo se kako ove uspješne žene gledaju na suze na poslu i na predrasudu da su žene – nježniji spol.

“Mislim da je ovo stereotipiziranje. Srela sam podjednako jakih žena i muškaraca. Što se tiče suza, smatram da one nisu način rješavanja problema. Ipak, treba razumjeti da ljudi pucaju pod pritiskom te treba imati razumijevanja za takvu reakciju i pomoći ljudima, a ne ih osuđivati”, govori Račić Mršo.

Boris Štajduhar

Suze na poslu? To je sasvim u redu

Na to direktorica ljudskih resursa HEINEKENA Hrvatska dodaje: “Kao što se smijemo kad smo sretni, plačemo kad se osjećamo loše. To su naše osnovne emocije. Međutim, svjesna sam da se u našem društvu djeca odgajaju po principu “Ti si dečko, dečki ne plaču” ili “Ti si velika cura, nemoj plakati”. S obzirom na to, nameće se zaključak kako nije prihvatljivo plakati niti kad smo odrasli, stasali ljudi, niti u privatnom, a nipošto u poslovnom okruženju”, priča Govorčinović Šimunović.

“Vjerujem kako je prava snaga svakog čovjeka, bez obzira na spol, upravo autentičnost. Dio autentičnosti svakako je način na koji se nosimo sa svakodnevnim izazovima – neki ih jednostavnije savladavaju ako odluče sav stres izbaciti zajedno sa suzama. I smatram da je to sasvim u redu”, dodaje direktorica HR odjela.

Liderske kompetencije budućnosti

S obzirom na to da su ovakve situacije one u kojima veliku ulogu imaju pojedinci, ali i vođe timova, naše sugovornice su nam otkrile koje vještine, prema njihovu mišljenju, koriste uspješni lider. Predsjednica Uprave Marta Bulhak u uvodu je kazala da je to – slušanje. Ružica Račić Mršo pak dodaje da su uspješni lideri komunikativni, otvoreni prema novome, ali i mudri.

“Smatram da će lideri morati imati sposobnost upravljanja neizvjesnim i dvosmislenim situacijama, budući da se svijet mijenja jako brzo te se odluke donose u situacijama u kojima su odgovori nepoznati”, zaključuje Marta Bulhak.

Danijela Govorčinović Šimunović pak kaže: “Svatko ima svoje kriterije prema kojima odlučuje je li netko uspješan lider. Izdvojila bih dvije stvari, jedna je autentičnost koja je temelj za izgradnju povjerenja, a druga je sposobnost da se i u kritičnim situacijama drži vrijednosti i razumije sve interesne strane. Tako slušanje postaje ključna vještina, što zapravo nije ništa novo.”

Slušanje je temelj uspjeha

A upravo je slušanje temeljna vrijednost koju njeguje HEINEKEN Hrvatska. Osluškivanje potreba kupaca i tržišta iznjedrilo je sjajne poslovne rezultate, ali i sjajne društveno korisne projekte. Tvrtka nastoji biti aktivnim članom lokalne zajednice i to je temelj strategije održivosti ‘Stvaramo bolji svijet 2030’.

Osim što je većina zaposlenika iz karlovačkog kraja, kompanija podupire brojne lokalne kulturne, umjetničke i sportske događaje poput Dana piva te Riječnog kina uz Karlovačko. Posebno su ponosni na projekt KAkvart koji je pokrenut još 2016. godine kako bi se poboljšala kvaliteta života Karlovčana.

Kroz KAkvart građani osmišljavaju i kandidiraju projekte koje Grad Karlovac sufinancira, a građani volonterskim radom sudjeluju u njihovoj realizaciji. U sklopu projekta odrađeno je više od 5000 volonterskih sati te kroz društvene i ekološke projekte uloženo više od 1.4 milijuna kuna u lokalnu zajednicu.

Cilj kompanije je nastaviti podizati ljestvicu u svim segmentima poslovanja te doprinositi ostvarenju održivih ciljeva, što uključuje postizanje ugljične neutralnosti, stvaranje uključivog, poštenog i pravednog svijeta te poticanje umjerenosti i prevencije štetne konzumacije alkohola.


Sadržaj nastao u suradnji s HEINEKEN Hrvatska