FOTO: Saša Ćetković

O novom zakonu o radu nedjeljom i drugim izazovima razgovaramo s direktorom vodeće kompanije za poslovne nekretnine

Davorin Profeta, direktor CC Reala, otkrio nam je što sve podrazumijeva upravljanje šoping centrom.

O novom zakonu o radu nedjeljom i drugim izazovima razgovaramo s direktorom vodeće kompanije za poslovne nekretnine

Davorin Profeta, direktor CC Reala, otkrio nam je što sve podrazumijeva upravljanje šoping centrom.

FOTO: Saša Ćetković

Šoping centri mnogima su omiljeno odredište, neovisno o tome pada li kiša ili je vani toplinski udar – ondje ispijamo kave, gledamo najnovije filmske naslove u kinu, kupujemo hranu, odjeću, obuću. No, rijetko kada razmišljamo što stoji iza kulisa jednog takvog centra te što je zapravo potrebno da bi oni funkcionirali.

Koliko je ljudi potrebno da bi jedan takav centar svakog dana otvorio svoja vrata i primio tisuće i tisuće posjetitelja? Pravog sugovornika za ove teme pronašli smo u Davorinu Profeti, direktoru CC Reala, kompanije koja se od 2006. godine bavi upravo upravljanjem komercijalnim nekretninama, s naglaskom na šoping centre.

Riječ je o kompaniji koja je zadužena za strateški i operativni menadžment, marketing, računovodstvo, posredovanje u iznajmljivanju prostora i cijeli niz srodnih poslova. Svakom od vlasnika nekretnina CC Real nudi vrhunsku kvalitetu, predanost i inovativnost u upravljanju.

“Obveza CC Reala jest ponuditi rješenje za sve što se tiče nekretnine, čak i ako nije uređeno ugovorom o upravljanju ili navedeno kao uvjet. Mi smo za vlasnike prva i jedina stanica za sve probleme i zahtjeve – i ako nešto nije striktno u opisu posla, mi smo tu da istražimo opcije i ponudimo rješenje”, dodaje.

Upravljaju velikim centrima

CC Real trenutno upravlja četirima velikim trgovačkim centrima za tri različita vlasnika – City Center one Zagreb West i East, City Center one Split te Max City Pula. Riječ je o više od 180.000 kvadrata trgovačke, uslužne ili ugostiteljske namjene, od kojih je trenutno slobodno manje od dva posto ukupne kvadrature.

Konkretnije, u centrima je gotovo 550 trgovina, a broj zaposlenika je oko 5000. U svakodnevno funkcioniranje jednog šoping centra, od održavanja tehnike, higijene, osiguranja pa sve do uprave, uključeno je najmanje 100 ljudi. Kako bi cijeli proces funkcionirao bez grešaka, nužno je da upravo upravitelji budu proaktivni i tako preveniraju potencijalno izazovne situacije, pojašnjava.

Hrvati vole šoping

Ne može se dogoditi da nešto ne štima, jer ova četiri šoping centra u Hrvatskoj godišnje bilježe 20 milijuna posjetitelja. Konkretnije, prosječna potrošnja po posjetitelju šoping centara kojima CC Real upravlja u Hrvatskoj u 2023. godini iznosila je 32,71 euro, što je 15,3 posto više u odnosu na 2022. godinu.

Ne čudi, stoga, da je u protekloj godini ukupan bruto promet u tim centrima bio 739 milijuna eura, što je povećanje od 18,2 posto u odnosu na godinu ranije. Prema tim podacima, u Hrvatskoj su ostvareni bolji prometi po kvadratu u odnosu na šoping centre kojima CC Real upravlja na području Austrije i Finske.

Paralelno, kod nas je ujedno i najveća prosječna potrošnja po posjetitelju. “Hrvati vole šoping”, kratko objašnjava i dodaje da CC Real konstantno prati nove trendove, a shodno tomu prilagođava sadržaj nekretnina kojima upravlja.

Sve to s ciljem da posjetiteljima ponudi najbolje iskustvo šopinga koje objedinjuje kombinaciju brendova, kvalitetnu gastronomsku ponudu, zabavne sadržaje i atraktivan prostor u kojem je ugodno provoditi vrijeme.

U procesu iza kulisa šoping centara sudjeluje više od stotinu ljudi Saša Ćetković

Dolaze novi zahtjevi

“S novim generacijama dolaze i drugačiji zahtjevi i očekivanja, a na nama je da kroz konstantno unaprjeđenje ponude i sadržaja svim posjetiteljima pružimo maksimum. Primjerice, trendovi idu u smjeru sve većeg udjela gastro i zabavne ponude u trgovačkim centrima”.

U šoping centre kojima upravljaju uloženo je pola milijarde eura i prije nego su otvorili svoja vrata, ali promjena trendova zahtijeva i dodatna ulaganja. Upravo zbog toga trenutno u City Center one West uvode pet novih food koncepata – kineska hrana, roštilj, burgeri, riblji fast food i pizza, budući da se pokazalo da je ponuda hrane na vrhu prioriteta posjetitelja Centra.

Iz istog su razloga pokrenuli kompletno preuređenje City Centra one Split. Osim klasičnog uređenja interijera centra, otvaraju prostor za nove zakupnike, a dio projekta uključuje i razvijanje segmenta za zabavu koji, prema najavama, na ovom području još nije viđen. Ukupna vrijednost te investicije je 20 milijuna eura.

“Važno je pronaći, a potom i održati ravnotežu u očekivanjima zakupnika i posjetitelja, pratiti i postavljati trendove kako bismo kratkoročno i dugoročno ostali zanimljivi kako posjetiteljima tako i zakupnicima. Velik naglasak pridaje se i mjerama vezanima za higijensko i tehničko održavanje, a sve kako bi se posjetitelji osjećali ugodno”, napominje.

Profilirali se u lidera

Kad su trgovački centri u pitanju, tu CC Real zna sve. U Hrvatskoj su s poslovanjem krenuli 2006. s izgradnjom i otvaranjem prvog City Centra one, a 2012. započinje njihova međunarodna priča, najprije s Austrijom i Mađarskom, a kasnije i Finskom. Ubrzo nakon toga se, kroz druge investicije, šire i na tržište Ujedinjenog Kraljevstva i Australije.

Kako se tržište razvijalo, a posebno s dolaskom konkurencije, postalo je izazovnije ponuditi kvalitetna rješenja u vođenju trgovačkih centara u još kraćem roku, biti kreativan i svakim potezom davati dodatnu vrijednost nekretnini. “Tu smo se profilirali kao lider na tržištu i postali prepoznati kao kompanija za kvalitetno upravljanje nekretninama i za inovacije u poslovanju”, kaže.

Upravo je CC Real bio glavni i odgovorni u svim fazama i procesima ideje, gradnje, otvaranja i upravljanja trima City Centrima one i zahvaljujući tomu što su detaljno upoznati sa svim dijelovima procesa, danas mogu svakom vlasniku nekretnine ponuditi vrhunsku kvalitetu, predanost i inovativnost u upravljanju nekretninama, pojašnjava nam.

Četiri šoping centra bilježe 20 milijuna posjetitelja godišnje Saša Ćetković

‘Uvijek moramo misliti unaprijed’

To je prepoznao i vlasnik City Centra one East i West, južnoafrički Hyprop, koji je CC Realu povjerio ova dva zagrebačka centra na upravljanje, iako svim drugim centrima upravljaju isključivo sami.

Štoviše, zahvaljujući iskustvu, vlasnici nekretnina kojima upravlja CC Real često se oslanjaju na njihovo mišljenje i kada je riječ o izazovima s kojima se susreću prilikom upravljanja drugim nekretninama u svom vlasništvu, pojašnjava nam naš sugovornik.

“Svjesni smo koliko je pravovremena i kvalitetna reakcija bitna, neovisno o tome je li potrebno pregovarati s nezadovoljnim zakupnikom, brzo i efikasno servisirati lift, identificirati kada će biti potrebno pojačati određene marketinške aktivnosti i slično. Uvijek trebamo razmišljati korak-dva unaprijed kako bismo bili spremni na svaku situaciju”, kaže Profeta, koji je u CC Realu od samog osnutka kompanije.

Tržište puno izazova

Određene situacije jednostavno je nemoguće identificirati na vrijeme, poput kriza i ratova. Naime, učestale promjene, hektičnost novonastalih okolnosti, posljedice sukoba i različitih vanjskih prijetnji nisu zaobišle ni nekretninsko tržište, posebice kada je riječ o upravljanju komercijalnim nekretninama diljem svijeta.

“Tržište nikada nije bez svojih specifičnih izazova pa tako i danas kada svjedočimo rastu cijena energije, rada i brojnih drugih troškova, nedostatku radne snage, mijenjanju zakonskih okvira, odnosno uvođenju neradne nedjelje, a svakako i različitih izazova koje vlasnici nekretnina stavljaju pred nas”, kazuje nam.

Pri tome, ističe da sve treba besprijekorno štimati, treba znati predvidjeti želje kupaca, trendove u svijetu i u Hrvatskoj te, kako su pokazale posljednje godine, računati i na iznenađenja. Jedno od njih bila je i Covid kriza.

‘Obujam posla se povećao’

“Najprije smo prošli kroz lockdown, nakon čega su uslijedila razna ograničenja s kojima smo se prvi put susreli, što je rezultiralo padom prometa zakupnika. No, nakon završetka pandemije došlo je do eksplozije prometa jer su ljudi bili željni izlazaka i šopinga te sada ostvarujemo financijske rezultate koji premašuju rekordnu, pretpandemijsku godinu”, pojašnjava.

Pri tome ističe da, iako su tada trgovački centri bili potpuno ili djelomično zatvoreni, upravljačima se posao znatno povećao. “Između ostaloga, morali smo uvesti brojne mjere sigurnosti za posjetitelje i zakupnike, a među prvima smo proaktivno izašli u susret zakupnicima po pitanju kratkoročnog sniženja zakupnine”, kaže.

No, zahvaljujući dugogodišnjem iskustvu, ostvarenim rezultatima te stručnom timu, CC Real uspijeva ispuniti zahtjeve vlasnika, ostvariti postavljene ciljeve i konstantno uvoditi inovacije. Ključ za stvaranje vrijednosti je disciplinirana i strukturirana provedba strateških planova, neovisno o tome o kojoj je nekretnini riječ, kaže.

U vrijeme pandemije CC Real imao je više posla City Center one

Neradna nedjelja je velik izazov

Jedan od novijih izazova s kojima se CC Real, kao upravitelj vodećih trgovačkih centara u Hrvatskoj, suočava posljednjih mjeseci, svakako je promjena zakonskih okvira, odnosno uvođenje neradne nedjelje.

U kontekstu pozadinskih procesa u samim nekretninama bilo je, stoga, nužno optimalno reducirati određene službe u centrima. Trebalo je napraviti kompromis po pitanju troškova i zahtjeva za svaki centar pojedinačno, ali i investirati dodatna sredstva u marketing zbog komunikacije radnih nedjelja.

“I dalje smatramo da je zakon donesen prenaglo – vjerujemo da se trebalo ići u fazama i, kroz sagledavanje posljedica za trgovinu i gospodarstvo općenito, postupno uvoditi promjene. Tako bi se s vremenom dobili konkretni podatci utjecaja odluke te bi se na temelju njihove analize mogli definirati daljnji koraci”, kaže Profeta i ističe da su svakom od izazova u CC Realu pristupili strateški.

‘Ljudi su najveća snaga’

No, ništa od toga ne bi bilo moguće bez dobro uigrane ekipe. U Hrvatskoj CC Real broji više od 50 djelatnika, a od toga, više od trećinu njih je u kompaniji dulje od 10 godina.

“To je naša najveća snaga, ljudi s iskustvom i specifičnim znanjima koja su ključna za ovaj biznis. S godinama, puno se toga promijenilo. U prvom desetljeću našega postojanja najvažnije je bilo operativno upravljanje šoping centrom, a stvari su s vremenom postale kompleksnije jer različiti vlasnici imaju različite zahtjeve”, dodaje.

Brojni zahtjevi vlasnika nekretnine zahtijevaju od tvrtke kao što je CC Real drugačiji pristup i različite prioritete u svakoj pojedinoj nekretnini. “Prolazeći zajednički kroz izazovne i krizne situacije, imali smo priliku učiti, razvijati se te steći neprocjenjiva iskustva. Naučili smo krizne situacije pretvoriti u prilike za daljnji razvoj, a to čini razliku u odnosu na konkurentske kompanije”, kaže.

Imaju velike planove

Pri tome, ističe da su trenutačno fokusirani na ulaganje u znanje i razvoj, ponajviše zbog širenja poslovanja. Naime, CC Real je trenutačno u pregovorima s nekoliko vlasnika nekretnina, a kompanija ima nekoliko opcija i smjerova za budućnost: od kompletnog upravljanja nekretninama za vlasnika, preko joint venture kombinacija pa do razvoja i vođenja samostalnih projekata unutar određenih nekretnina.

Planova je puno, no zahvaljujući dugogodišnjem iskustvu, ostvarenim rezultatima te stručnom timu, CC Real će nastaviti uspješno ispunjavati zahtjeve vlasnika, ali i ostvarivati postavljene ciljeve, konstantno uvodeći inovacije.

“Uvijek volim naglasiti kako je uspješna priča CC Reala, koji je danas prisutan na trima kontinentima, zapravo krenula iz Hrvatske. Tu smo postavili temelje i gradili posao. Svaki početak obilježavaju pogreške i pokušaji, pa tako i naš, ali najvažnije je da smo konstantno učili i razvijali se”, kaže Profeta.

Pri tome, ističe da je šoping centar poput živog bića. “Raste i razvija se, ali svi organi moraju dobro raditi i biti zdravi da bi cjelina funkcionirala”, zaključuje.


Sadržaj je nastao u suradnji s CC Realom.