U suradnji s
U suradnji s Petrolom

Svaki peti automobil u Hrvatskoj nije prošao tehnički pregled. Saznajte kako da se to ne dogodi i vama

Najčešći kvarovi pronađeni su na uređajima za osvjetljavanje i signalizaciju, kočenje, motoru, karoseriji i šasiji te na sustavima osovina

FOTO: Shutterstock

Analiza prometnih nesreća u Hrvatskoj iznjedrila je tri ključna uzročnika: ljudski faktor, neispravnost vozila te uvjeti na cesti. Ipak, na dva od ta tri faktora imamo direktan utjecaj, a samim time i na vlastitu sigurnost u prometu – to su, naravno, naše ponašanje, ali i stanje našeg vozila.

Zbog toga smo s posebnom pažnjom proučili rezultate tehničkih pregleda u 2021. godini koje je nedavno objavio Centar za vozila Hrvatske. Statistika je jasno pokazala kako čak svako peto vozilo nije prošlo tehnički pregled, što je ukupno čak 448.386 vozila. Drugim riječima, 19,74 % od svih ukupno pregledanih vozila imalo je greške koje su se morale otkloniti prije nego što se vozilo smjelo vratiti na cestu.

Većina vozila u Hrvatskoj starija od 10 godina

Neispravna su vozila imala u prosjeku nešto više od pet grešaka. Vodeći izvor grešaka i neispravnosti može se pripisati nekoliko ključnih uređaja i sustava. To su uređaji za osvjetljavanje i svjetlosnu signalizaciju, kočioni sustav, potom samonosiva karoserija i šasija, nepravilnosti s motorom vozila te naposlijetku nedostaci na sustavima osovina, kotača, pneumatika i ovjesa.

Zanimljiva je i činjenica da vozila starija od 10 godina čine većinu (67 %) na našim cestama. Opetovana upotreba automobila dovest će do kvarova zbog potrošnje materijala, a na suvremenim automobilima i zbog problema s elektronikom, stoga sa starijim vozilima treba biti posebno oprezan.

Manje kvarova značit će veću sigurnost, ali i manje novca potrošenog na popravke. Dakle, kako prevenirati česte kvarove na automobilima i osigurati si prolazak na tehničkom pregledu?

Očuvajte kočnice i druge problematične uređaje

Među vodećim razlozima pada na tehničkom pregledu našli su se problemi s kočnicama. Životni vijek kočnica najviše ovisi o načinu vožnje. Agresivna vožnja na gradskim cestama s mnogo naglog kočenja brže će ih potrošiti.

Znak da se kočnice troše bit će cviljenje, a kako biste izbjegli probleme, posjetite mehaničara. Primjetite li slabije kočenje, vibracije prilikom kočenja ili buku, kočione pločice su najvjerojatnije već istrošene i morat ćete ih zamijeniti.

Shutterstock

Brza provjera

Uobičajeni problemi s uređajima za osvjetljavanje su, primjerice, nepodešenost snopa dugog i kratkog svjetla, izgaranje žarulja za pozicijsko svjetlo i slično. Uređaje za osvjetljavanje provjeravajte svakodnevno prilikom paljenja automobila, koristeći površinu o koju se svjetlo može reflektirati, kako vas greške na tehničkom pregledu ne bi zatkle nespremnima.

Samonosiva karoserija, šasija i njeni ostali dijelovi se najčešće oštećuju mehanički, ali i korozijom. Ako možete, automobil zaštitite od vremenskih uvjeta. Kako biste zaštitili osovine, kotače i pneumatiku, vodite računa o stanju pneumatika. Pripazite na propisan tlak, a primijetite li šumove ili zujanja tijekom vožnje, provjerite da nije došlo do potrošenosti i zračnosti u ležajevima kotača.

Česte greške koje skraćuju životni vijek motora

Problemi s motorom se, primarno zbog visokog troška popravka, svrstavaju u noćne more svakog vozača. U isto vrijeme, baš su oni među najčešćim razlozima za pad vozila na tehničkom pregledu.

Probleme s motorom najavit će vam mnogi znakovi koje ne smijete ignorirati, kao što su slabiji rad, promjene u ritmu rada, nekontrolirani rast okretaja motora, zviždanje, snažni udarci u motoru ili kratko lupanje popraćeno gašenjem motora te naposlijetku paljenje lampice motora.

Faktori sigurnosti

Osim što je motor iznimno važno redovno održavati, u što ubrajamo sve od točenja kvalitetnog goriva, redovite provjere razine ulja, zamjena filtera i remenja, naše navike vožnje također doprinose produžavanju životnog vijeka motora.

Primjerice, krećete li u vožnju odmah nakon paljenja motora, njegova se temperatura neće dovoljno podignuti što će s vremenom uzrokovati probleme. Slično tome, ne ostavite li motor da kratko radi ‘u leru’ po zaustavljanju, nečistoće koje nastaju izgaranjem nakupljat će se na lopaticama turbina što ih može oštetiti.

Kada i koje gorivo točimo? Oboje je važno

Iako je uobičajena praksa mnogih vozača učestalo voziti ‘na rezervi’, manje je poznato da to može uzrokovati značajnu štetu. Na dnu spremnika za gorivo se skupljaju nečistoće koje će, ako često vozimo nakon paljenja lampice za prazan spremnik, ući u motor i oštetiti ga. Osim što ne bismo trebali voziti s praznim spremnikom, moramo obratiti pozornost i na kvalitetu goriva kojeg koristimo.

Nova generacija suvremenih benzinskih i dizelskih motora zahtijeva suvremena goriva koja će zaštiti motor, ali pružiti i ekonomičniju i ekološki prihvatljivu vožnju. Primjerice, Petrol je prvi u regiji na tržište plasirao novu generaciju visokokvalitetnih goriva Q Max.

Inteligentna formula

Ona koriste inteligentne molekule i tehonologiju čišćenja Dual Action Technology koja podržava optimalan rad motora. Osim što s njima po spremniku dobivamo dodatnih 50 kilometara, jamče i niže emisije ispušnih plinova te potpunu zaštitu ključnih dijelova motora.

Kada govorimo o automobilima, stvar je poprilično jednostavna – jedino će nas dobre navike održavanja i oprezna vožnja sačuvati od skupocjenih troškova popravaka koji se samo gomilaju kako vozilo stari. Važnija od toga, ipak, je činjenica da brinući o svom vozilu direktno utječemo na sigurnost, kako nas i putnika u našem autu, tako i drugih sudionika u prometu.


Sadržaj nastao u suradnji s Petrolom.