FOTO: Saša Ćetković
CVT mjenjač je gladak, a automobil okretan i agilan

Testirali smo limitirani model Toyote koji potpisuje poznati modni dizajner. U svijetu postoji tek 5000 primjeraka

Aygo X u limitiranoj UNDERCOVER verziji dostupan je po akcijskoj cijeni od 24.062,05 eura

Testirali smo limitirani model Toyote koji potpisuje poznati modni dizajner. U svijetu postoji tek 5000 primjeraka

Aygo X u limitiranoj UNDERCOVER verziji dostupan je po akcijskoj cijeni od 24.062,05 eura

CVT mjenjač je gladak, a automobil okretan i agilan
FOTO: Saša Ćetković

Gradski automobil velikih ambicija. Riječ je o Toyotinom “gradskom zvrku”, koji je u usporedbi s prijašnjom generacijom dobio slovo “X” u imenu. Ono bi se trebalo čitati “cross”, što znači da je u pitanju svojevrsni crossover.

Tijekom Tjedna mode u Parizu početkom ove godine, Toyota je predstavila i limitiranu verziju Aygo X UNDERCOVER. Nastala je u suradnji s čuvenim japanskim dizajnerom Junom Takahashijem, čija je kreativna filozofija da se trebaju razbijati stereotipi i odbiti pokoriti standardima. Takav je zapravo i duh Toyote Aygo X.

Već i u standardnoj verziji se odmiče od standarda što bi trebao biti gradski automobil najmanje klase, ponajviše dodavanjem crossover karakteristika. Aygo X je time nešto viši od svog prethodnika, ali i konkurencije, te se po prometnicama vozi na nešto većim kotačima promjera 17 inča već u standardnom paketu opreme.

Ovo limitirano UNDERCOVER izdanje Ayga X potpisuje japanski dizajner Jun Takahashi Saša Ćetković

Samo 5000 primjeraka globalno

Međutim, Takahashi je otišao korak dalje. U ovoj UNDERCOVER verziji koja nam je stigla na test, limitiranoj na samo 5000 primjeraka globalno, karoserija je obojana u posebne dvije nijanse sive boje, koje je Toyota razvila posebno za ovaj projekt. Sivilo je razbijeno koraljno crvenim dodacima, kako na vanjštini, tako i u unutrašnjosti. Zbog sive podloge ti elementi, poput onih na donjem dijelu vrata ili na crnim naplatcima, dodatno iskaču i privlače pozornost.

Uz boju, UNDERCOVER verzija nosi i 18 inčne naplatke, kao i ekskluzivna sportska školjkasta jednodijelna grijana sjedala, koja nose Takahashijev brending i karakterističan izbor materijala. Takva sjedala mogla bi se bez problema nalaziti u Toyotinim sportskim modelima, poput Supre ili GT86. Sjedala su izrađena od kombinacije kože i tkanine u blago ljubičastoj nijansi, s hrpom šesterokuta. Sjedala su time prilično prozračna i ne ugriju se na nemilosrdnim vrućinama ljeta u gradu.

Sportska školjkasta sjedala pasala bi i u neke Toyotine sportske modele Saša Ćetković

Na podu se nalaze tepisi sa stiliziranim riječima “CHAOS” i “BALANCE”, koji pomalo djeluju kao neki od onih efekata i uzoraka u koje bismo se mogli zadubiti i zuriti neko vrijeme. Pogotovo na semaforu, dok se čeka ono predugo crveno koje nikako da se prebaci u zeleno. Ne, to nam se nije dogodilo niti jednom. Pogotovo ne dva puta.

Uzorak na tepihu koji privlači pozornost Saša Ćetković

Naglašene površine razbijaju monotoniju

Takahashijev moto, riječi “CHAOS” i “BALANCE”, nalaze se napisane i na krovu, iznad prednjih vrata. Vozač tako pri ulasku u Aygo X može pročitati naljepnicu na kojoj piše “CHAOS”, dok suvozač čita “BALANCE”. No, Takahashijev moto nije jedina zanimljiva stvar na krovu. Sredina krova je blago udubljena, dok su bočni dijelovi izbočeni, što razbija monotoniju standardne ravne krovne površne. Takvim trikom se koriste i drugi modeli, no kod Ayga X je to nešto istaknutije i agresivnije.

Prednji i stražnji branik su na svojim rubovima gotovo pravokutnog izgleda, zbog čega izgledaju kao da izlaze iz očekivane siluete i djeluju robusno, što priliči terencima. Prostor za kotače, odnosno bočni blatobrani, također su blago izbačeni i naglašeni, što je ponovno detalj koji pronalazimo na terencima.

Bočna silueta svojim oblikom ostavlja dojam da je Aygo X blago nagnut prema naprijed, odnosno razmak od tla viši je straga nego sprijeda.

Takahashijev moto, riječi “CHAOS” i “BALANCE”, nalaze se napisane i na krovu, iznad prednjih vrata Saša Ćetković

Ispod poklopca motora je standardni trocilindraš

Kao i kod drugih, standardnih modela Ayga X, ispod poklopca motora nalazi se jednolitreni benzinski motor s tri cilindra, koji razvija 72 konjske snage na visokih 6000 okretaja u minuti, s 92 Nm okretnog momenta. UNDERCOVER verzija koju smo imali na testu bila je opremljena Toyotinim CVT mjenjačem koji snagu šalje na prednje kotače.

Motor ima karakterističan zvuk trocilindraša, s kojim se vozač često susreće, praktički kod svih snažnijih ubrzanja, što je i očekivano za CVT mjenjač. Za razliku od tradicionalnih automatskih mjenjača, CVT zadržava okretaje motora sve dok se ne postigne željena brzina, odnosno do trenutka opuštanja papučice gasa. Osjećaj je pomalo neobičan ako je vozač navikao na ručne ili klasične automatske mjenjače, no nakon par desetaka kilometara lako se uhvati optimalan način vožnje.

S Toyotom Aygo X Undercover smo se vozili Zagrebom Saša Ćetković

Glatki CVT mjenjač tipičan za Toyotu

Budući da nema promjena brzina, nema ni trzanja, pa je vožnja iznimno glatka i opuštena, ako se ne forsiraju nagla ubrzanja. Glađom vožnjom potrošnja u gradu se može zadržati na oko šest litara na stotinu kilometara. Start stop sustav automatski ne gasi motor pri stajanju, već je potrebno snažnije pritisnuti kočnicu. Kada se motor isključi, na ekranu ispred vozača pokazuje se štoperica, koja mjeri koliko smo vremena držali motor isključenim tijekom vožnje. Ako je potrebno uključiti motor, primjerice za pokretanje klime, Aygo X će to napraviti neovisno o tome koliko čvrsto držimo kočnicu.

Dakle, do normalnih gradskih brzina može se stići i s mirnijim radom motora, gotovo bez snažnijeg pritiska gasa. Pri 50 do 60 kilometara na sat, okretaji padnu na jedva iznad 1000 okretaja u minuti, pa se zvuk motora praktički u potpunosti priguši. U početku je teže osloniti se na zvuk motora kako bismo procijenili ubrzanje ili brzinu, no upravo taj nedostatak zvuka omogućava glađu i opušteniju vožnju kroz grad.

Slična je situacija i na brzinama koje se postižu na prometnicama oko grada, na otprilike 80 do 90 kilometara na sat. Na višim brzinama, onima za autocestu, motor se nešto glasnije čuje. No, ako se uključi tempomat i odredi neka pristojna brzina, zvuk vjetra priguši zvuk motora.

CVT mjenjač je gladak, a automobil okretan i agilan Saša Ćetković

Agilan gradski automobil

Aygo X se ipak najbolje snalazi u gradu. Zbog svoje veličine, odnosno duljine od 3,7 metara, Aygo X je iznimno okretan i agilan automobil koji se može parkirati i na ona najuža parkirna mjesta. Krug okretanja je malen pa se gradskim ulicama može strelovito brzo kretati, ali i okretati. Okretanja u tri točke kakva bi trebali raditi s nešto većim automobilom, s Aygom X se odrade odjednom, punim motanjem volana.

Zbog svoje povišenosti i mekanog upravljača, ne prenose se drmanja od neravnina na loše održavanim gradskim prometnicama. Ovjes bez problema upija i veće neravnine ili rupe, bolje nego što biste očekivali od malog gradskog automobila. Nisu prisutni ni oni neugodni zvukovi koji bi izazvali jezu ili strah da smo možda nešto oštetili.

Parkiranje je lako i u najužnim parkirnim mjestima u gradu Saša Ćetković

Zanimljivo je to što je Toyota u ovaj CVT mjenjač ugradila i mogućnost manualnog prebacivanja brzina, koje su, ipak, simulirane. Brzine se mogu ručno mijenjati nakon što se mjenjač ubaci u M način vožnje, s polugama iza upravljača ili pak sa samim mjenjačem, koji se može pomicati prema naprijed za višu, a prema nazad za nižu brzinu. Time se može pomalo ukrotiti brundanje motora, no i osjećati se više involviran u vožnju.

Ručnim prebacivanjem sedam simuliranih brzina, uz agilnost samog automobila, Aygo X postaje još zabavniji automobil za vožnju. Jednostavno veseli potezati te ručice na volanu, kao da se nalazimo u nekom supersportskom automobilu.

Aygo X se odlično snalazi i u najužim dijelovima grada, poput ozloglašenog podvožnjaka na Miramarskoj Saša Ćetković

Interijer kao jedan od highlightova automobila

S unutrašnje strane automobila, uz spomenuta sportska sjedala i dizajnerske tepihe, nalazi se pregršt opcija. Ugrađen je veliki zaslon osjetljiv na dodir, smješten na sredini upravljačke ploče, s dijagonalom od 20,3 centimetara. Infotainment sustav podržava bežični Apple CarPlay i Android Auto. Toyotin vlastiti infotainment sustav radi iznimno brzo, bez trzanja i s pregršt opcija. Dobra je stvar što se komande za automatsku klimu nisu preselile u dodirni ekran, već se ispod njega nalaze fizičke tipke, kojima se, bez puno gledanja, može regulirati temperatura ili način puhanja zraka.

Ono što pak nedostaje su klasični centralni ventilacijski otvori. Umjesto njih, iza ekrana nalazi se veliki centralni otvor za ventilaciju, koji svojim indirektnim puhanjem dolazi i do putnika na stražnjoj klupi. Budući da je riječ o gradskom automobilu, koji pritom ima i nešto veća prednja sjedala, na stražnjoj klupi se mogu smjestiti nešto niži putnici ili djeca, no srećom, do njih će dopirati hladan zrak iz snažnog automatskog klima uređaja.

Upravo je taj nedostatak klasičnih centralno smještenih otvora za ventilaciju fora stvar i detalj koji podiže interijer, kao i netipično velik centralni ekran za ovu klasu. Oko infotainment sustava nalazi se i koraljno crveni obrub, kakav se nalazi i oko ručice mjenjača, što je još jedna od Takahashijevih dizajnerskih nota.

Infotainment podržava bežični Apple CarPlay i Android Auto Saša Ćetković

Hrpa opreme u interijeru

Infotainment nije samo velik i brz, već ima i vrlo dobru kvalitetu zvuka. Nastao je u suradnji s JBL-om, čiji se potpis nalazi i na visokotoncima smještenima u A-nosač, odnosno, s lijeve i desne strane vjetrobrana.

U UNDERCOVER verziji Aygo X ima i ugrađen QI bežični punjač, smješten ispred mjenjača, koji će svojom veličinom stabilno držati i veće mobitele. Nakon što se mobitel spoji s infotainmentom, dovoljno ga je samo odložiti na punjač i zaboraviti na njega, bez ikakvih spajanja kablova.

Ugrađeni su i parking senzori ne samo straga, već i sprijeda, koji imaju i radarsku funkciju, pa na ekranu ispred vozača pokazuju koliko smo zapravo daleko od prepreke ispred ili iza automobila. Naravno, senzori otpuštaju i zvučne signale. Ugrađena je i kamera za vožnju unazad, koja ima dobru razlučivost, no bitnije je da je opremljena širokokutnom lećom, stoga se mogu vidjeti i nadolazeći automobili pri isparkiravanju unazad.

Ispred mjenjača nalazi se bežični punjač za mobitele Saša Ćetković

Napredni paket aktivne sigurnosti

Uz ovu opremu, Aygo X UNDERCOVER opremljen je i naprednim paketom aktivne sigurnosti Toyota Safety Sense 2, koji koristi laserske senzore i kameru kako bi detektirao moguće sudare s ostalim preprekama i vozilima. Fora je stvar što kamera čita i znakove ograničenja brzine, pa se zadnji očitani znak prikazuje na multifunkcionalnom volanu ispred vozača. Sustav prvo zvučnim signalima i obavijestima na ekranu kod brzinomjera vozača obavještava o postojanju rizika od sudara, a u krajnjoj nuždi, može i automatski naglo zakočiti automobil.

Vozača se može upozoriti i da nehotice napušta prometnu traku, prvo signalima, a potom se volan lagano okrene prema sredini prometne trake. Naravno, ako je uključen žmigavac, Aygo X deaktivira upozorenja. Brisači, kao i svijetla, aktiviraju se automatski. No, svijetla idu i korak dalje, pa mogu samostalno prilagoditi jačinu kako bi se na otvorenoj cesti postigla veća vidljivost, bez zasljepljivanja drugih sudionika u prometu.

Aygo X u limitiranoj UNDERCOVER verziji stoji 24.460,22 eura, no dostupan je i po akcijskoj cijeni od 24.062,05 eura uz Toyota financiranje.

Svijetla i brisači pale se automatski Saša Ćetković

Sadržaj nastao u suradnji s Toyotom.