Čini se da bi cijela priča s prijevozom ukrajinskog žita preko Hrvatske mogla ozbiljno zapeti zbog proslavljenog HŽ-a

Oni su usko grlo

11.02.2022., Rijeka - Pruzni radnici mijenjaju dotrajale drvene pragove na pruzi na ulazu u glavni zeljeznicki kolodvor Rijeka.  Photo: Goran Kovacic/PIXSELL
FOTO: Goran Kovacic/PIXSELL

Ukrajina je nedavno objavila da je dogovorena mogućnost korištenja hrvatskih luka na Dunavu i Jadranskom moru za transport ukrajinskog žita. Dogodilo se to nakon razgovora hrvatskog šefa diplomacije Gordana Grlića Radmana s ukrajinskim kolegom Dmitrom Kulebom u Kijevu.

Slijedi utvrđivanje “najučinkovitijih ruta do tih luka”. Hrvatska je u više navrata ponudila da se dio transporta ukrajinskih žitarica odvija preko luka na Dunavu i Jadranu. Spominje ih se nekoliko – vukovarska, zadarska i riječka.

Novi list danas piše kako bi najveća prepreka realizaciji ovog plana mogla biti uska grla na željeznici, ali i ograničeni kapaciteti za skladištenje žitarica i njihov prekrcaj na brodove u lukama.

Koja bi bila ruta?

Ukrajinske žitarice bi se najvjerojatnije transportirale Dunavom do Vukovara, a onda željeznicom do riječke luke, odnosno Splita ili Zadra koji također raspolažu kapacitetima za prekrcaj žitarica, odnosno soje u Zadru.

Najveći kapacitet za prekrcaj ima Luka Rijeka sa silosom u koji stane do 55 tisuća tona žitarica, no kapaciteti su dobrim dijelom već popunjeni. “Što je to vrijeme kraće, veći je ukupni kapacitet prekrcaja pa je vrlo teško reći koliko još možemo povećati količine. Imamo još prostora za povećanje prometa žitarica u luci, i dat ćemo sve od sebe da maksimalno iskoristimo naše kapacitete”, izjavio je predsjednik Uprave Luke Rijeka Duško Grabovac za Novi list.

Željeznica kao usko grlo

Dodao je kako moraju voditi računa o postojećim ugovorima i klijentima, ali i upozorio da ne ovisi sve samo o Luci, nego i o transportu kopnenim dijelom, ponajprije željeznicom. Objasnio je da u riječkoj luci nije moguć izravan prekrcaj žitarica iz vlakova na brodove, već ih je potrebno iz vagona prekrcati u silos, a zatim iz silosa na brod. Da bi željeznica moga biti usko grlo smatra i Mario Štefanić, direktor Jadroagenta, najveće riječke pomorske agencije.

“U tijeku su veliki radovi na prugama, posebno na dijelu između Rijeke i mađarske granice, gdje imamo svakodnevna zatvaranja zbog izvođenja radova, a vikendom pruga zna biti zatvorena i po dan ili dva. Uz to, nedostaje nam i vagona za prijevoz žitarica. Interes je ogroman, riječka luka bi mogla prodati sve kapacitete za prekrcaj žitarica i kad bi bili tri puta veći nego što trenutno jesu”, kazao je.

I iz ENNA grupe su istaknuli da je, za prijevoz veće količine ukrajinskih žitarica potrebno prilagođavanje u HŽ Infrastrukturi. “Veća količina novih tereta mogla bi prouzročiti dodatno opterećenje uz probleme koji već postoje na željezničkoj infrastrukturi”, kazali su. “No, ako se HŽ Infrastruktura prilagodi (manje zatvaranja pruga, bolje planiranje zatvaranja) mislimo da je moguće dio ukrajinskoga žita prevoziti preko Hrvatske”, poručili su.

Što kaže HŽ Infrastruktura?

Novi list se javio i HŽ Infrastrukturi oko mogućeg povećanja broja teretnih vlakova sa žitaricama iz Ukrajine. “Za luku Rijeka već se prevoze žitarice iz Ukrajine, a podatke o količini mi kao upravitelj infrastrukture nemamo, već ih možete zatražiti od Ministarstva mora, prometa i infrastrukture ili Luke Rijeka”, poručili su.

“Granični prijelaz Koprivnica na dan prijeđe ukupno oko 35 teretnih vlakova, što je u uvjetima radova na infrastrukturi granična vrijednost, a dok se radovi ne završe, moguće povećanje broja vlakova na ovom pravcu je minimalno”, dodali su u HŽ Infrastrukturi.