Detaljno je rekonstruirana tragedija na Hvaru; sada se zna kako je plin ulazio u kabine i otrovao talijansku obitelj

Kapetan i vlasnik broda danas su pušteni da se brane sa slobode

14.08.2019., Hvar - Policijski ocevid na jedrenjaku Atlantia na kojemu je doslo do smrti 57-godisnjeg talijanskog turista i teskog trovanja jos petero osoba. Mjerenje koncentracije plina na brodu. 
Photo: Ivo Cagalj/PIXSELL
FOTO: Ivo Cagalj/PIXSELL

Istražitelji su uspjeli detaljno rekonstruirati kako se dogodila tragedija na motornom Jedrenjaku Atlantia gdje se u noći na utorak otrovala talijanska obitelj.

Posljednje informacije dobili su u kontaktu s vlasnikom jedrenjaka i kapetanom protiv kojih je pokrenut postupak zbog dovođenja u opasnost života i imovine gostiju koji su bili na krstarenju Atlantiom. Za putnike na brodu bio je koban ugljični monoksid koji je stvoren radom brodskog agregata.

Vlasnik jedrenjaka ugradio ga je mimo svih pravila što se u konačnici pokazalo kobnim. No, u ovom trenutku on negira svoju krivnju za tragediju. Njegov odvjetnik Hrvoje Krišto za Slobodnu Dalmaciju rekao je kako se tek mora utvrditi gdje je bilo ishodište trovanja. I vlasnik i kapetan u nastavku istrage branit će se sa slobode.

Kronologija putovanja koje je završilo tragedijom

Sicilijanski menadžer 57-godišnji Eugenio Vinci od posljedica trovanja ugljičnim monoksidom preminuo je na brodu, dok su njegova djeca, petogodišnji sin i 11-godišnja kćer još uvijek u splitskoj bolnici u kritičnom stanju. Na liječenju je i njihova majka, Vincijeva supruga, dok su Bruno Mancuso, bivši talijanski senator i njegova supruga, koji su se također nadisali ugljičnog dioksida, pušteni nakon ukazane prve pomoći. Na brodu je bio još jedan par.

Putovanje su, kako je medijima ispričao Mancuso, planirali unaprijed, detaljno organiziravši koje sve dijelove Jadrana planiraju obići unajmljenim luksuznim jedrenjakom. Krstarenje je trebalo trajati osam dana, a na brodu su s gostima iz Italije bila i dva člana posade.

Je li agregat ugrađen ne brod mimo svih pravila?

Otisnuli su se 10. kolovoza, dva dana nakon što je vlasnik na brod ugradio kobni agregat. Radilo se o benzinskom generatoru sa zračnim hlađenjem koji služi za proizvodnju struje. No, kod rada tog uređaja oslobađaju se ugljični monoksid i drugi otrovnim plinovi kao nusproizvod sagorijevanja benzina. Njihovo udisanje može dovesti do smrti zbog čega se, prema uputama, ne smije koristiti bez odvoda plinova izvan prostorija.

U ovom trenutku sumnja se da vlasnik broda takav odvod nije napravio, a kapetan jedrenjaka, iako to Pomorski zakonik propisuje, nije prije isplovljavanja provjerio sve segmente sigurnosti putnika.

Putnici su osjetili mučninu i počeli povraćati

Do 12. kolovoza sve je s brodom bilo u redu. Obišli su Brač, Milnu te Vis. U planu je nakon Hvara bio i Dubrovnik. Mancuso je za Jutarnji list ispričao kako je cijelo društvo uživalo tog drugog dana krstarenja na Hvaru.

“Večer smo proveli u restoranu na rivi, gdje je nas četvero večeralo dok djeca hranu nisu ni okusila, tako da smo trovanje hranom već u startu odbacili jer su upravo djeca najteže stradala. Oko ponoći vratili smo se na brod”, prisjetio se Mancuso koji je dva sata kasnije osjetio mučninu. Loše je bilo i njegovoj supruzi.

Talijanskom menadžeru nije bilo pomoći

“Odvukao sam se do kupaonice i povratio. Pozlilo je i mojoj supruzi, no nekako smo se uspjeli primiriti. Zaspali smo kao omamljeni do jutra. Na tom jedrenjaku izgubio sam, mogu tako reći, mog brata. Po struci sam liječnik nefrolog i pokušavao sam mu pomoći, ali nije išlo. Srce mi puca od tuge. Kad sam se probudio i ustao onakav malaksao, zatekao sam Eugenija s ozljedom glave i torza koje je zadobio pri padu u tuš-kabini”, opisao je Mancuso.

Treći par koji je bio na brodu se u utorak ujutro iznenadio činjenicom da baš nitko iz njihovog društva nije ustao. Djeca su, naime, prethodnih dana već od jutarnjih sati skakala u more. Kada ih nisu uspjeli probuditi alarmirali su posadu te je pozvana Hitna pomoć.

Kako je točno kobni plin ušao u kabine?

Sada istražitelji vjeruju da je do trovanja došlo jer je 12. kolovoza, dakle u ponedjeljak, oko 22 sata, posada uključila agregat. U tom trenutku jedrenjak je bio usidren u hvarskoj uvali Ždrilca, očito za vrijeme dok su Talijani bili na večeri u jednoj konobi.

Rad generatora stvarao je ugljični monoksid i ostale plinove koji su se kroz vrata strojarnice, pukotine u zidovima i kroz ventilacijske cijevi klima uređaja na brodu proširili u hodnik i putničke kabine na brodu.

Kada su se gosti vratili na brod počeli su udisati plinove te im je pozlilo. Tužiteljstvo tvrdi da je Vinci preminuo upravo uslijed tog trovanja, a njegovo dvoje djece zadobio je višeorgansko zatajenje odnosno ozljede teške naravi i opasne po život. Liječnici KBC Split i dalje se bore za njihove živote.