Doznajemo: HŽ opet uhvaćen, godinama ne može riješiti najjednostavniju stvar, staviti vozne redove da ljudi znaju kad idu vlakovi

Inspekcija je ponovno pronašla neshvatljive nepravilnosti u državnoj tvrtki

Krajem prošle godine u javnosti je odjeknula vijest kako je željeznička inspekcija u redovitoj kontroli otkrila kaos u državnoj tvrtki HŽ infrastrukturi: 40 posto službenih mjesta, stanica i kolodvora koje je obuhvatio nadzor nije imalo izvadak iz voznog reda, a i tamo gdje ih je bilo, često su bili pogrešni. Hrvatska regulatorna agencija za mrežne djelatnosti objavila je nedavno i nastavak sage o voznim redovima.

U novom rješenju koje potpisuje Ivica Škrtić, inspektor za regulaciju tržišta željezničkih usluga i zaštitu prava putnika u željezničkom prijevozu, HŽ Infrastrukturi sad prijeti novčana kazna jer i dalje nisu napravili naizgled najjednostavniju stvar: da putnici na stanicama mogu jasno vidjeti koji točno vlak kada dolazi i odlazi. Pritom su iz tvrtke inzistirali da je s voznim redovima sada sve u redu, iako su – paradoksalno – istovremeno službeno priznali sve propuste.

Ukupno 537 stanica i kolodvora

U posljednjih godinu dana HŽ Infrastrukturu, državnog mastodonta s oko 4600 zaposlenih koji bi trebali bdjeti nad željezničkom infrastrukturom, inspekcija je obišla nekoliko puta i donijela gotovo identične zaključke. U svakom pregledanom uzorku od ukupno 537 stanica i kolodvora našli su velik udio, kako se to formalno kaže, neurednosti u poštivanju pravilnika koji se tiču voznih redova.

Konkretno, u prošlogodišnjem pregledu 13 stanica i kolodvora (40 posto pregledanih) uopće nije imalo istaknut vozni red, 10 njih imalo je različite pogreške poput pogrešno napisanog dolaznog i odlaznog vremena vlakova, promašene službene brojeve vlakova te broj vlaka koji uopće ne postoji u voznom redu. HŽ Infrastruktura tvrdila je kako je “poduzela aktivnosti otklanjanja uočenih nepravilnosti”.

Istaknuti stari, lanjski vozni redovi

U ožujku ove godine inspekcija je nastavila preglede na drugih 45 kolodvora i stanica, a utvrđeno stanje gore je nego prošle godine. Kako stoji u zaključku inspektora, jedan od najvećih problema HŽ Infrastrukture je što visok udjel pregledanih službenih mjesta – ovaj put čak 49 posto – ima greške u postavljenim voznim redovima.

Primjerice, stanice Cerna, Andrijaševci, Ivanec i Bršadin Lipovača imale su istaknute zastarjele, prošlogodišnje vozne redove. U Vrbovcu su, s druge strane, zaboravili na vlak broj 580 kojeg nije bilo na voznom redu. Na još 12 kolodvora nije bilo informacija o peronu i kolosijeku, a utvrđeni su i deseci pogrešno napisanih brojeva vlakova te dana kada vlakovi (ne) prometuju. Iz HŽ Infrastrukture su tvrdili da otklanjaju nepravilnosti, ali nisu poslali dokaze.

Inspektor ih uhvatio u muljanju

Tu nije kraj priče. Iako tvrde kako su ispravili pogreške iz prošlih kontrola, čini se da u HŽ Infrastrukturi nisu dobro razumjeli inspektora kako pravilne vozne redove moraju imati na svim stanicama, a ne samo onima koje je prethodno pregledala inspekcija. Tako im je inspektor u novom rješenju doslovno podcrtao dio u kojem napominje da se to od njih očekuje.

A onda je u lipnju otišao u kontrolni pregled dodatnih 46 kolodvora i stajališta i opet naišao na slične probleme te zaprijetio kaznom od 25 tisuća kuna ako ne isprave kalendare prometa. Pritom su iz HŽ infrastrukture istovremeno tvrdili kako su popravili sve nepravilnosti, a s druge strane priznali da nova inspekcijska tura kolodvorima nije prošla najbolje. Inspektor je to nazvao proturječnim i naglasio kako su moguće još veće kazne ako kolodvori i stanice neće imati ispravne vozne redove.