Vujnovčev spor s HŽ-om razotkrio očaj čuvenih hrvatskih pruga. Teretni vlakovi od Rijeke do Mađarske gmižu i po 70 sati

Vozni red je u sferi SF-a, a u HŽ Infrastrukturi glavninu problema pokušavaju svaliti na - Mađarsku

FOTO: Pixsell/Telegram

Više od pola godine u Hrvatskoj regulatornoj agenciji za mrežne djelatnosti (HAKOM) vodio se spor između tvrtke Enna Transport i upravitelja domaće željeznice, državne HŽ infrastrukture (HŽI) zbog stanja željezničke mreže i naknadama koje HŽI naplaćuje operatorima u teretnom prometu. U nedavno okončanom sporu tvrtka je isticala česte “zatvore pruga” što im, ističu, negativno utječe na posao, stvara dodatne troškove, a naknade koje plaćaju HŽI-u ostaju iste.

Nakon iscrpnog dokaznog postupka i analize HAKOM-a, HŽI je uspio dokazati kako nije (jedini i glavni) odgovoran za kašnjenje vlakova – pa ne mora smanjivati naknade. Ali će morati uspostaviti sustav pokazatelja kvalitete koji ne postoji za prijevoznike tereta, što je tvrtka također tražila. U cijelom slučaju izronili su i zapanjujući podaci: od teretnog željezničkog kolodvora Brajdica u Rijeci do državne granice kod Koprivnice, vlaku je tijekom prošlog ljeta trebalo prosječno 19 sati i 10 minuta. A probleme je stvarala i mađarska granična policija.

Tvrtka iz poslovnog carstva Vujnovca

Enna Transport dio je Enna Grupe, poslovnog carstva poduzetnika Pavla Vujnovca koji je u posljednjih desetak godina, nakon strelovitog uspona na krilima plinskog biznisa, razgranao poslovni portfelj (osim u energetici, poljoprivredi, turizmu) i u sektoru prijevoza i logistike.

Nakon liberalizacije tržišta prijevoza ulaskom u EU, preuzimanjem tvrtke Adria Transport (danas Enna Transport), Vujnovčeva grupacija postala je najveći privatni željeznički cargo prijevoznik u Hrvatskoj. Enna Transport posluje i u 13 zemalja srednje i jugoistočne Europe, a u 2021. godini prihod im je iznosio 114,8 milijuna, dok je dobit iznosila 5,5 milijuna kuna.

Enna: Vrijeme tranzita poražavajuće, a troškovi veći

U jesen prošle godine, tvrtka je podnijela HAKOM-u zahtjev za smanjenjem nekoliko naknada koje plaćaju HŽI-u te uspostavu sustava pokazatelja kvalitete za teretni prijevoz. Argumentirali su to, jezgrovito rečeno, “brojnim i neplaniranim zatvorima pruga” koji negativno utječu na prometovanje vlakova, kvalitetu usluge i njihovu profitabilnost.

Naknade su ostale iste ili slične, a stanje željezničke mreže sve lošije, ustvrdili su iz Enne Transport u zahtjevu. Kao dokaz narušene kvalitete usluge naveli su prosječno dvostruko duže vrijeme vožnje vlaka na trasi od Rijeke do državne granice s Mađarskom (kod Koprivnice) u srpnju i kolovozu 2022. godine, u usporedbi s istim razdobljem 2021. godine.

HŽI: Nijedan vlak im nije krenuo po voznom redu

U HŽI-u su, pak, izradili vlastitu analizu i u očitovanju naveli niz protuargumenata. Prvi je bio kako se vlakovi tvrtke ne drže voznog reda, jer polaze ranije ili kasnije nego bi trebali, što utječe na križanja s drugim vlakovima u planiranim kolodvorima. Brojni radovi na prugama, istaknuli su, također nije razlog povećanja vremena tranzita jer se on povećao samo u smjeru Mađarske, a istom trasom prema Rijeci to nije slučaj.

Apostrofirana je i mađarska policija kao glavni krivac zbog više sati čekanja na pregled i dopuštenje za prelazak granice, pa su vlakovi u dolasku zaustavljani i prije Koprivnice zbog manjka prostora. K tome, zaključili su u HŽI-u, 2022. tvrtka je imala značajno veći broj vlakova na toj trasi nego u istom razdoblju prošle godine, što je utjecalo na organizaciju prometa.

HAKOM radio vlastitu analizu

U sporu je provedena i usmena rasprava, a HAKOM je “zbog proturječnih dokaza” jedne i druge strane proveo i vlastitu analizu podataka. Iz njih je nedvojbeno zaključeno kako je vrijeme tranzita na relaciji Rijeka – Koprivnica (državna granica) pogoršano, prosječno 215 posto veće od planiranog vremena. K tome, vrijeme putovanja značajno je osciliralo – od 13 sati i 57 minuta do čak 70 sati i 19 minuta.

U HAKOM-u su, na kraju, zaključili da su uzroci “u kratkom roku nepromjenjivi faktori” poput tehničke zahtjevnosti trase, zastarjele infrastrukture u kombinaciji s radovima obnove pruga koji se ne realiziraju u predvidim terminima. K tome, postoje i kašnjenja zbog nepridržavanja voznog reda te “grešaka upravitelja infrastrukture i željezničkih prijevoznika, odnosno njihovih jednostranih odluka te nedostatne komunikacije”.

‘Namjera je bila podići kvalitetu usluge’

Enni Transportu, na koncu, odbili su zahtjev za smanjenjem naknada koje su tražili zbog smanjene kvalitete usluge, ali je HŽ Infrastrukturi naloženo da uredi sustav pokazatelja kvalitete kakav postoji u putničkom prijevozu.

Iz tvrtke su, na upit Telegrama, potvrdili kako neće pokušati osporavati rješenje HAKOM-a pred Visokim upravnim sudom. HŽ infrastruktura, ističu, sada mora propisati i uspostaviti sustav pokazatelja kvalitete “kojim bi svi željeznički prijevoznici imali potencijalni model naplate nastalih troškova uslijed loše kvalitete usluga koje pruža upravitelj infrastrukture”.

“Namjera našeg Zahtjeva upućenog HAKOM-u nisu bile samo naknade, već i podizanje kvalitete usluga željezničkog prijevoza radi velikog broja građevinskih radova na infrastrukturi koji željezničkim prijevoznicima uzrokuju ogromne financijske troškove zbog čestih i dugotrajnih zatvora pruga”, odgovorili su iz Enna Transporta.