Facebook želi izbjeći novi Brexit ili Trumpa pa su prije EU izbora obiljno postrožili pravila oko oglašavanja

Promjenama se pokušava uvesti odgovornost za naručeni sadržaj te izbjeći propagandu i fake news

Facebook's CEO Mark Zuckerberg looks on before to deliver his speech during the VivaTech (Viva Technology) trade fair in Paris, on May 24, 2018. (Photo by GERARD JULIEN / AFP)
FOTO: AFP

Facebook je objavio kako će im oglašivači koji žele platiti reklamnu predizbornu kampanju na njihovoj mreži od danas morati ostaviti lako provjerljive kontakt podatke. Pokušaj je to uprave ove mreže da poveća odgovornost za takozvane “tamne oglase”. Riječ je o vrsti oglašavanja vidljivoj samo onome tko ga je naručio te ciljanoj skupini. Takvo oglašavanje povećava šansu da će skupina primiti poruku i reagirati prema njoj.

Mnogi upravo ovakvu vrstu oglašavanja vide kao razlog uspjeha britanskog referenduma o izlasku iz EU i Trumpova dolaska na vlast. Dok su demokrati kucali na vrata potencijalnih glasača, Trumpov je tim (zahvaljujući i podacima koje mu je dala tvrtka Cambridge Analytica) ciljanim oglasima na svoju stranu privlačio one koji su mu naginjali.

Okidač promjena su europski izbori

Facebook promjene uvodi pred europske izbore koji će se održati u svibnju, a potencijalni oglašivači s njima će se susresti već danas. Promjene zahtijevaju da oglašivači koji se bave političkim temama dokažu kako dolaze iz zemlje u kojoj namjeravaju objaviti svoj oglas.

Uz to, oglasi će se spremati u javnu bazu podataka (koju će moći pretražiti svi) i čuvati sedam godina. Uz njih će biti sačuvani i podaci o tome koga su i koliko ciljali tim oglasima, koliko je na njih potrošeno i koliko su ljudi zahvatili njima.

Tko, kada, kako, zašto i zbog čega?

I ne samo to. Od sada će se točno morati znati i tko je platio za oglas, odnosno tko ga je naručio. Oglašivači će tako morati ostaviti i broj telefona i adresu elektroničke pošte. Oni koji kupuju oglase za sebe, a ne za drugoga, neće morati ostaviti te podatke, ali će se uz oglas objaviti i njihovo ime.

Iz Facebooka se nadaju da će ove promjene povećati transparentnost i odgovornost njihove mreže, ali i oglašivača. No dodaju da to ne znači da će se neodgovorni oglašivači samo tako povući. Stoga traže od zajednice da prijavi svakog oglašivača čiji oglas je politički, ali nije plaćen i prijavljen kao takav.

Nisu svi zadovoljni

Kako piše Financial Times ove izmjene nisu najbolje prihvaćene od strane pan-europskih stranaka poput Saveza liberala i demokrata za Europu (ALDE). Predsjednik ALDE-a, Guy Verhofstadt, tvrdi da će promjene ograničiti prekograničnu izbornu kampanju i prisiliti ih da angažiraju oglašivače u svakoj zemlji pojedinačno.

“Ovo ubija ideju europske demokracije, a ruski trolovi će ionako pronaći način kako da to zaobiđu te i dalje šire propagandu i dezinformacije.” zaključio je Verhofstadt. Pan-europske stranke stoga će se idući tjedan sastati kako bi pokušale naći odgovor na novu regulaciju.