Glavni problem u pozadini štrajka: očekivalo se da će nova gradska vlast dosad riješiti barem problem smeća

U podacima o primanjima djelatnika Čistoće ne spominju se pak uistinu veliki dodaci koje primaju svi u Zagrebačkom holdingu

Osim povećanja plaća, pojavili su se i neki bizarni zahtjevi, poput besplatnog parkinga. Na takve stvari već smo navikli. Svojedobno, prije više godina, sindikat ZET-a tražio je da djeca postojećih zaposlenika imaju prednost pri zapošljavanju, tako da je ovo s besplatnim parkingom - kamilica

Ako se nešto očekivalo od postojeće gradske administracije na čelu s Tomislavom Tomaševićem, onda je to da će barem odvoz i zbrinjavanje otpada funkcionirati, s obzirom na to da se radi o ljudima koji su se godinama bavili tom problematikom. Izgleda da su očekivanja bila prevelika, probleme s otpadom Tomašević i ekipa nisu uspjeli riješiti, a prema tvrdnjama dobrog dijela Zagrepčana, stanje je gore nego ikada. Na ulicama je sve više otpada.

Situacija se dodatno pogoršala posljednja tri dana, nakon što su radnici Čistoće krenuli u štrajk. Povod štrajku bio je otkaz – kasnije povučen – trojici radnika koji su navodno razne vrste otpada ubacili u isti kamion. Čelnici grada i Čistoće tvrde, ne bez osnove, da je štrajk nelegalan. Naime, nije ispoštovana procedura organizacije štrajka propisana Zakonom o radu.

Kolika su im ukupna primanja?

Jesu li radnici Čistoće dovoljno plaćeni ili nisu, svatko će procijeniti za sebe. Prema podacima koje je iznio njihov direktor Davor Vić, prosječna plaća za komunalnog radnika iznosi oko 900 eura, dok je prosječna plaća vozača kamiona više od 1200 eura.

Radnici Zagrebačkog holdinga, u koji spada i Čistoća, prema važećem kolektivnom ugovoru imaju pravo na niz dodataka, poput dodatka za prehranu, što iznosi oko 800 eura godišnje, zatim nečega što se zove “stalni dodatak” od oko 133 eura bruto, uskrsnice u naravi od također 133 eura, božićnice od 166 eura, kao i godišnje nagrade za rezultate, koju dobivaju svi, bez obzira na rezultate, od oko 666 eura.

Radnici tvrde da su plaće manje, pa se tako u medijima pojavila jedna platna lista iz koje je vidljivo da je radnik s dodacima, u što su uključeni rad subotom, smjenski rad i prekovremeni sati, dobio neto od oko 700 eura. No, ostali ranije navedeni dodaci nisu na objavljenoj listi.

Hoće li strani radnici čistiti ulice?

Ipak, dio javnosti iznenađen je prilično čvrstim stavom čelnika Čistoće i Grada prema radnicima u štrajku, s obzirom na njihov lijevi politički background, pa je tako zamjenica gradonačelnika Danijela Dolenec jučer radnike pozvala da se vrate na posao i zaprijetila uvođenjem radne obveze. Tomašević je danas najavio da će štrajk biti prijavljen sudu, zbog nezakonitosti. Prilično je snažno odjeknula i izjava Davora Vića, da su spremni uvesti i strane radnike, ako se štrajk nastavi.

S obzirom na kretanja na tržištu rada, prilično je izvjesno da će kroz pet ili 10 godina Zagreb čistiti strani radnici, jer će lokalno biti nemoguće pronaći radnu snagu koja bi se primila tog posla, a što se tiče trenutne situacije, čini se da su radnici odlučili iskoristiti raspad sustava odvoza otpada i prekidom odvoza praktički ucijeniti gradsku administraciju da im dodatno poveća plaće.

Osim povećanja plaća, pojavili su se i neki bizarni zahtjevi, poput besplatnog parkinga. Na takve stvari već smo navikli. Svojedobno, prije više godina, sindikat ZET-a tražio je da djeca postojećih zaposlenika imaju prednost pri zapošljavanju, tako da je ovo s besplatnim parkingom – kamilica.

Tomašević spomenuo i privatizaciju

Osim toga, Zagrebački holding, u čijem sastavu je i Čistoća, već godinama nalazi se u ozbiljnim financijskim problemima i ne postoje beskonačne mogućnosti povećanja plaća njegovih radnika. Kao što je i Tomašević danas rekao, za refinanciranje dugova ići će se na izdavanje nove obveznice, a da bi se pridobilo povjerenje investitora i osigurala razumna kamata, troškovi moraju biti pod kontrolom.

Tomašević je čak spomenuo i mogućnost privatizacije Holdinga, ili nekih njegovih dijelova, u slučaju da dođe do njegova bankrota, ako se financijski problemi prodube. On je, naravno, privatizaciju spomenuo kao nešto negativno, no nakon višedesetljetnih problema s otpadom u Zagrebu, koji su kulminirali pobunom radnika, zbog čega je stao odvoz, vjerojatno ni lijevim biračima riječi poput koncesionar, outsourcing ili privatizacija više ne zvuče tako odbojno.