Hoće li Lufhansa morati isplatiti odštetu i obitelji kopilota Lubitza

Najveće odštete mogu očekivati Amerikanci, a najmanje Nijemci

Glavni Lufthansin osiguravatelj Allianz javio se nedugo nakon pada Germanwingsova aviona s najavom da će skupa s kompanijom AIG i ostalim suosiguravateljima početi pripremati isplatu odšteta. Lufthansa i Germanwings mogli bi se suočiti s bolnom financijskom situacijom jer dosadašnja istraga ukazuje na veliku odgovornost kompanije za nesreću u kojoj je poginulo 144 putnika i 6 članova posade.

Kopilot Andreas Lubitz bolovao je od depresije, a bolest mu je dijagnosticirana još na početku pilotske karijere. Lufthansin medicinski centar istražiteljima je dao dokumente koji pokazuju da je kompanija još za vrijeme Lubitzeve obuke znala da boluje od depresije i anksioznog poremećaja te da je 2009. na 18 mjeseci prekinuo obuku zbog “epizode ozbiljne depresije.”

planina

Lubitz je ipak dobio posao pilota u Germanwingsu i na kraju počinio samoubojstvo namjernim rušenjem aviona u Francuskim Alpama. Istražitelji su u njegovu stanu u Düsseldorfu pronašli poderane liječničke nalaze i doznake za bolovanje što ukazuje na mogućnost da je Lubitz skrivao depresiju od svojih šefova, ali uz sumnje koje su iznijeli francuski istražitelji, da kompanija nije provodila standardne sigurnosne procedure pa je Lubitz zaključao pilota izvan kokpita i oteo avion, Germanwings će vjerojatno morati platiti milijune eura odšteta obiteljima poginulih.

 

Za svaku zemlju drugi iznos odštete

Ukupna visina odšteta najviše će ovisiti o tome hoće li se Germanwings uspjeti obraniti od sumnji da je nesreću omogućilo nepoštivanje sigurnosnih standarda.

Ako se dokaže da su žrtve nesreće znale da će poginuti, visina odšteta raste.

Prema nekim teorijama i obitelj kopilota Andreasa Lubitza mogla bi tražiti odštetu ako se utvrdi da je Lufhansa znala za njegovu depresiju a i dalje ga je držala na stresnom poslu.

Međunarodnim sporazumom, Montrealskom konvencijom iz 1999. određeno je da zrakoplovne kompanije za pogibije putnika u nesrećama na međunarodnim letovima automatski isplaćuju do 157.400 dolara odštete po osobi. Obitelji poginulih moraju tužiti kompanije za veće odštete.

Visina odšteta za pad Germanwingosova aviona na letu 9525 prilično će se razlikovati ovisno o zemlji iz koje potječe žrtva, njezinoj životnoj dobi i o tome je li bila zaposlena ili ne. Konačna odluka donosit će se u okvirima nacionalnih zakona država iz kojih potječu poginuli putnici, odnosno o tome kako će pojedini sud interpretirati štetu koju je obitelj pretrpjela.

Lufhansa bi mogla platiti milijardu dolara

Allianz, AIG i suosiguravatelji morat će platiti troškove pronalaženja tijela, njihova vađenja iz ostataka aviona i pripremiti pojedinačne odštete za obitelji poginulih. Prema procjenama pravnika, osiguravajuća društva za odštete obiteljima bi trebala u ovom trenutku rezervirati oko 350 milijuna dolara.

Lufthansa bi trebala pripremiti oko 50.000 dolara za svaku obitelj.

Prema prvim procjenama pravnika specijaliziranih za odštete u avionskim nesrećama, ukupni iznos za Germanwings mogao bi preći milijardu dolara. Ako francusko državno odvjetništvo protiv kompanije podigne optužnicu, iznos bi mogao biti i veći.

Većina dogovora izvan suda

Očekuje se da će se većina odšteta dogovoriti u vansudskim nagodbama što bi moglo potrajati dulje od godinu dana. O odštetama će pregovarati obitelji i osiguravajuća društva.

Neke obitelji mogle bi dobiti manje od 100.000 dolara, neke bi mogle dobiti milijune dolara.

Izbjegavanje američkih sudova

Nijemci mogu očekivati najmanje odštete jer tamošnje zakonodavstvo strogo ograničava mogućnost visokih odšteta za gubitak život,a posebno ako je poginula osoba nije bila u braku i nije zarađivala. Na kobnom letu bilo je na najviše njemačkih putnika i to učenika. Obitelj tinejdžera može očekivati odštetu manju od 100.000 dolara, dok obitelj njemačkog državljanina koji je imao dobar posao i izdržavao više članova obitelji može dobiti više od milijun dolara.

Obitelji poginulih putnika iz Španjolske mogu očekivati odštete od oko 250.000 dolara.

Obitelji britanskih putnika očekuju 1-2 milijuna dolar aodšteta

U padu Germanwingsova aviona poginulo je troje američkih državljana. U sličnim slučajevima u SAD-u su se određivale odštete od oko 4,5 milijuna dolara. Osiguravatelji u startu obiteljima američkih putnika nude više da bi izbjegli skupe sudske parnice u SAD-u.

Ako protiv Lufthanse bude podignuta optužnica i na sudu joj se dokaže krivnja, obitelji žrtava moći će tražiti dodatne odštete, u prosječnoj visini 500.000 dolara, ali taj bi postupak mogao trajati i do 10 godina.