HŽ zbog nerada plaća odštetu Strabagu, austrijski div ipak pristao nastaviti s ključnim projektom HDZ-ove Vlade

U načelnom sporazumu, u čijem je posjedu Telegram, nastavak suradnje potpisan je 4. kolovoza

FOTO: Pixsell

Austrijski Strabag i HŽ Infrastruktura su po svemu sudeći postigli dogovor o nastavku projekta rekonstrukcije postojećeg i izgradnje drugog kolosijeka na dionici Hrvatski Leskovac – Karlovac, koji je vrijedan 360 milijuna eura, a kojeg Europska unija sufinancira s 85 posto sredstava, doznaje Telegram.

Time je okončano višemjesečno natezanje između Strabaga i HŽ Infrastrukture oko projekta kojeg HDZ-ova Vlada zove “novi Pelješki most”. Ugovor koji su dvije tvrtke potpisale 28. srpnja 2022. godine došao je u pitanje nakon što je Strabag krajem lipnja ove godine pismeno zaprijetio raskidom ugovora i izlaskom iz projekta jer im, kako su naveli u dopisu, HŽ Infrastruktura nije izdala sve potrebne građevinske dozvole za gradnju dionica pruge.

Austrijski div u dopisu je istaknuo i da su pretrpjeli znatne troškove u iznosu većem od 5,5 milijuna eura zbog kašnjenja radova, te da je došlo do porasta cijena materijala. HŽ Infrastruktura tražila je u srpnju od Strabaga produljenje rokova kojima bi se pronašlo mirno rješenje za nastali spor, na što su Austrijanci pristali, a dogovor između dvije tvrtke postignut je početkom kolovoza.

Austrijanci grade 8 etapa

Načelni sporazum o nastavku, u čijem je posjedu Telegram, potpisan je 4. kolovoza. Njegovi potpisnici su Ivan Kršić ispred HŽ Infrastrukture te direktor građevinske tvrtke Strabag Hrvatska Veljko Nižetić.

U sporazumu se navodi da su obje strane svjesne problema ishođenja građevinskih dozvola za tri etape željezničke dionice od njih jedanaest (2, 10 i 11), zbog čega je Strabag 27. lipnja pismeno zaprijetio HŽ Infrastrukturi raskidom ugovora, te su odlučili revidirati obveze iz glavnog ugovora. Prema sporazumu, tri spomenute etape će biti izuzete iz glavnog ugovora, a Strabag će graditi ostalih osam.

Iz HŽ Infrastrukture ranije su kazali kako će podmiriti “sve opravdane troškove koji će tvrtki Strabag nastati zbog određenih kašnjenja s ishođenjem građevinskih dozvola kao i produljiti rokove za dovršetak radova, sve u skladu s preuzetim ugovornim obvezama i utvrđenim ugovornim postupcima”, što potvrđuje i potpisana dokumentacija.

Platit će Strabagu štetu

Prema sporazumu, HŽ Infrastruktura platit će Strabagu štetu zbog kašnjenja izdavanja građevinskih dozvola, a austrijska tvrtka će se u potpunosti odreći svih prava potraživanja po osnovi izgubljene dobiti za tri etape koje ispadaju iz ugovora. Strabag je također odustao od potraživanja dodatnih financijskih sredstava koji su nastali zbog porasta cijena materijala, a radi se o 50 milijuna eura.

U sporazumu se navodi i da Strabag prihvaća da se kod obračuna razlike u cijeni za ostalih osam etapa koje će graditi kao bazni mjesec obračuna troškova koristi mjesec potpisivanja ugovora, odnosno srpanj 2022., te da nepromjenjivi udio u ugovorenoj cijeni iznosi 10 posto. Upit o postizanju dogovoru poslali smo i HŽ Infrastrukturi i Strabagu, no do zaključenja teksta nismo dobili odgovor.

Prijetili raskidom ugovora

Podsjetimo, Strabag je prije mjesec i pol dana, točnije 27. lipnja, pismeno zaprijetio raskidom ugovora, s tvrdnjom da HŽ Infrastruktura nije ispoštivala sve odredbe ugovora.

Kako je Telegram ranije objavio, austrijska tvrtka u godinu dana poslala je 167 dopisa kojima je izvijestila HŽ infrastrukturu o silnim nepravilnostima i nepoštivanjima ugovora. No, dopisi su uglavnom ostajali bez odgovora, sve do prijetnji raskidom ugovora.

Kako su za Telegram kazali dobro upućeni izvori, HŽ Infrastruktura uvela je Strabag u posao bez pravomoćne građevinske dozvole za projekt i za dionice pruge, što zakonski nije smjela. Austrijska tvrtka u dopisu iz lipnja je istaknula kako još uvijek nisu dobili tri potrebne dozvole te da naručitelj radova, odnosno HŽ Infrastruktura, kasni 300 dana s predajom ovjerenih glavnih projekata.

Žalili se na greške i nedostatke

Strabag je u istom dopisu naveo kako dio projektne dokumentaciji sadrži značajne greške i nedostatke, ističući kako je potrebna izmjena. Prema njihovom mišljenju, izmjene su u nadležnosti naručitelja, odnosno HŽ Infrastrukture.

Iz Strabaga su ukazali na još jedan problem. Tvrde da su od 19. travnja 2021., kada je predana ponuda za ugovor pa do danas, troškovi materijala i radne snage znatno porasli, te da početna ponuda ne odgovara stvarnim troškovima.

Strabag bez konkretnog komentara

Austrijska tvrtka za realizaciju ovog projekta dala je ponudu od 225 milijuna eura (1,7 milijardi kuna) bez PDV-a, prije nego je došlo do porasta cijena materijala. U dopisu navode kako su s HŽ Infrastrukturom više puta razgovarali o korekciji cijena i naknadi gubitaka, ali konsenzus tada nije postignut.

Telegram je ranije u nekoliko navrata tražio očitovanje Strabaga o nastaloj situaciji, a oni su odgovorili kako nisu “u mogućnosti komunicirati o detaljima pregovora s naručiteljem”. “Možemo samo potvrditi da smo u procesu pronalaženja zajedničkog rješenja”, odgovorili su iz Strabaga.