Zbog nerada HŽ-a prijeti katastrofa: austrijski div Strabag u utorak bi se mogao povući iz projekta koji Vlada zove ‘novi pelješki most’

Telegram ima dokumente: Strabag je u godinu dana poslao 167 dopisa, HŽ ih je ignorirao. Sada je ugrožen projekt vrijedan 360 milijuna eura

Sve je izglednije da bi austrijska tvrtka Strabag doista mogla raskinuti ugovor s HŽ Infrastrukturom na projektu rekonstrukcije postojećeg i izgradnje drugog kolosijeka na dionici Hrvatski Leskovac – Karlovac, koji je vrijedan 360 milijuna eura, a Europska unija sufinancira ga s 85 posto sredstava, doznaje Telegram.

U posjedu smo dokumenata koji otkrivaju kako je došlo do situacije u kojoj je ugrožen tako značajan projekt, čije je potpisivanje u srpnju prošle godine ministar Butković opisao ovako: “Otvorili smo Pelješki most vrijedan dvije milijarde kuna bez PDV-a, a ovo je jednako vrijedno”.

Rok do idućeg utorka

Strabag je prošloga mjeseca, točnije 27. lipnja, pismeno zaprijetio raskidom ugovora jer, kako tvrde, HŽ Infrastruktura nije ispoštivala sve odredbe ugovora. Kako doznajemo, austrijska tvrtka u godinu dana poslala je 167 dopisa kojima je izvijestila HŽ infrastrukturu o silnim nepravilnostima i nepoštivanjima ugovora. No, dopisi su uglavnom ostajali bez odgovora, sve do prijetnji raskidom ugovora.

HŽ Infrastruktura zatražila je da se “rok za pronalazak mirnog rješenja produlji za dodatnih 60 dana”. Austrijska tvrtka 10. srpnja šalje novi dopis i u njemu navodi da “uvažavajući pozitivne rezultate postignute na sastanku održanom 10. srpnja 2023. godine”, a na kojem se govorilo o sporu između dvije tvrtke, može još malo produljiti rok, ali ne za 60 dana, koliko je tražila HŽ Infrastruktura.

Pojašnjavaju kako su spremni djelomično udovoljiti zahtjevu i produljiti rok za još 14 dana, odnosno do 25. srpnja. No, pišu dalje, “istekom tog roka Ugovor će se smatrati raskinutim”.

Nisu dobili sve dozvole

Kako tvrde Telegramovi, dobro upućeni izvori, HŽ Infrastruktura uvela je Strabag u posao bez pravomoćne građevinske dozvole za projekt i za dionice pruge, što zakonski nije smjela. Austrijska tvrtka u dopisu ističe kako još uvijek nisu dobili tri potrebne dozvole te da naručitelj radova, odnosno HŽ Infrastruktura, kasni 300 dana s predajom ovjerenih glavnih projekata.

Strabag, nadalje, u dopisu navodi kako dio projektne dokumentaciji sadrži značajne greške i nedostatke, ističući kako je potrebna izmjena. Prema njihovom mišljenju, izmjene su u nadležnosti naručitelja, odnosno HŽ Infrastrukture.

Zbog svega toga, tvrde, početak radova u punom opsegu odgođen je za više od devet mjeseci te su izračunali kako su zbog svih kašnjenja do sada pretrpjeli troškove u iznosu većem od 5,5 milijuna eura.

Porasla cijena materijala

Iz Strabaga su ukazali na još jedan problem. Tvrde da su od 19. travnja 2021., kada je predana ponuda za ugovor pa do danas, troškovi materijala i radne snage znatno porasli, te da početna ponuda ne odgovara stvarnim troškovima.

Austrijska tvrtka za realizaciju ovog projekta dala je ponudu od 225 milijuna eura (1,7 milijardi kuna) bez PDV-a, prije nego je došlo do porasta cijena materijala. U dopisu navode kako su s HŽ Infrastrukturom više puta razgovarali o korekciji cijena i naknadi gubitaka, ali konsenzus nije postignut, pa Strabag procjenjuju kako je cijena projekta do sada povećana za 50 milijuna eura.

‘Nema zapreka za Strabag’

Ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković prije samo sedam dana kazao je kako “ne dolazi u obzir” raskid ugovora između HŽ Infrastrukture i tvrtke Strabag.

Butković je, komentirajući pritužbe Strabaga, kazao da za većinu radova dozvole postoje, te da treba ishodovati još dvije. Ustvrdio je da “nema nikakve zapreke da Strabag, tvrtka izabrana na javnom natječaju, koja ima potpisan ugovor, ne bi radila”.

Priznavanje povećanja troškova

Kazao je i kako je u tijeku procedura priznavanja povećanja troškova. “Zna se da je rat u Ukrajini stvorio određene poremećaje u cijenama materijala za građevinski sektor i da su se ugovori koji su bili zaključivani prije rata morali povećati”, kazao je ministar, naglasivši da je Vlada dala okvir i metodologiju postupanja u takvim slučajevima.

“To je procedura da se određeni dio povećanja troškova prizna. U ovom trenutku ne mogu kalkulirati, niti je to moj posao, koliko će na tom projektu biti povećana vrijednost investicije”, kazao je.

Ministar se nada rješenju

Ministar je istaknuo i kako raskid ugovora u ovom trenutku nije opcija, izrazivši uvjerenje da će svi sjesti za stol i u postojećem zakonskom okviru i zaključku Vlade pronaći rješenje. Upite o ovoj situaciji poslali smo i Strabagu i HŽ Infrastrukturi. Do zaključenja teksta odgovore smo dobili samo od hrvatske državne tvrtke, a odgovore Strabaga objavit ćemo kada ih dobijemo.

Iz HŽ Infrastrukture na pitanje o problemu između njih i Strabaga za Telegram odgovaraju kako je austrijskoj tvrtki na početnom sastanku predana sva projektna dokumentacija za svih 11 etapa, “elaborati iskolčenja te do sada 9 od ukupno 11 građevinskih dozvola uključivo i dozvola za trasu pruge od Jastrebarskog do Karlovca”.

HŽ Infrastruktura ovim odgovorom zapravo priznaje da Strabag od njih nije dobio sve građevinske dozvole, što je austrijska tvrtka i ranije isticala u svojim dopisima. Dalje ističu kako su sredstva za realizaciju ovog projekta osigurana ugovorom o dodjeli bespovratnih EU sredstava te će u slučaju raskida ugovora s Izvođačem radova doći će do “vremenskog produljenja realizacije projekta, a ne do gubitaka sredstava”.

‘Ugovor i dalje vrijedi’

“Ugovor o dodjeli EU sredstava vrijedi i dalje, ali će se realizacija projekta produljiti za vrijeme potrebno za provođenje postupka javne nabave odnosno ugovaranje radova s novim izvođačem”, tvrde iz HŽ Infrastrukture.

Na pitanje hoće li HŽ Infrastruktura podmiriti sve troškove Strabagu zbog kašnjenja s isporukom građevinskih dozvola, odgovaraju kako će sukladno odredbama ugovora podmiriti “sve opravdane troškove koji će tvrtki Strabag nastati zbog određenih kašnjenja s ishođenjem građevinskih dozvola kao i produljiti rokove za dovršetak radova, sve u skladu s preuzetim ugovornim obvezama i utvrđenim ugovornim postupcima”.

Ipak, na pitanje što će biti ako Strabag idućeg utorka odluči raskinuti ugovor s HŽ Infrastrukturom nismo dobili odgovor.