Iako su mu skloni, učenici nemaju jednaku poduku iz Građanskog odgoja. Pučka pravobraniteljica apelira na sustavan predmet

Nastavnicima nedostaje kvalitetne edukacije za provedbu Građanskog odgoja i obrazovanja kao međupredmetne teme

18.04.2019., Slavonski Brod -  U srednjim skolama u tijeku je ljetni rok drzavne mature. rPhoto: Ivica Galovic/PIXSELL
FOTO: Ivica Galovic/PIXSELL/Ilustracija

Građanski odgoj i obrazovanje kao međupredmetnu temu – kakva službeno egzistira u hrvatskim školama – nastavnici smatraju dobrim. Primijetili su kod učenika da su jako skloni tim sadržajima, kao i da takvi sadržaji jačaju učenički interes za zajednicu. Nastavnici, međutim, navode da ne dobivaju svi učenici na jednak način te sadržaje, rezultati su danas predstavljenog istraživanja. Ono je provedeno među 40-ak nastavnika koji u školama međupredmetno provode Građanski odgoj i obrazovanje u osam gradova.

Istraživanje pokazuje da su nastavnici opterećeni vlastitim predmetima te da imaju jako puno ishoda koje moraju ostvariti, pa međupredmetnost malo zaostaje. Građanski odgoj kao međupredmetna tema podrazumijeva da ga, u okviru svojih predmeta, provode nastavnici svih školskih predmeta. Građanski odgoj i obrazovanje i dalje nije zaseban predmet u svim hrvatskim školama, no neke ga lokalne sredine uvode kao fakultativan ili izvannastavni predmet.

Učenici zadovoljni

“Nastavnici smatraju da je međupredmetnost dobra, ali da bi morala biti nadopuna predmetu Građanskog odgoja i obrazovanja”, kazao je Nikola Baketa s Instituta za društvena istraživanja u Zagrebu predstavljajući rezultate na javnoj raspravi “Glas učenika za kvalitetnije građansko obrazovanje i dijalog mladih s donositeljima odluka”. No, dodao je, taj uzorak je bio pristran jer je riječ o nastavnicima prilično zainteresiranima za Građanski odgoj i obrazovanje koji ga žele provoditi.

Postoji i dio nastavnika, naveo je Baketa, koji su nemotivirani tako da individualni pristup – koji je pretpostavka međupredmetne provedbe – rezultira time da ne dobivaju svi učenici na jednak način sadržaje Građanskog odgoja i obrazovanja (GOO) koje bi trebali usvojiti tijekom svog obrazovanje.

Učenici su, prema istraživanju, jako skloni tim sadržajima. Sadržaji GOO-a jačaju interes učenika za zajednicu i povezivanje s njome, kao i prepoznatljivost škole u lokalnoj zajednici budući da surađuju s različitim udrugama, ali i lokalnim vlastima.

Bez povratne informacije sustava

Nastavnici su pak istaknuli da im nedostaje kvalitetne edukacije za provedbu međupredmetnih tema jer imaju samo svoje inicijalno nastavničko obrazovanje za svoje predmete, a ne nužno za provedbu međupredmetnih tema. Problematično je, istaknuo je Baketa, da nakon niza godina provedbe međupredmetne teme Građanskog odgoja, ali i drugih tema, nema praktički nikakve povratne informacije na razini sustava – Ministarstva znanosti i obrazovanja ili Agencije za odgoj i obrazovanje.

Pročelnik zagrebačkog Gradskog ureda za obrazovanje, mlade i sport Luka Juroš naveo je da u Zagrebu Građanski odgoj i obrazovanje kao pilot-projekt pohađa 1500 učenika, njih oko dva posto, s oko 100 nastavnika i oko 65 škola.

Dva modela GOO-a u Zagrebu

Građanski odgoj i obrazovanje proširit će se iduće godine i na druge škole nakon provedene evaluacije, poslat će se dopis svim školama i pozvati ih na uključenje u građanski odgoj. U Zagrebu postoje dva modela provedbe Građanskog odgoja i obrazovanja: ŠIZ – Škola i zajednica i ZAG – Zajednica aktivnih građana.

Predsjednik Povjerenstva za uvođenje ZAG-a Tomislav Reškovac kazao je da je ŠiZ namijenjen isključivo srednjim školama i ide kao fakultativni predmet. ZAG ide kao izvannastavna aktivnost i namijenjen je i srednjim i osnovnim školama, iako je prvenstveno usmjeren na osnovne škole. Trenutno je unutar ZAG-a unutar prve godine eksperimentalne faze uključeno 28 škola – 25 osnovnih i tri srednje, 42 nastavnika i nešto malo manje od 700 učenika.

Nakon što završi godina, bit će gotova i evaluacija programa u svibnju na temelju čijih rezultata će se napraviti potrebne promjene i u prijedlogu kurikuluma i u načinu organizacije i od jeseni će biti program dostupan svim školama u kojima postoji interes. Javnu raspravu na ovu temu organizirali su Ambidekster klub i GOOD inicijativa.

Pučka pravobraniteljica za GOO

O nužnosti uvođenja sustavnog i kvalitetnog Građanskog odgoja i obrazovanja u hrvatski obrazovni sustav, danas se – povodom Svjetskog dana obrazovanja – javila i Pučka pravobraniteljica Tena Šimonović Einwalter. Iako je GOO uveden kao međupredmetna tema u osnovne i srednje škole, naglašava Pravobraniteljica, brojna istraživanja i dalje ukazuju na nisku kompetenciju djece i mladih u građanskoj, medijskoj i političkoj pismenosti.

“Naime, nedostaje ozbiljno sustavno obrazovanje o ljudskim pravima i jednakosti, a posljedice su jasno vidljive – kako u pritužbama građana, našim analizama u izvješćima Hrvatskom saboru i istraživanjima koja provodimo. Naime, građani često nisu upoznati sa svojim pravima, kao ni kako se i kome obratiti ako im je potrebna zaštita prava”, ističe Šimonović Einwalter.