Jedan stručnjak tvrdi da ISIS uništavanjem arheoloških nalazišta zapravo želi prikriti unosan biznis

Kaže da je prodaja umjetnina jedan od najvećih izvora prihoda ISIL-a

Irački narodni muzej - sumerski artefakt
FOTO: AFP/AFP PHOTO

Islamska država je prije objavila video snimke uništavanja neprocjenjivih arheoloških nalazišta i umjetnina, ali jedan od iračkih stručnjaka za antikvitete ima teoriju da pripadnici ISIL-a zapravo žele prodati te antikvitete, prenosi Business Insider.

Prema tvrdnjama šefa iračkog državnog odbora za antikvitete i ostavštinu, uništavanje neprocjenjivih nalazišta je samo diverzija od stvarnih aktivnosti Islamske države. Kako kaže Qais Hussein Rashid: “Islamska država je počela s iskapanjima danima prije nego su počeli s uništavanjem. Uvjereni smo da su počeli s iskapanjima kako bi došli do vrijednih nalaza i potom su počeli s uništavanjem kako bi skrili pljačku.”

Procjenjuje se da su opljačkani milijuni dolara umjetnina

Trenutno nema konkretnih dokaza o pljačkama ili o zarađenom novcu, satelitske snimke su pokazale da je pljačka nalazišta sasvim uobičajena na područjima pod kontrolom Islamske države. Rashid procjenjuje da je ISIL mogao opljačkati umjetnine vrijedne milijune dolara.

Stručnjaci spekuliraju da su veliki dijelovi nalazišta uništavani bušilicama, dok su manje umjetnine poput figurica ili glinenih ploča krijumčarene u Tursku.

I krijumčari umjetninama koriste Balkansku rutu

Iako je UN zabranio kupovinu umjetnina koje prodaje Islamska država, pretpostavlja se da su, kao i svako drugo zabranjeno dobro, prvo krijumčarene u Tursku, zatim prolazi kroz Bugarsku i na kraju u zapadnu Europu.

Prema nekim procjenama, trgovina umjetnina je jedan od najvećih izvora prihoda Islamske države, a ilegalno tržište umjetninama je u stalnom porastu. Tess Davis, predsjednica Međunarodne udruge za zaštitu artefakata je rekla da Islamska država posjeduje oko 12.000 umjetnina vrijednosti oko milijardu dolara. Ta procjena je samo za područje Sirije pod kontrolom ISIS-a. Zasad nisu izronili veći komadi koji bi mogli biti izloženi u muzejima, ali se pretpostavlja da su umjetnine završile u privatnim rukama.