Maturantica koju su srušili zbog potpisa: 'Gdje je sada zemlja znanja i izvrsnosti koju se propagira?'

Laura Mikić greškom se potpisala na esej iz hrvatskog jezika na državnoj maturi te je stoga diskvalificirana

9.5.2022., Zagreb - U Hotelijersko turistickoj skoli odrzana je  konferenciju za medije u povodu 5. Dana medijske pismenosti, u organizaciji Agencije za elektronicke medije i UNICEF-a, pod pokroviteljstvom Ministarstva kulture i medija te Ministarstva znanosti i obrazovanja.
 Photo: Davorin Visnjic/PIXSELL
FOTO: Davorin Visnjic/PIXSELL

Glavni lik u najnovijoj tragičnoj priči o hrvatskom školstvu je nadarena maturantica Laura Mikić koja se greškom potpisala na esej iz hrvatskog jezika na državnoj maturi te je stoga diskvalificirana. Naime, esej je jedan od dva dijela ispita iz Hrvatskog jezika, koji se sastoji još od cjeline Književnost, neknjiževni tekstovi i hrvatski jezik.

Međutim, Nacionalni centar za vanjsko vrednovanje obrazovanja (NCVVO) poništio joj je cjelokupni ispit, iako je prošla drugi dio, obrazlažući da je potpisom na esej pokazala “nedopušteno ponašanje” te da je diskvalificirana, objavio je jučer portal Index koji danas prenosi pisme maturantice Laure.

Inače, Laura je paralelno s ispitima državne mature položila prijemni ispit na Muzičkoj akademiji u Zagrebu, smjer klavir, i to s vrlo visokim plasmanom na ljestvici za upis. Na esej se potpisala zabunom zbog, kako kaže, velike doze stresa i umora. Zbog diskvalifikacije upitan je njezin upis na željenu akademiju na koju je, zapravo, već primljena. Zbog cijele situacije trenutačno “proživljava najgore dane” u svojih 18 godina života, navodi u pismu.

Pakao nepravde

“Jedino više bolno od ovoga što mi se događa na ljetnom roku Državne mature bilo bi da mi je netko blizak, ne daj Bože, izgubio život. Ja sam ovih dana usahnula, izgubila sam svoj put u muzičkom obrazovanju koji sam vrijedno gradila godinama, izgubila sam i put vjere da me netko hoće čuti, da netko hoće pročitati moj prigovor”, piše Laura.

Zatim navodi kako je položila ispite iz matematike i engleskog jezika, kao i da ima upisane prolazne bodove iz testa Hrvatskoga jezika dok su joj bodovi na eseju poništeni jer se potpisala. “Slučajno sam uslijed velike doze stresa i umora, potpisala esej na hrvatskom jeziku, jer sam tih istih dana kada se polagala državna matura polagala i prijemni ispit na Muzičkoj akademiji – smjer klavir koji sam položila izvrsnim rezultatom”, tvrdi.

“Dalje je samo pakao nepravde koji ne bih poželjela ni najgorem neprijatelju. Bilo koji pismeni prigovor s obrazloženjem i molbom da mi se poništi samo taj dio ispita i da ću na takav način uspješno položiti maturu i samim tim uspješno upisati Muzičku akademiju – smjer klavir na ljetnom upisnom roku, nitko nije ni htio čuti, a kamoli uzeti u razmatranje”, navodi nadalje u pismu.

Što kaže Pravilnik

Laura naglašava kako je ravnatelj NCVVO-a donio oduku da joj se poništi cijeli ispit iako je Hrvatski jezik pisan u dva različita dana, a esej nije eliminacijski dio ispita. To znači, dodaje, da se može predati prazan test, ostvariti nula bodova i svejedno proći cjelokupni test Hrvatskog jezika na maturi.

Zatim se poziva na odredbe iz pravilnika: “Pa tko to onda tvrdi da esej nije eliminacijski dio ispita? Aplikacija mi javlja ‘diskvalifikaciju’ iako Pravilnik o državnoj maturi ne pozna, u nijednom članku niti stavku, takav termin. Izričito napominjem kako ispitni katalog za Državnu maturu u školskoj godini 2021./2022. donosi napomenu: školski esej neće se vrednovati ako se pristupnik potpisao punim imenom i prezimenom”.

‘Moj vapaj istine’

“Nakon nekoliko upita na Ured ravnatelja i pokušaja kontakta u NCVVO-u, konačno dobivam isti odgovor. Odluka ravnatelja Centra je konačna, tako zaista kaže Pravilnik. Pitam se kosi li se to s mojim temeljnim ljudskim pravima, koje uključuje pravo da se u svakom djelovanju vlasti i privatnih institucija primarno vodi računa o zaštiti interesa djeteta?”, dodaje.

“Pravo da me nadležni u Centru barem čuju, čuju moj vapaj istine. Da sam ne daj Bože kriminalka koja je htjela varati, ne bih se sada izlagala ovom ispoviješću u javnosti, jer vjerujte mi, nije mi nimalo lako i ugodno”, ističe. “Unatoč formalno položenoj maturi i izvrsno položenom prijemnom ispitu za klavir na Akademiji, zbog ovakvih ekskluzivnih odluka ravnatelja Nacionalnog centra za vanjsko vrednovanje morat ću pauzirati cijelu jednu akademsku godinu”, objašnjava maturantica.

‘Gdje je zemlja znanja?’

“I gdje je sada ‘zemlja znanja, zemlja izvrsnosti’ koju propagiraju kreatori obrazovnih politika? Pitam se što bi napravili da se ovo dogodilo njihovoj kćeri/sinu, unuku/unuci. I onda se čudimo kad nam mladi odlaze iz zemlje. Hoću li i ja biti jedna od njih i je li to ikoga briga? Za mene je jedino logično, razumno i pravedno rješenje da mi se poništi samo esej iz Hrvatskog jezika koji je jedini potpisan jer po Pravilniku, u mojem slučaju, članak 31. stavak 1. pod točkama 2. i 6. se izriče mjera poništenja ispita ili dijela ispita”, navodi.

“Samo tražim da mi donositelji ovakve stroge odluke pojasne svrhovitost iste jer u NCVVO-u ne primaju stranke pa se pitam ‘gdje je nestao čovjek’. Neka ovo moje pismo barem bude pomoć drugim mladim ljudima da im se ne ponovi ista situacija, da ne budu kao ja žrtve površnih odluka”, zaključuje.

Što kaže NCVVO

Inače, prema Pravilniku o polaganju državne mature, među nedozvoljenim ponašanjima učenika je narušavanje tajnosti identiteta pristupnika potpisivanjem punim imenom i prezimenom. Također, definirano je da se, kada se utvrdi nedozvoljeno ponašanje, poništava ispit ili dio ispita.

Na upit portala Index, iz NCVVO-a su ponudili neobično objašnjenje zašto je maturantici Lauri Mikić poništen cjelokupni ispit. Navode kako u ispitima onih predmeta koji se sastoji od dvije ili više cjelina, “poništenjem jednog dijela ispita poništava se cijeli ispit jer isto utječe na valjanost ispita kao cjeline jer su svi dijelovi neodvojivo povezani”.

Nadalje navode kako se kod poništenja smatra da učenik nije pristupio ispitu, bez “obzira na to od koliko se cjelina ispit sastoji”, što je, dodaju, potpuno druga situacija od one “kad je učenik pristupio npr. eseju i nije ostvario niti jedan bod”.