Nadbiskup Uzinić na 10. travnja držao misu zadušnicu i molio kod Kevine jame: 'Zlo se stavljalo pod tepih'

'Umjesto da se sjećamo žrtava, mi pamtimo zločine', rekao je

09.04.2023., Rijeka - Nadbiskup Mate Uzinic predvodi misu na Uskrs u katedrali Svetog Vida. Photo: Goran Kovacic/PIXSELL
FOTO: Goran Kovacic/PIXSELL

Riječki nadbiskup Mate Uzinić jučer je, 10. travnja, održao misu zadušnicu u spomen na stradale u Drugom svjetskom ratu i poraću. Misu je održao u Župi Svetoga Jure u Radošiću u Kaštelanskoj zagori, gdje se nalazi i Kevina jama. Nakon mise, molio je kod jame.

Kevina jama je kraška jama blizu sela Radošić u Dalmatinskoj zagori. Poznata je jer su u nju tijekom Drugog svjetskog rata partizani ubijali osobe koje su surađivale s neprijateljima i koje su smatrali neprijateljima.

Karamarko i Kevina jama

U Hrvatskoj se intenzivnije govorilo o njoj 2014. godine kada je HDZ vodio Tomislav Karamarko. Tada je, tijekom svečanog obilježavanja 24. rođendana omiškog ogranka stranke, a sve uz salve pljeska, dovikivanja i dobacivanja iz publike, Karamarko govorio protiv tadašnjih političkih lidera, Zorana Milanovića i Ive Josipovića.

Tada je, između ostalog, rekao: “Neće nama četnički vojvode pregledavati naše udžbenike. A oni su im upravo to dopustili, oni koji su našu školovanu djecu, koja su naučila hodati na briselskim hodnicima, izbacili iz europskih institucija, kako bi iz komiteta doveli svoju nesposobnu djecu.” Slobodna Dalmacija je tada javila kako se na to iz galerije čulo: “U Kevinu jamu s njima!” što je, navodno, pozdravio Karamarko, ali i tadašnje vodstvo stranke koje je bilo u prvom redu. Sve je izazvalo salvu kritika i burnih polemika u javnosti u danima koji su slijedili.

‘Vrtlog zla koji kruži’

Uzinić je pak, na jučerašnjoj propovijedi pozvao da djecu učimo sjećanju, a ne mržnji. Naveo je kako je važno sjećati se žrtava, ne samo pamtiti zločin, kako ne bismo ”ušli u vrtlog zla koji se prenosi s generacije na generaciju.” Potom se uhvatio primjera Drugog svjetskog rata rekavši kako neki kažu da su do njega doveli raniji događaji. Povukao je paralelu s Domovinskim ratom rekavši da se i za njega govore iste stvari i dodao da je upravo to “vrtlog zla koji kruži”.

Istaknuo je kako i sada imamo rat u Ukrajini pa dodao da ga možemo zaustaviti, ne pamćenjem zločina, nego sjećanjem na žrtve i oprostom. Dodao je da su oni koji su ubili Isusa pokušali to zlo zataškati čime se zlo zapravo nastavilo pa dodao: “To se događalo i kod Kevine jame kada se zlo pokušava staviti ‘pod tepih’”, kazao je. IKA prenosi i da je okupljene potaknuo na sjećanje na “žrtve totalitarizma” ubačene u “različite jame naše povijesti.”

Bolje je sjećati se nego pamtiti

Propovijed je, inače, počeo rečenicom pokojnog generala Nojka Marinovića koji je, kako je nadbiskup rekao, bio vrlo mudar čovjek i sposoban vojnik, a poznat je kao svojedobni zapovjednik obrane Dubrovnika. „Pamtim ga jer smo se susretali u Dubrovnika i bio je jedan od zaslužnih za obranu Dubrovnika. On je rekao: ‘Našu djecu treba učiti da pamte, a ne da mrze, jer pamćenje je alat, a mržnja golem teret.’“

Nadbiskup je Marinovićevu riječ ‘pamćenje’ preoblikovao u ‘sjećanje’ objasnivši da čak i pamćenje može biti teret zato što se pamćenjem može staviti krivi naglasak, pa umjesto da se sjećamo žrtava, mi pamtimo zločine. Pamćenjem zločina potičemo na osvetu. Naša povijest svijeta obilježena je tom logikom, a Isus je htio zaustaviti tu logiku i na križu je zaustavio zločin svojim najvećim čudom – opraštanjem ‘onima koji ne znaju što čine’.