Nakon Putinovog napada na Ukrajinu, sigurnost Europe ovisi o ova tri ključna pitanja

Europu čekaju teške odluke i još teža pitanja o odnosu prema Putinu i Rusiji, dok joj je on na čelu

Napad na neovisnu i suverenu susjednu državu, koji je naredio Vladimir Putin, najveća je prijetnja europskoj sigurnosti posljednjih desetljeća. Putinov napad na Ukrajinu – ponovimo, neovisnu i suverenu državu – imat će dugoročne i razorne posljedice za Europu i, uže gledano, Europsku uniju.

U ovoj najozbiljnijoj sigurnosnoj krizi, Europska unija suočena je s nizom teških pitanja, i povrh onog najžurnijeg, kako okončati trenutni rat na istoku kontinenta. Ta pitanja zahtjevaju duboko preispitivanje – prošlih pogrešaka i sadašnjih interesa i veza – kao i hitne odgovore i teške odluke.

Prvo: gdje je EU pogriješila?

Zbog aneksije Krima 2014. godine EU je Rusiji uvela sankcije, koje su sada, nakon agresije na Ukrajinu, dodatno pojačane, ciljajući, među ostalim, i osobno ruskog predsjednika i njegove najbliže suradnike. Ipak, ostaje neugodno pitanje je li nakon događanja otprije osam godina – uključujući i nastanak proruskih separatističkih „republika“ na istoku Ukrajine – EU povukla odgovarajuće poteze. (političke, sigurnosne i ekonomske). Zašto prema Putinu nije nastupila čvršće i zašto se, učeći na iskustvu, nije bolje pripremila.

Nesuđena nasljednica Angele Merkel, bivša njemačka ministrica obrane bila je neki dan vrlo kritična: nakon Gruzije, Krima i Donbasa (tri regije Putinovih vojnih intervencija u posljednje desetljeće i pol) „nismo pripremili ništa što bi doista odvratilo Putina“, napisala je na Twitteru Annegret Kramp-Karrenbauer. Ali ne radi se ovdje prvenstveno o vojnoj snazi, na koju aludira bivša ministrica.

EU, odnosno njezine članice nisu napravile dovoljno da bi Putinu izbile iz ruku moćno geopolitičko oružje – energetsku ovisnost o uvozu ruskih energenata. Ruskim plinom EU pokriva oko 40 posto svojih potreba, a ruskom naftom oko 25 posto. Europi to treba za njezina kućanstva, za prijevoz, za tvornice: okretanje drugim izvorima sigurno će, barem na neko vrijeme, povećati račune, a time i nezadovoljstvo javnosti. To nije nešto što političari priželjkuju. Ali je jedna od teških odluka koja je odavno zakašnjela.

Drugo: kako dalje s Putinom?

Čelnici NATO-a u petak su izravno prozvali Moskvu za laganje. „Nikoga ne smije zavarati salva laži ruske vlade“, napisali su u zajedničkoj izjavi nakon virtualnog sastanka. Obmane, ismijavanja, dezinformacije, propaganda… – službena ruska politika pokušala je na razne načine prikriti svoj stvarne intencije u Ukrajini. Nije uspjela: zapadni saveznici, osobito SAD, tjednima su upozoravali da će se napad dogoditi, objavljujući, nesvakidašnje javno, obavještajne informacije o nakanama Moskve.

Ali nisu uspjele ni tradicionalne metode kojima su se priklonile Sjedinjene Države i Europska unija. Diplomacija i prijetnje sankcijama nisu imale apsolutno nikakav učinak. Putin je primao zapadne čelnike u Kremlju (gigantski stol ostat će dugo upamćen), prihvaćao njihove telefonske pozive i slušao upozorenja o masivnim sankcijama. Ništa od toga nije ga odvratilo od ofenzive.

Stoga se Zapad – a EU osobito, jer su to zbivanja u njezinom susjedstvu s direktim implikacijama na europsku sigurnost – mora zapitati kako dalje s Rusijom i njezinim predsjednikom dok je on na vlasti. Na to će, dakako, uvelike utjecati rasplet situacije u Ukrajini. No, kakogod završila ruska invazija – povlačenjem, (još jednim) mirovnim sporazumom ili instaliranjem vlade u Kijevu na daljinskom upravljaču Moskve – Zapad si više ne može i ne smije priuštiti da vjeruje Putinu.

Treće: hoće li Putin stati?

Putinov napad na neovisnu državu koja ima aspiracije za članstvo u EU i NATO-u postavlja zapadne države pred ključno sigurnosno pitanje: što kani ruski predsjednik nakon Ukrajine? Odgovor na pitanje hoće li Putin stati, značajno ovisi o reakciji zapadnih sila na rusku invaziju i hoće li ta reakcija uvjeriti Putina da mu se (daljna) eskalacija ne isplati.

Ali pokretanjem zastrašujućeg lanca ratnih zbivanja, ruski je predsjednik već izazvao zebnju u istočnoeuropskim i baltičkim državama, kao i NATO-ovo jačanje snaga na istočnom boku Saveza. U petak je, pak, iz Moskve stiglo upozorenje o ozbiljnim posljedicama ukoliko bi se NATO-u priključile Finska i Švedska. No, iz obje države relativizirali su upozorenje iz Moskve, napominjući da su ruski dužnosnici i ranije nastupali u istom tonu. Pa ipak, u sadašnjim okolnostima zvuči prilično zloslutno.

Odustajanje od daljnjeg širenja NATO-a na popisu je ekstenzivnih Putinovih zahtjeva prema NATO-u. Objavljeni u prosincu, ti zahtjevi obuhvaćaju i jamstvo da će se snage NATO-a u Europi povući na pozicije iz 1997., dakle, prije ulaska Češke, Mađarske i Poljske (slijedila su još četiri kruga proširenja; RH je, podsjetimo, postala članicom 2009.). Putinovim zahtjevima zapad ne može i neće udovoljiti. Stoga je, ako Putin opstane na vlasti, za europsku sigurnost ključno pitanje što uistinu kani ruski vladar nakon Ukrajine.