Neočekivani obrat u aferi s VW-ovim lažiranjem emisija ispušnih plinova

Svaki prevareni vlasnik vozila dobit će odštetu od 5000 dolara

Volkswagen cars are lined up on the forecourt of a dealership in Sydney on October 3, 2015. Embattled auto giant Volkswagen on October 3 suspended the sale of some diesel-powered cars in Australia as the fallout from its emissions-cheating software expanded.  AFP PHOTO / William WEST
FOTO: AFP

Netom prije isteka roka, automobilski gigant Volkswagen i američke vlasti postigli su dogovor, a posljedice će osjetiti i kupci u Europi. Riječ je o aferi s lažiranjem emisija štetnih plinova, a američko ministarstvo pravosuđa zbog toga je početkom godine protiv VW-a podiglo građansku tužbu zbog kršenja zakona o čistom zraku (Clear Air Act) instaliranjem softvera za lažiranje rezultata emisija štetnih plinova na gotovo 600.000 vozila.

U tužbi ministarstva, podnesenoj na zahtjev Agencije za zaštitu okoliša (EPA), stoji da je Volkswagen prekršio zakon o čistom zraku u četiri točke, uključujući manipuliranje kontrolnim sustavom emisija štetnih plinova i neprijavljivanje nepravilnosti. Za optužbe protiv Volkswagena, Audija i Porschea određene su kazne koja bi proizvođača mogla stajati milijarde dolara, isticali su u ministarstvu. Tako je, u teoriji, Volkswagen mogao platiti više 90 milijardi dolara globe, odnosno i do maksimalnih 37.500 dolara po vozilu.

Sučev ultimatum

Sudac Charles Breyer iz San Francisca odredio je ultimatum objema stranama, VW-u i američkom pravosuđu, da postignu sporazum do četvrtka u 17 sati, u suprotnom će slučaj otići na sud. Po pisanju Die Welta, dogovor je postignut, a njemačka tvrtka obvezala se da će svakom američkom vlasniku svojih vozila isplatiti odštetu od 5000 dolara. Ostali detalji dogovora nisu navedeni, kao ni što bi se moglo dogoditi ne ispuni li VW obećano.

Ipak, objavljeno je kako će VW snositi trošak prilagodbe spornog softvera, što će se moći primijeniti na većinu vozila, a ona kod kojih će to biti preskupo, VW će otkupiti. Sve će to koštati Vokswagen milijarde, ali tvrtka mora biti sretna, jer je na koncu ipak prošla bolje no u slučaju da je sve završilo na sudu.

Slični zahtjevi slijede i u Europi

Christopher Roth, njemački partner američkog odvjetnika Michaela Hausfelda, ističe da je nagodba u SAD-u samo jedan dio slagalice. “Mi ovdje u Europi imamo milijune problematičnih automobila”, kazao je i najavio da će sličan zahtjev za odštetom istaknuti i za europske vlasnike vozila, počevši s onima u Njemačkoj.

Podsjetimo, kriza u VW-u izbila je u rujnu 2015., kada je otkriveno da je proizvođač u 11 milijuna dizelskih vozila širom svijeta ugradio uređaj koji je omogućio lažiranje podataka o emisijama štetnih plinova.