Nova priča Drage Hedla: šef HŽ-ove tvrtke, naravno HDZ-ovac, bez natječaja zaposlio frendove, nogometne suce

Željko Ukić slobodno vrijeme provodi kao delegat utakmica, a ondje je upoznao dvojicu sudaca. I onda su zaposleni u gubitaškoj državnoj tvrtki

06.03.2023., Pula - 
U 9.02 sati s pulskog kolodvora danas krenuo je dizel-elektricni motorni vlak na prvu voznju vozeci relaciju Pula - Pazin.
Na prvoj voznji bili su prisutni drzavni tajnik za zeljeznicu Alen Gospocic, saborski zastupnici Anton Kliman te Emil Daus, gradonacelnik Pule, Filip Zoricic, zamjenik zupana Tulio Demetlika, predsjednik Uprave Koncar - Elektricnih vozila Josip Ninic i Uprava HZ Putnickog prijevoza s predsjednikom Uprave Zeljkom Ukicem. Photo: Srecko Niketic/PIXSELL
FOTO: Srecko Niketic/PIXSELL

Željko Ukić (HDZ) predsjednik uprave HŽ Putnički prijevoz, kroničnog gubitaša u stopostotnom vlasništvu države, na utakmice Hrvatske nogometne lige, gdje je delegat, vjerojatno ne putuje vlakom, jer je s obzirom na brzinu i točnost Hrvatskih željeznica krajnje neizvjesno bi li onamo stigao na vrijeme.

Nogomet je, kako se čini, itekako važan u HŽ Putničkom prijevozu, ne samo zbog toga što je Ukić delegat na prvoligaškim nogometnim utakmicama, već po svemu sudeći taj sport ima utjecaj i na zapošljavanje.

Dvojica nogometnih sudaca Jakov Maleš i Marko Maloča tako su u državnu tvrtku na čijem je čelu Ukić došli bez natječaja, prvi u siječnju, a drugi u srpnju 2022. Iz HŽ Putničkog prijevoza nisu negirali kako su to dvojica nogometnih sudaca postali zaposlenici HŽ Putničkog prometa bez natječaja. Ali, pokušali su to objasniti ustaljenom praksom.

Prešli su temeljem ‘usuglašenih odluka’

“Radnici koje navodite primljeni su putem natječaja u Tehničke servise željezničkih vozila. Tehnički servisi željezničkih vozila ovisno su društvo HŽ Putničkog prijevoza. Prelasci radnika iz jednog u drugo društvo odvijaju se temeljem usuglašenih i potpisanih odluka uprava jednog i drugog društva i uobičajeni su zbog efikasnijeg poslovanja ovisno o potrebama društava.

Do prelazaka radnika dolazilo je i do sada, dolazit će i ubuduće radi boljeg funkcioniranja društava, a ovisno o potrebi za određenim stručnim kadrovima i raspodjeli posla u cilju efikasnijeg i racionalnijeg poslovanja oba trgovačka društva”, odgovorili su iz HŽ Putnički promet.

Kad smo ih, međutim, upitali kojim je internim, ili nekim drugim aktom, reguliran način prelaska radnika iz jedne sestrinske tvrtke u drugu i je li za to potreban interni natječaj, ili je to autonomna odluka dvaju uprava, nismo dobili odgovor. Stoga se dâ zaključiti kako su Maloča i Maleš u HŽ Putnički promet, na bolje plaće, glavnog inženjera za vučna vozila, odnosno poslove informatičara, prešli bez ikakva natječaja, samo ”temeljem usuglašenih i potpisanih odluka uprava jednog i drugog društva”.

Postoji izuzetak, ali oni nisu u njemu

A tu su odluku potpisali sadašnji predsjednik uprave HŽ putnički promet Željko Ukić i Hrvoje Zajec (kao i Ukić, član HDZ-a), koji je do 27. siječnja ove godine bio predsjednik uprave Tehničkog servisa željezničkih vozila. Izvor blizak HŽ-u koji je želio ostati anoniman kaže kako je HŽ Putnički promet dužan raspisati natječaj za svako radno mjesto. Izuzetak je, veli, kada se radnici primaju iz tzv. Željezničkog fonda.

Hrvatske željeznice, naime, formirale su Željeznički fond koji služi za zbrinjavanje radnika proglašenih tehnološkim viškom u sustavu HŽ-a. Oni imaju pravo biti u tom fondu od 15 do 25 mjeseci te su im zajamčene mjesečne naknade i plaćeni doprinosi, a u slučaju potrebe za radnicima mogu, sukladno stručnoj spremi, nastaviti posao u nekom od HŽ društava koja iskažu potrebu za radnikom.

Iz HŽ Putnički promet Telegramu su odgovorili da ni Maloča ni Maleš nisu bili u Željezničkom fondu. Zanijekali su međutim da se šef HŽ-ovog Putničkog prometa, Željko Ukić, zahvaljujući nogometu od ranije poznavao s Maločom i Malešom. Na upit koji smo poslali Ukiću na broj njegova mobitela, odgovorila je Mihaela Tomurad Sušac, glasnogovornica u uredu uprave.

Poznanstvo zahvaljujući nogometu

“Gospodin Ukić i radnici HŽPP-a Maloča i Maleš nisu se poznavali prije njihovog prelaska u HŽPP. Gospodin Ukić odbacuje bilo kakve insinuacije da je s radnicima povezan preko nogometa”, stoji u odgovoru uz dodatak kako su ”radnici iz Tehničkih servisa željezničkih vozila prešli u HŽ Putnički prijevoz jer je postojala potreba za stručnim kadrovima na radnim mjestima na kojima rade u HŽPP-u”. I ponavljaju kako ”do prelazaka radnika dolazi isključivo zbog potreba obavljanja posla u cilju efikasnijeg poslovanja”.

Međutim, teško je vjerovati da se Ukić, Maloča i Maleš nisu poznavali prije prelaska dvojice nogometnih sudaca u HŽ Putnički promet. Tako je Marko Maloča, 26. kolovoza 2020., tada još zaposlenik Tehničkih servisa željezničkih vozila, tvrtke u stopostotnom vlasništvu HŽ Putnički promet, sudio na utakmici juniora Prve hrvatske nogometne lige Dinamo – Istra na Maksimiru, a delegat je bio Željko Ukić.

Maleš i Ukić, pak, sreli su se na prvenstvenoj utakmici 8. kola pionira i kadeta 14. listopada 2018. godine na utakmici Dinamo – Inter-Zaprešić i to ne u gledalištu. Obojica su ondje bili službeno, prvi kao sudac, drugi kao delegat utakmice.

Preko nogometa upoznao i ministra

Izvor blizak HŽ-u potvrdio je za Telegram kako je Željko Ukić, opet zahvaljujući nogometu, u bliskim odnosima s Goranom Marićem, bivšim ministrom državne imovine (studeni 2016. – srpanj 2019.) koji je bio sudac prvoligaških utakmica HNL-a. U HŽ-u je javni pogovor, kaže naš izvor, kako je Ukić, upravo zahvaljujući bivšem ministru Mariću, 2017. došao u upravu HŽ-a. Ukić je, naime, za direktora HŽ Putnički promet stigao s mjesta rukovoditelja Sigurnosti i zaštite u toj tvrtki, 22. veljače 2017., dakle u vrijeme dok je Marić bio na ministarskoj poziciji.

Ali, to nije jedina spona koja nogomet čvrsto veže s HŽ Putničkim prometom. Nova TV u veljači 2017. objavila je kako je Svetimir Marić imenovan u upravu tvrtke Tehnički servis željezničkih vozila, koju je osnovao HŽ Putnički prijevoz i to izravno sa Zavoda za zapošljavanje, gdje je bio prijavljen od 30. siječnja do 22. veljače 2017.

Zanimljivo imenovanje na mjesto direktora

Zbog pritiska javnosti, samo nekoliko dana nakon imenovanja, Svetimir Marić, ministrov brat, podnio je ostavku. Zanimljivo je kako se imenovanje Željka Ukića na mjesto direktora HŽ Putničkog prometa vremenski poklapa s (kratkotrajnim) dolaskom Svetimira Marića u upravu sestrinske tvrtke Tehnički servis željezničkih vozila.

I tako, dok vlakovi HŽ-a kasne, a predsjednik uprave Ukić uredno prima mjesečnu neto plaću od 3.746 eura (za one nenavikle na našu novu valutu to je 28.224 nekadašnjih kuna), njegova ljubav prema nogometu i dalje je snažna. Kažemo ljubav, jer interesi – bar financijski – s tim se ne mogu povezati. U imovinskoj kartici, naime, prikazuje kako godišnje ”od sportske djelatnosti” prima tek mizernih 800 ili 900 eura.