Plácido Domingo nakon optužbi za napastovanje u Americi ne može ni proviriti u neku dvoranu. U Europi uredno nastupa

Redatelj Rajko Grlić, profesor u SAD-u, objašnjava razlike u tretmanu optuženih tamo i u Europi. I naglašava: ‘Amerika je u pravu’

Placido Domingo
Placido Domingo at the Theatre du Chatelet, Paris, France - 12 Jun 2011, Image: 220499431, License: Rights-managed, Restrictions: , Model Release: no, Credit line: Alastair Miller / Shutterstock Editorial / Profimedia
FOTO: Alastair Miller / Shutterstock Editorial / Profimedia

Plácido Domingo, 78, jedan od najvećih opernih pjevača današnjice, u nedjelju 15. prosinca održat će u milanskoj La Scali gala koncert na kojemu će proslaviti 50 godina kako je u debitirao u tom kultnom hramu klasične glazbe. Kroz ovih pedeset godina Plácido Domingo djelovao je u La Scali kao tenor, dirigent orkestra, a posljednjih godina kao bariton. Dok se u Milanu s velikim uzbuđenjem očekuje njegov gala koncert, Domingovi fanovi u New Yorku više nikada neće imati prilike slušati genijalnog umjetnika.

Naime, u rujnu ove godine Domingo je bio prisiljen napustiti probe za Verdijevu operu Macbeth u Metropolitan Opera House u New Yorku te mu je otkazana daljnja suradnja. Razlog: više od 20 žena optužilo ga je zbog seksualnog uznemiravanja ili drugih neprimjerenih kontakata.

Optužbe su krenule u kolovozu

U kolovozu je 20 opernih pjevačica i baletanki dalo anonimne intervjue agenciji The Associated Pressu u kojima su se požalile da je Domingo zloupotrijebio svoju moć kako bi ih pokušao natjerati na neželjene seksualne odnose. Među ostalim, optužile su velikog tenora da ih je na neprimjeren način dirao, na silu ljubio te pozivao na večere pod izlikom da im želi pomoći u profesionalnom razvoju. Sve one koje su odbile njegove ponude, žale se, ponekad je profesionalno kažnjavao jer je obnašao vodeće dužnosti u Nacionalnoj operi u Washingtonu i Operi u Los Angelesu.

Neke pjevačice opisale su opetovane, uznemiravajuće telefonske pozive, a nekoliko ih je reklo da vjeruju da im je odbijanje Domingovih ponuda naštetilo u karijeri. Odmah nakon što je agencija Associated Press objavila te anonimne intervjue, filharmonijski orkestar Philadelphie te opere u San Franciscu i Dallasu otkazale su Domingu već zakazane koncerte. U listopadu je pak bio natjeran otići iz Opere u Los Angelesu gdje je od od osnivanja 1986. pa do 2003., imao ključnu ulogu te bio njen generalni direktor.

Američka karijera mu je naprasno okončana

Američki ceh glazbenih umjetnika, sindikat koji predstavlja operne soliste, pjevače i baletane, objavio je da je kontaktirao operne kuće te zatražio od njih da pokrenu istragu. Domingo je odbacio sve optužbe nazivajući ih “duboko zabrinjavajućim” i, kako je rekao, “potpuno netočnim” tvrdeći da su sve njegove “interakcije i odnosi uvijek bili dobrodošli i sporazumni.” Priznao je doduše kako se njegovo koketiranje i šarmiranje možda moglo ponekad protumačiti i drugačije. Svejedno, Domingova američka karijera naprasno je okončana.

Kulminacija nevolja dogodila se nedavno kad je Placido Domingo, jedna od najomiljenijih ličnosti svjetske opere, morao otkazati nastup u čast otvorenja Olimpijskih igara u Tokiju 2020. Španjolac Domingo stekao je širu svjetsku slavu kao jedan od čuvenih Tri Tenora. Zajedno s Lucianom Pavarottijem i Joséom Carrerasom prodao je najviše snimaka klasične glazbe ikada.

Jednu pjevačica se bojala sama ići do auta

Patricia Wulf, mezzosopranistica koja je za Associated Press opisala ponovljene, neželjene prijedloge proslavljenog tenora dok je pjevala s njim u Washingtonu, u razgovoru za dnevnik The Times otkrila je da ju je njen suprug morao pratiti do automobila jer se bojala će ići sama zbog nasrtljivog Dominga. “On je nevjerojatan umjetnik, izvrstan izvođač, ali prema njemu jednostavno nemam nikakva poštovanja kao čovjeku”, rekla je Wulf.

Više opernih pjevača i pjevačica koji su godinama radili s njim bili su međutim iskreno iznenađeni optužbama. Dominga, koji je već više od 50 godina u skladnom braku, doživljavali su kao šarmera i čovjeka koji bi mogao koketirati sa ženama, ali ne ih i maltretirati. Svi su oni isticali njegovu ljubaznosti i profesionalnosti. Neke Domingove kolegice čude se tim optužbama ističući kako je on bio iznimno zgodan i pristao muškarac, veliki šarmer te svjetski poznata ličnost za kojim su jurile po cijelom svijetu mnoge njegovo obožavateljice.

Postavljaju zbog toga pitanje zašto bi onda bio nasilan prema ženama. Jedna od najvećih opernih primaona današnjice Anna Netrebko, napisala je na Instagramu kako se uvijek raduje dijeljenju pozornice “s fantastičnim Plácido Domingom!”

Razgovarali smo s Rajkom Grlićem, profesorom u SAD-u

Cijeli taj skandal duboko je podijelio svijet klasične glazbe i opere. Dok su sve američke glazbene institucije promptno otkazale nastupe Dominga, u Europi, u kojoj se inzistira na pretpostavki nevinosti, čuveni tenor ne samo da neprestano pjeva nego stalno dobiva nove ponude. U SAD-u su javnost, mediji i umjetnički svijet bez rezerve podržali odluke o prekidu suradnje s Domingom, za razliku od Europe gdje niti jedan teatar nije otkazao njegove nastupe. Štoviše neka kazališta spremno su uskočila u Domingove slobodne američke termine.

Odgovor na pitanje zašto u Europi Placido Domingo može pjevati, a u Americi ne, potražili smo od filmskog redatelja Rajka Grlića. Naš najtrofejniji filmski redatelj 1992. do 1993. bio je gostujući profesor Filmskog odsjeka Umjetničkog fakulteta Sveučilišta u New Yorku, a od 1993. profesor je filma na sveučilištu u Athensu u najvišem statusu istaknutog profesora. Dakle, u 27 godina profesorskog djelovanja Grlić je stekao dovoljno iskustva da može kompetentno procijeniti koje su razlike u odnosu na optužbe o seksualnom uznemiravanju između SAD i Europe.

Rajko Grlić Vjekoslav Skledar/Telegram

GRLIĆ: Prije svega dvije male dopune: Dominga su zaustavili i u Aziji, točnije rečeno u Tokiju, a što se Europe tiče, prije mjesec dana objavljeno je da u Beču neće, kao što je prethodno najavljeno, primiti Europsku kulturnu nagradu. To naravno nije odgovor na vaše pitanje, ali govori da Amerika i nije baš tako usamljena u osjetljivosti na seksualno zlostavljanje. I da odmah na početku kažem: u toj svojoj “osjetljivosti” Amerika je u pravu.

TELEGRAM: Zašto?

GRLIĆ: Ako netko svoju moć nad nečijom, uglavnom radnom sudbinom, pretvara u seksualno koristoljublje, ne zaslužuje drugo do javne osude. Koliko je ta pojava, koja je u Americi počela u Hollywoodu s pokretom #MeToo, a kasnije se prelila na gotovo sva područja, postala trenutna moda ili što bi neki rekli “kolektivna histerija”, to je drugo pitanje. No u većini slučajeva stvari su dokazane, granica tolerancije je podignuta i osuđeni moćnici su se morali povući. Ali nisu samo žene one koje optužuju, u zadnje vrijeme i sve više muskaraca prijavljuje seksualno zlostavljanje. Poslovica “Za tango je potrebno dvoje” tu baš i ne stoji. Iako se i nad njom valja ponekad zamisliti.

TELEGRAM: Zbog čega su tolike razlike u definiranju pa i tretiranju seksualnog uznemiravanja između Europe i SAD?

GRLIĆ: Odgovor prije svega valja potražiti u različitim u tradicijama i kulturi iz kojih te optužbe izlaze. Amerika je manje više sazdana na puritanskim etičkim načelima, a seksualnost je tu vrlo škakljivo pitanje. O njoj se ne govori, pogotovo kada ima ružne konotacije. Tako da svakoj ženi, kada javno izađe i otkrije što joj se dogodilo, treba vraški puno hrabrosti i odvažnosti za susret s masom koja nikada nije sklona “sumnjivim žrtvama”.

TELEGRAM: Svojedobno ste pričali kako na vašem univerzitetu profesori, kad ispituju ili se konzultiraju sa studentima, uvijek drže vrata kabineta otvorenim bojeći se da bi ih se, čak i u slučaju nekog pogleda, moglo optužiti za seksualno uzemiravanje.

GRLIĆ: “Sexual harassment” ili seksualno uznemiravanje najpogubnija je optužba u svijetu američkih univerziteta. U nju se ne ubraja samo nepoželjeni fizički kontakt već i verbalno nasilje ili nepristojan komentar na radnom mjestu. Nema lakšeg načina da se izgubi profesorska pozicija od te, ponekad teško dokazljive, optužbe.

TELEGRAM: Kolike su tu razlike između Amerike i Europe?

GRLIĆ: U Europi, pogotovo u macho-mediteranskom svijetu, taj se čin drugačije čita, granica tolerancije je tradicijski puno niža. To naravno nije dokaz da se iste stvari i tu ne događaju manje više jednakom broju. Sigurno je jedino da izlazak u javnost u macho svijetu ženama ulijeva veći strah, i to fizički, od izlaska pred američku puritansku javnost.

TELEGRAM: Je li pretjerano proglasiti seksualnim uznemiravanjem davanje komplimenta ili krivog tumačenja nečijeg pogleda?

GRLIĆ: Dajući glas za javnu osudu takvih postupaka, istovremno se bojim da će te optužbe preplašiti ljude da ujutro, uz osmijeh, kažu nekoj ženi da je danas lijepa, i naravno obrnuto. Da ta vječna igra spolova, odjednom ne dobije okvire straha i da se taj sok koji životu daje život, olako ne uništi. Ili da se autocenzurom izbaci iz našeg svijeta. Jer svijet bez toga i nema baš puno smisla. Ukratko: smatram da je dobro da su u Americi, nakon što su saslušane žrtve, čak i tako velikom pjevaču kao što je Placido Domingo, rečeno ne. No, istodobno apeliram da se s tim vrlo pažljivo barata i da se, zbog njega i njemu sličnih, baš svi muško ženski odnosi ne stavljaju pod tu lupu.

Domingo je Europi rasprodan do studenoga 2020. godine

Za razliku od Amerike i Azije gdje su mu otkazani svi nastupi, Domingo u Europi ima zauzete sve termine do studenoga 2020. godine. Potpisao je ugovore za 17 koncerata ili nastupa u operama, uključujući gala koncert u milanskoj La Scali te četiri nastupa u bečkoj Državnoj operi. Predviđeno je također da će Domingo pjevati u operi Don Carlo u Kraljevskoj operi u Londonu.

Objašnjeno je da uprava te opere nikada nije primila nikakve primjedbe na Domingovo ponašanje za njegovih ranijih nastupa te se zaključuje kako nema razloga da mu otkažu nastupi. Istodobno uprava je izrazila “nultu politiku tolerancije prema bilo kakvoj vrsti uznemiravanja.”

Iz Teatro Real u Madridu gdje se Domingo rodio, stiglo je priopćenje u kojem stoji kako “mi, kao i mnogi ljudi, smatramo da je Placido Domingo neupitni umjetnik s više od pola stoljeća karijere te jedan od najvažnijih glasova u lirskom žanru.”

Protiv Dominga nije pokrenut niti jedan sudski postupak

Odmah nakon što je izbila afera Domingo je krajem kolovoza pjevao u Verdijevoj operi “Luisa Miller” na Salzburškom festivalu u Austriji, a 13. listopada imao je glavnu ulogu u operi Nabucco u Zurichu. Taj njegov nastup najavljen je kao “stvarno posebna gala predstava”. Iz opere je priopćeno da se puno razmišljalo o nastupu Plácida Dominga te da se ciriška opera obvezuje da će uspostaviti radno okruženje bez seksualnog uznemiravanja. Na kraju se ističe kako je pri toj odluci prevagnula pretpostavka nevinosti.

I doista, protiv Dominga još nije pokrenut niti jedan sudski postupak, niti ga je netko iz europskih kazališta optužio za seksualno uznemiravanje. Tek su neke operne kuće najavile da će pričekati odluke sudova u Los Angeslesu.

Nije međutim samo Domingo taj koji je u posljednje vrijeme iz svjetskog opernog miljea stradao zbog nedoličnog seksualnog ponašanja. Slavni dirigent James Levine već godinu dana nigdje ne nastupa jer ga je Metropolitan opera optužila da je seksualno zlostavljao i uznemiravao kolegice iz opernog ansambla. Za razliku od njega, dirigent Daniele Gatti izbačen je iz Royal Concertgebouw Orchestra iz Amsterdama iz istih razloga kao i Levine, ali je unatoč toga imenovan glazbenim direktorom Rimske opere.