Prometni stručnjak rasturio HŽ: 'Mediji bliski vlasti sve svaljuju na strojovođu, ovo je totalni košmar protiv svih pravila'

Naglasio je da je u istrazi prvo pravilo da sve treba uključiti

10.09.2022.,Rajic - Premijer Andrej Plenkovic nakon sto je s ministrima  obisao mjesto nesrece dao je  izjavu za medije. Photo: Matija Habljak/PIXSELL
FOTO: Matija Habljak/PIXSELL

Dok se uzroci stravične željezničke nesreće kraj Novske još uvijek istražuju, u javnosti se od jutra pojavljuju kontradiktorne informacije. Neki su mediji objavili tvrdnje neimenovanog izvora kako je strojovođa putničkog vlaka, koji se zabio u teretni, prije nesreće uredno upozoren da mora usporiti, no da iz nekog razloga on to nije učinio.

Zatim je Darko Barišić, član uprave HŽ Infrastrukture, kazao kako su “signalno sigurnosni uređaji bili ispravni” i da su to sinoć provjerili. Uskoro ga je demantirao šef sindikata koji tvrdi kako to nije točno. Tijek istrage i proturječne informacije maloprije je za N1 komentirao prometni stručnjak Željko Marušić, kritiziravši pojedine medije.

“Kad smo sve ovo čuli, ovaj košmar od kontradiktornih informacija, od toga da je prošao kroz crveno, što indicira umor, pa da su mu rekli da prođe kroz crveno, pa da je bilo zeleno za teretni. Kad ste vidjeli brzinu skretanja priče kontra poginulog strojovođe od strane medija sklonih vlasti…”, kazao je Marušić.

‘Ništa se ne može isključiti’

Na novinarski upad kako su neki strojovođu već proglasili krivim konstatirao je kako je to “protiv svih pravila”. Naglasio je da je u istrazi prvo pravilo da sve treba uključiti. Dodao je da treba uzet u obzir i mogućnost sabotaže. “Je li strojovođa to namjerno napravio, slučajno, je li bila greška u sustavu? Ništa se ne može isključiti”, kaže Marušić.

Kazao je da je prva i najvažnija faza u istrazi osiguranje mjesta nesreće i svih dokaza, što je, po njemu, već kompromitirano. Marušić je rekao da ne može biti siguran u to da će istraga otkriti uzroke nesreće.

Marušić smatra da “informacija da je riječ o zviždaču širi priču”. Naime, Jutarnji list danas je podsjetio na članak iz 2019., u kojem je strojovođa, koji je sinoć poginuo, govorio o lošem stanju vlakova.

Ima li političke odgovornosti?

Osvrnuo se na izjavu šefa sindikata strojovođa, Nenada Mrgan, da istragu ove nesreće “vode ljudi koji uopće ne poznaju sustav”. Kaže da tu izjavu treba uzeti “ozbiljno i relevantno”.

“Žao mi je što se ovako sve svalilo na poginulog strojovođu, koji je po mnogim indicijama bio stručan. Ne smije se to raditi”, dodao je. Na pitanje ima li u ovoj situaciji i političke odgovornosti resornog ministra, rekao je da ovo “loše stanje nije posljedica samo ove Vlade” već svih vlada prije.

“Ovdje svakako postoji politička odgovornost i ovo je prilika da repozicioniramo naše željeznice”, kazao je. Marušić je prethodno izdvojio propuste HŽ-a koje smatra ključnima za ovu nesreću. “Nedopustivo je da sigurnosni sustav radi bez sigurnosne redundancije, koja bi trebala uključivati pouzdanu radijsku i mobitelsku vezu upravljačko-sigurnosne službe i strojovođe te mogućnost isključivanja električnog napajanja lokomotive”, rekao je.