Sindikat strojovođa: 'Imamo dokaz da signalizacija nije radila. Vjerujemo samo DORH-u, s ekipom HŽ-a svašta je moguće'

Sindikat strojovođa govori o nesreći kod Novske

Sindikat strojovođa Hrvatske sazvao je konferenciju za medije oko tragične željezničke nesreće kod Novske u petak navečer kako bi iznijeli “dokaze o neispravnosti i nefunkcionalnosti sigurnosno-signalnih uređaja između kolodvora Okučani i Novska”.

Šef sindikata Nenad Mrgan na početku je kazao kako su si dali truda da prikažu što se dogodilo na toj pruzi i kako se upravljalo. “Mislimo i da je to dovelo strojovođu u zabludu. Ima dijela njegove krivice, ne želimo nikoga abolirati i utjecati na rad povjerenstva za istragu nesreće, ali mislim da će biti jasnije kad predstavimo”, rekao je Mrgan pa prepustio riječ dopredsjedniku sindikata Daliboru Petroviću.

Petrović je pojasnio kako se u redovnim situacijama promet između dva kolodvora regulira automatskim pružnim blokom koji se zatvaraju kako vlak prolazi, a slučaju njihovog kvara promet se odvija u “kolodvorskom razmaku”, odnosno da između dva kolodvora može biti samo jedan vlak. “Vlak iz Okučana u tom slučaju može krenuti tek kad jave da je drugi stigao u Novsku”, kazao je.

‘Neoborivi dokaz kvara signalizacije’

“Negdje oko 3, 4 kilometara nakon Okučana postoji lagana vožnja, zbog tehničkog stanja infrastrukture. Na toj dionici se vozi laganom vožnjom od oko 70 kilometara na sat”, kazao je Petrović dodavši da postoji uređaj koji upozorava strojovođu oko stanja na pruzi i da ako dobije žuti signal to znači da je naredni signal crveni i da mora stati.

“Vlak je bio opremljen autostop uređajem i da prođe pored žutog signala mora stisnuti gumb, a da prođete crveni signal ima prekidač ‘vožnja po nalogu’. Da je redovna situacija i da je sve bilo ispravno, a nije vlak kad izlazi iz Okučana odmah ide signal zabrane prolaska… Teretni vlak se zaustavio iz nepoznatog razloga i nismo skloni vjerovati prezentiranim razlozima”, rekao je i nastavio:

“Da je sve funkcioniralo putnički vlak iz Okučana je izašao na zeleni signal, prošao bi žuti signal i zaustavio bi se na crveno ispred teretnog vlaka koji se zaustavio… Ovo je neoborivi dokaz što se dogodilo, a to je zapis uređaja koji se nalazi u svakom vlaku i registrira kretanje vlaka. Stvarna situacija je ovakva. Vlak je izašao po nalogu jer nije radila signalizacija. Bio je kvar automatske signalizacije i to je registrirano na uređaju i moralo je biti viđeno”, kazao je.

‘Vozač nije bio suicidalan’

Petrović je naglasio da je strojovođa putničkog vlaka od HŽ infrastrukture, četiri minute nakon što se teretni vlak zaustavio, dobio informaciju da samo prvi signal nakon Okučana nije ispravan, iako su svi signali između kolodvora bili crveni.

“Vožnju po nalogu radite samo ako vam je netko rekao da možete dalje. Strojovođa je obavijestio svog dispečera u trenutku udara. Vlak je stajao 15, 16 minuta, to je moralo biti vidljivo radniku. Uređaj to mora vidjeti, radnici su to morali vidjeti da strojovođa prolazi kroz crveno. Procedura je da su oni morali isključiti napon, a strojovođa zna da proceduru. Zašto nije pokrenuta procedura zaustavite sve vlakove”, pitao je Petrović.

“Nitko nije ništa poduzeo i on je išao i on je na ovaj ili onaj način bio obaviješten da može voziti, jer proći crveno svjetlo sa sto na sat. To je suicid, a strojovođa nije bio suicidalan”, naglasio je.

‘Vjerujemo jedino DORH-u’

Petrović je naglasio da je strojovođa vozio po nalogu, ali da će se vidjeti je li imao pismeni ili usmeni nalog. “To ćemo saznati jedino ako to dobro pročešljaju policija i DORH, jer jedino njima vjerujemo.”

Pojasnio je kako se dobivaju dva naloga za vožnju po kolodvorskom razmaku, ali da nitko iz HŽ-a ili agencije nije rekao policiji da treba osigurati mjesto udara i reći im da se pronađe nalog. “Dva dana nije bilo kiše i to se moglo napraviti”, kazao je dopredsjednik sindikata i zaključio: “Strojovođa je bio naveden da vozi po kolodvorskom razmaku i prolazi kroz crvene signale.”

“Zadnji nalog u bloku bio je kvar signala i moguće je da je kasnije dobio nalog o kvaru APB-a. Teško ćemo sve saznati, ali strojovođa sigurno nije prošao dva crvena signala, prometnik sigurno nije odgovoran”, konstatirao je Petrović dodavši da policija sada sve to mora utvrditi.

‘Svašta je moguće s ekipom iz HŽ-a’

Na pitanje je li moguće da je strojovođa shvatio krivo, Petrović je odgovorio: “Mislim da nije, ali recimo da je strojovođa krivo i shvatio, netko je trebao reagirati. Bilo je 15 minuta da netko vidi da je prošao kroz crveno i reagira. Ne želimo za nikog reći da je kriv. Ovdje ima niz faktora, koji se svode na to tko je bio zadnji. Strojovođe više nema i ne može iznijeti obranu. Da je signalizacija bila ispravna kako HŽ tvrdi bilo bi drugačije.”

Ustvrdio je i da je signalizacija u Okučanima bila u kvaru nekoliko puta kroz više dana. “U zadnjih dva mjeseca preko 20 puta je bila u kvaru”, naglasio je. “Bojimo se da će ekipa iz HŽ infrastrukture, da je moguće svašta s tom ekipom. Ne isključujem mogućnost da je masno plaćen sustav prometniku pokazivao da je sve u redu, ali to će istraga pokazati”, poručio je Petrović.

Istaknuo je kako strahuju da će se policija, koja nema iskustva sa željeznicom, osloniti na nekog iz HŽ-a. “Netko je morao vidjeti”, konstatirao je Petrović dodavši da je bilo oko 13 minuta da se zaustavi vlak. “Treba istražiti zašto su sva tri signala, koja su trebala spasiti situaciju bila crvena. Vlak nije smio biti otpremljen iz Okučana. Nikad se nije dogodilo da bi strojovođa sam od sebe krenuo”, naglasio je.

‘Policija dobro slaže križaljke’

“Policija jako dobro slaže križaljke, ja se toga ne bojim”, poručio je Petrović dodavši da će analizom zapisa iz teretnog vlaka policija utvrditi razloge. Ustvrdio je kako lokomotiva teretnog vlaka nije bila u kvaru i da se kod silaska s lokomotive strojovođa mora obavezno javiti.

“Procedura kaže da ako vlak ide i prijeti nesreća, mora se isključiti napon, imali su vremena za to. Zašto nije pokrenuta procedura ‘zaustavite sve vlakove’? Zašto nije upućen poziv strojovođi? Proći crveno 100 na sat je kao da dođete na semafor, s desne strane vidite šleper ali vi idete – to je suicid”, kazao je.

“Tu se nešto iza brda valja, kad su rekli da je signalizacija ispravna… To su rekli, a vidimo da to nije istina. Očito se istraga usmjerava da je krivac onaj koji se ne može braniti. Ako imate taj moderan uređaj, probajte vi zamisliti što se pokušava zataškati… Što se dogodilo, morat će utvrditi policija, ali nešto se valja iza brda… Moj zaključak je da je on imao informaciju da je APB u kvaru i da može ići”, rekao je Petrović.

‘Sumnjam da je problem bio u teretnom vlaku’

Šef sindikata Mrgan je ustvrdio da je strojovođa teretnog vlaka 2009. dobio otkaz zbog krađe nafte i da je izgubio zdravstvenu sposobnost za upravljanje vlakom. Konstatirao je i da je strojovođa vlak zaustavio u blizini svoje kuće. “Treba istražiti to. Sumnjam da problem nije bio u vlaku, nego u nekim drugim radnjama”, rekao je Mrgan.

“Trenutno na prugama imamo 10-15 strojovođa koji su izgubili trajno zdravstvenu sposobnost, i voze kod privatnih prijevoznika. Kako su to dobili? Po našim prugama vozi sve i svašta i u čudnim uvjetima”, kazao je i prozvao Agenciju za sigurnost i resorno ministarstvo. “U velikim smo sigurnosnim problemima”, rekao je.