Što se zbiva? HŽ plasira informacije da je strojovođa jedini krivac za nesreću, stručnjaci ih demantiraju

Član uprave HŽ infrastrukture kaže da je sustav upozorenja bio ispravan, no šef sindikata tvrdi da nije

Dok se uzroci stravične željezničke nesreće kraj Novske još uvijek istražuju, u javnosti se pojavljuju kontradiktorne informacije. Neki mediji jutros su objavili tvrdnje neimenovanog izvora kako je strojovođa putničkog vlaka, koji se zabio u teretni, prije nesreće uredno upozoren da mora dramatično usporiti, no iz nekog razloga on to nije učinio.

Zatim je Darko Barišić, član uprave HŽ Infrastrukture, kazao kako su “signalno sigurnosni uređaji bili ispravni” i da su to sinoć provjerili. No, uskoro ga je demantirao šef sindikata koji tvrdi kako to nije točno. Dodao je i da istragu vode uhljebi koji ne znaju ništa o nesrećama. Zatim se oglasio i iskusni stručnjak koji upozorava kako se, dok istraga nije počela, plasiranjem dezinformacija pokušava sva krivnja prebaciti na strojovođu, s namjerom da se HŽ izvuče od odgovornosti.

Strojovođa je bio iznimno iskusan

Šef Sindikata strojovođa Hrvatske Nenad Mrgan za HRT je rekao da je, prema posljednjim informacijama, strojovođa ispravno upravljao vlakom, da se radi o odgovornom strojovođi koji taj posao radi 30 godina te da su “svi signalni uređaji već nekoliko dana u kvaru”.

Šef sindikata Mrgan ustvrdio je i da istragu ove željezničke nesreće “vode ljudi koji uopće ne poznaju sustav”. Dodao je da u Agenciji koja se bavi utvrđivanjem ovoga izvanrednog događaja “neće reći da su postavili uhljeba koji je zbrinut da bi obavljao te poslove”.

“Radio je u tvrtki HŽ Cargo na nekakvim sasvim drugim poslovima, proglašen je tamo tehnološkim viškom i to nije dobro. Treba postaviti prave ljude na pravo mjesto kako se ovakve stvari ne bi ponavljale”, dodao je Mrgan. Kazao je da se upravljanje prometom još uvijek radi “na način Marije Terezije, gdje svakih 15-ak kilometara stoji čovjek i onda se oni međusobno dogovaraju”.

Strojovođe voze i po 20 sati

Mrgan je kazao da se prije godinu dana dogodila slična situacija, s naletom teretnog na teretni vlak te kako vjeruju da bi se to izbjeglo da se prometom upravljalo s jednog mjesta. Istaknuo je i da na prugama vozi dosta privatnih prijevoznika, a strojovođe voze po 20 i više sati. “To je neprimjereno, nema nikakvih kontrola”, kazao je.

Oglasio se i stručnjak Željko Marušić. “Svi potencijalno odgovorni u sustavu HŽ-a sada imaju pravo šutjeti, a mediji bi trebali prenositi samo vjerodostojne informacije, odnosno one iza kojih stoji konkretno ime i prezime, koje snosi odgovornost za izrečeno”, apelirao je.

Amnestiranje HŽ-a

“Željeznički je sustav tako projektiran da ima višestruku sigurnosnu redundanciju za sprječavanje nesreća, koja bi, osim proceduralnih postupaka, trebala uključivati i mogućnost izravne radijske ili telefonske komunikacije između prometnika i strojovođe. Sada se, prije dovršetka službene istrage, želi prikazati kako strojovođa nije zaspao, nego je svjesno, dakle budan, ignorirao i višestruko kršio sigurnosnu proceduru. Za to, a riječ je o iskusnom strojovođi, trebao je biti u situaciji gubitka sposobnosti rasuđivanja, dakle privremene radne nesposobnosti, što može biti iz medicinskih ili kemijskih razloga”, dodao je Marušić.

“Osim što je nedopustivo i nestručno te krajnje nekorektno prema poginulom strojovođi, koji se ne može braniti od službeno nepotvrđenih optužbi, to je prejudiciranje njegove krivnje i amnestiranje mogućih odgovornih za sustavne greške u HŽ-u. Usto je školski primjer sukoba interesa”, zaključio je.