Revizija otkrila divan život HDZ-ova načelnika: troši novac općine po restoranima, vozika se službenim autom, ima preveliku plaću...

Šefu male općine Lećevica, Anti Baranu, ovo je već sedmi mandat. Donosimo posljednji nalaz državne revizije

FOTO: Pixsell/GoogleMaps/screenshot

Ulazne račune ovjerava samo on. Plaća mu je veća od zakonski dozvoljene. Službeni auto vozi kako mu dođe. Na hranu i piće je potrošio tisuće kuna, uglavnom se ne zna s kim i iz kojeg razloga. Nije riječ o samozatajnom menadžeru neke profitabilne kompanije široke ruke, već javnom dužnosniku, HDZ-ovom načelniku male općine Lećevica, Anti Baranu, koji je u fotelji već sedmi mandat.

Činjenice iz prethodnog paragrafa, skice za portret načelnika, kuljaju iz službenog izvješća koje su sastavili državni revizori nakon prošlogodišnjeg posjeta ovoj općini u Dalmatinskoj zagori. Dok se, razvidno je iz nalaza revizije, ne štedi na gorivu za službeni automobil, reprezentaciji te plaćama koje probijaju propisane granice – općina je istovremeno nagomilala manjak. Veći je od iznosa cijelog godišnjeg proračuna.

Općina s 491 stanovnikom i 516 birača

Kad je daleke 1997. došao na vlast, općina Lećevica imala je 722 birača. Danas ih ima 516 (zanimljivo, najnoviji popis stanovništva tvrdi – u općini je manje stanovnika nego birača, 491). Kako bilo, broj stanovnika-birača se po već znanim demografskim trendovima iz izbornog ciklusa u ciklus smanjuje. Ali načelnika Barana ne daju. U sedam ciklusa – sedam su ga puta birali. Istina, svaki put sa sve manje glasova: od 360 na početku političke karijere, prošle ga je godine zaokružilo njih 238.

Kao i većina malih općina u Hrvatskoj, proračunski krvotok Lećevice opstaje milošću državne transfuzije. Ili kako se to formalno naziva u financijskim izvješćima, od “pomoći iz inozemstva i od subjekata unutar općeg proračuna”. Tako je 2021. egzistencijalni transfer Lećevici iznosio 5 milijuna kuna. Ukupni prihodi općinskog proračuna bili su, uključujući pomoć, oko 6 i pol milijuna, a rashodi 7 milijuna kuna.

Plaće probile propisanu granicu

Razloga za uvjetno mišljenje revizora o poslovanju i financijama bilo je napretek. Primjerice, općina je na plaće troje zaposlenih potrošila više nego što je smjela. Prema zakonu, ukupna masa plaća smije iznositi do 20 posto prihoda poslovanja prethodne godine, uz kvaku: ne računa se već spomenuta pomoć države. Tako je Lećevica, umjesto maksimalnih 355 tisuća, na plaće potrošila pola milijuna kuna.

Revizija je utvrdila i da je načelnik osobno primao više nego što je smio. Bruto plaća načelnika u općinama do tri tisuće stanovnika, naime, ne smije biti veća od 16.571,00 kuna bruto (bez uvećanja za radni staž). A načelnikova plaća veća je od toga, bruto 17.515,00 kuna i to zbog “uvećanja za porez i doprinose za plaću u naravi”. Plaća u naravi, u Baranovu slučaju, jest korištenje službenog automobila.

Na gorivo potrošio 42 tisuće kuna

Na općinski automobil načelnik ima pravo 24 sata, a kako su revizori utvrdili, “način, uvjeti i obveze, naročito u dijelu vođenja potrebne evidencije o korištenju službenog vozila 24 sata, nisu uređeni”. Konkretno, zaposlenici se moraju evidentirati ako koriste službeni automobil, a načelnik ne. A nitko ne mora napisati ni razlog korištenja automobila.

K tome, kako ne postoji evidencija korištenja vozila i potrošnji goriva, zaključili su da se “ostvareni rashodi za korištenje službenog vozila ne mogu povezati s razlozima korištenja službenog vozila”. A rashoda je bilo. Na gorivo je tako otišlo 42.146,00 kuna, odnosno, prosječno 3 i pol tisuće kuna mjesečno. Za koju općinsku svrhu, ne zna se. Revizori su upozorili da korištenje službenog vozila u privatne svrhe nije opravdano.

Popilo se i pojelo 50 tisuća općinskih kuna

Kamo se išlo službenim automobilom, dakle, nije poznato. No zna se da je bilo posjeta restoranima: za famoznu reprezentaciju po ugostiteljskim objektima potrošeno je 38.335,00 kuna i još 10.957,00 kuna za “nabavu hrane i pića za potrebe ugošćavanja”. No, za gotovo polovicu reprezentativnih aktivnosti – nije navedena svrha ni naziv ugošćenog poslovnog partnera, pa su revizori zaključili da se za 23.203,00 kuna ne može potvrditi opravdanost korištenja sredstava.

Sustav unutarnjih kontrola u općini općenito je manjkav. Tako je revizija uočila da ulazne račune ovjerava samo načelnik Baran, zbog čega se ne može potvrditi da je “evidentiranje poslovnih promjena obavljeno na temelju vjerodostojnih, urednih i prethodno kontroliranih knjigovodstvenih isprava”. Na koncu, općina je prihvatila sve navedene prigovore revizora. Načelniku Baranu poslali smo pitanja vezana za sporne troškove reprezentacije i službenog automobila, a odgovore ćemo objaviti čim pristignu.