Rusi su se pripremili za najsilovitiji udar dosad: 'U tajnosti su nabavili tankersku flotu u sjeni za izbjegavanje sankcija'

Riječ je uglavnom o starim brodovima, ali Moskvi će dobro doći

This picture taken on October 31, 2022 shows a view of an oil tanker, seized by Iranian naval forces at the Gulf port of Bandar Abbas in southern Iran. - Iran said the foreign-registered ship was smuggling fuel in the Gulf and arrested its crew, according to local media. "The navy of the Islamic Revolutionary Guard Corps has seized a foreign tanker carrying 11 million litres of smuggled fuel", said Mojtaba Ghahremani, the judiciary chief for Hormozgan province, according to the Tasnim news agency. It is not known when the vessel was seized, or what flag it sailed under. (Photo by IRNA / AFP)
FOTO: AFP

Rusija je potiho stvorila flotu sastavljenu od više od 100 zastarjelih tankera kako bi pokušala zaobići zapadne restrikcije na prodaju ruske nafte nakon invazije na Ukrajinu, otkrili su brodarski posrednici i analitičari s kojima je razgovarao Financial Times.

Posrednička tvrtka Braemar procjenjuje da je Moskva, koja se dosad uvelike oslanjala na strane tankere za prijevoz svoje sirove nafte, ove godine izravno ili neizravno nabavila više od 100 brodova. Energetska konzultantska tvrtka Rystad navodi da su ove godine dosad nabavili 103 tankera, što kroz kupnju, što kroz preraspodjelu brodova koji opslužuju Iran i Venezuelu, dvije zemlje koje su već neko vrijeme pod zapadnim naftnim embargom.

Stvara se ‘flota u sjeni’

Pokušaj Kremlja da okupi ono što naftna brodska industrija naziva ruskom “flotom u sjeni” pokušaj je prevladavanja novih međunarodnih ograničenja za naftu u zemlji. To uključuje zabranu EU na uvoz sirove nafte morem, koja stupa na snagu u ponedjeljak, te nedavno usuglašenu novu globalnu gornju cijenu od 60 dolara po barelu, koju je EU podržao u petak i dio je šire inicijative G7.

Trgovci kažu da će “flota u sjeni” smanjiti učinak takvih mjera, ali ga neće uspjeti eliminirati. Očekuje se da će kaznene mjere EU i G7 odsjeći Moskvu od velikog dijela globalne flote tankera jer će osiguravateljima, kao što je Lloyd’s iz Londona, biti zabranjeno pokrivati plovila koja prevoze rusku naftu, bez obzira na njihovo odredište, osim ako se ne prodaje ispod gornje granice cijena.

Porastao broj anonimnih kupnji tankera

Financial Times dalje navodi da Rusija već odavno govori da će prekinuti trgovinu naftom s državama koje počnu provoditi cjenovni limit, što znači da će vjerojatno odbiti opskrbu naftom pod uvjetima koje postavlja Zapad. Umjesto toga, Moskva namjerava koristiti svoju novu flotu starih tankera za pokušaj opskrbe zemalja poput Indije, Kine i Turske, koje su postale veći kupci njezine nafte otkako je Europa smanjila potrošnju.

“Uglavnom anonimne nabavke tankera mogu se pratiti po velikom porastu neimenovanih ili dosad nepoznatih kupaca koji se pojavljuju u registrima. Plovila su uglavnom stara između 12 i 15 godina, a očekuje se da će biti rashodovana u sljedećih nekoliko godina. Ovo su kupci s kojima mi, kao dugogodišnji brokeri, nismo upoznati, a uvjereni smo da je većina ovih brodova namijenjena Rusiji”, rekao je Anoop Singh, voditelj odjela za tankere u Braemaru.

Sumnja se da su ove godine operatori povezani s Rusijom kupili 29 supertankera, poznatih kao VLCC (very large crude carriers – vrlo veliki prijevoznici sirove nafte) od kojih svaki može prevoziti više od dva milijuna barela, rečeno je iz Braemara Međunarodnoj agenciji za energiju (IEA) u prezentaciji prošlog mjeseca. Rusija će vjerojatno također u svoju flotu dodati 31 tanker veličine Suezmaxa, koji može nositi oko milijun barela, te 49 tankera veličine Aframaxa, od kojih svaki može prevoziti oko 700.000 barela, dodaje se.

Stvaranje flote potvrđeno još u listopadu?

Čelnik ruske državne banke VTB Andrej Kostin je, kako se čini, još u listopadu potvrdio stvaranje ove flote u sjeni. Tada je izjavio da Rusija mora potrošiti “najmanje bilijardu indijskih rupija (16,2 milijarde dolara) za proširenje flote tankera”. Zamjenik ruskog premijera Aleksander Novak u ožujku je pak rekao da će zemlja izgraditi svoje “lance opskrbe” naftom. Kremlj u petak nije odgovorio na zahtjev FT-a da komentira kupnju tankera.

“Broj brodova koje će Rusija trebati da transportira svu svoju naftu je golem”, rekao je Craig Kennedy, stručnjak za rusku naftu u Davisovom centru na Harvardu, koji je pratio kupnju novih, odnosno, starih ruskih brodova. “Vidjeli smo popriličan broj prodaja neimenovanim kupcima posljednjih mjeseci, a nekoliko tjedana nakon prodaje mnogi od ovih tankera pojavljuju se u Rusiji kako bi obacili svoj prvi ukrcaj sirove nafte.”

No, Kennedy nije siguran hoće li Moskva koristiti VLCC-ove, jer su takvi brodovi preveliki za utovar u ruskim lukama, čak i ako se neki mogu koristiti za transfere s broda na brod. “Ne moraju nužno svi ti brodovi koje su kupili anonimni ili nepoznati kupci završiti na kraju isključivo u Rusiji”, dodao je.

Nedostaci tankera i u 2023. godini

Očekuje se da će se Rusija i dalje suočavati s nedostatkom tankera, a u prvim mjesecima 2023. godine mogla bi se boriti i s održavanjem razine izvoza, što bi moglo dovesti do skoka cijena, kažu analitičari. Nedostatak bi se mogao dodatno povećati kada se zabrana EU proširi na ruska rafinirana goriva u veljači, rekao je Kennedy. Rusija će trebati pristup još većem broju tankera, jer će duljina svake plovidbe biti veća. Nafta koja bi se prije prodavala u Europi morat će krenuti prema udaljenijim kupcima u Aziji.

Braemar očekuje da će ruski manjak biti između 700.000 i 1,5 milijuna barela dnevno. Rystad procjenjuje da će Rusiji nedostajati 60 do 70 tankera i očekuje pad pomorskog izvoza za oko 200.000 barela dnevno. Ukupne količine koje je Rusija izgubila na tržištu mogle bi na kraju dosegnuti 600.000 barela dnevno ako Moskva uzvrati prekidom opskrbe naftom kroz naftovode u Europu.

“Rusiji je potrebno više od 240 tankera kako bi održala svoj trenutni izvoz”, rekao je Viktor Kurilov, analitičar u Rystadu. Kennedy iz Harvard Davis Centera je dodao: “Možete smisliti svakakve pametne sheme, ali postoji golema količina nafte koju treba transportirati. Oni će se uvijek boriti da održe cijeli volumen ruskog izvoza”, izjavio je. Inače, postoji i mogućnost da će dobar dio ruske sirove nafte u konačnici opet završavati u EU, ali neizravnom prodajom preko trećih država, koje Moskvi nisu uvele embargo ili cjenovne limite.