Putin ima novog ključnog saveznika. Misteriozna 'flota u sjeni' omogućila mu je fantastičnu zaradu od nafte

Indija je postala najveći kupac ruske sirove nafte, čiji se rafinirani proizvodi izvoze na zapad, čak i u SAD

FOTO: AFP

Nakon gotovo dvije pune godine rata u Ukrajini, Rusija ima neviđene količine novca u svojoj državnoj blagajni, napunjenoj s rekordnih 37 milijardi dolara zarade od prodaje sirove nafte Indiji prošle godine, navodi se u novoj analizi. Ista analiza tvrdi i još jednu zanimljivu stvar – da je dio sirove nafte rafinirane u Indiji izvezen na druga tržišta, među kojima je i SAD. Vrijednost izvezene rafinirane nafte u SAD procjenjuje se na više od milijardu dolara.

Ovaj tijek plaćanja, koji na kraju ide u korist Moskve, dolazi nakon što je Indija povećala kupnju ruske sirove nafte za više od 13 puta u odnosu na prijeratne količine, navodi se u analizi Centra za istraživanje energije i čistog zraka (CREA). Indija, koja je američki strateški partner, time je nadomjestila veliki pad prodaje zapadnim kupcima, uzrokovan nizom sankcija uvedenih zbog invazije na Ukrajinu.

Znanstvenica u berlinskom centru Carnegie Russia Eurasia, Alexandra Prokopenko, krajem prošle godine izračunala je da su Europska unija, Sjedinjene Države i njihovi saveznici uveli su više od 13 tisuća različitih oblika sankcija protiv Rusije. Istovremeno, Rusija je od nafte zarađivala više nego prije rata.

Prodaja Indiji nije podložna sankcijama

Premda prodaja ruske sirove nafte Indiji nije podložna sankcijama i potpuno je legitimna, ispitivanja maritimnih ruta sugeriraju da bi ova ogromna količina pošiljki mogla uključivati i “flotu tankera u sjeni”, koju je Moskva stvorila kako bi pokušala prikriti s kim i kako trguje. Stručnjaci smatraju da je to jedan od načina na koje Rusija maksimizira profit od prodaje nafte.

CNN, s kojim je CREA podijelila svoja istraživanja, ovog je mjeseca svjedočio jednoj takvoj razmjeni u grčkoj luci Gythio. Dva tankera za naftu usidrila su se jedan pored drugog i započela s pretovarom nafte. Cilj prebacivanja nafte s jednog broda na drugi često je prikrivanje njezinog podrijetla i krajnjeg odredišta.

Deseci takvih transfera obavljaju se na tjednoj razini

Dva tankera koja je CNN nadzirao imaju šarenu recentnu povijest. Oba su isplovila iz Rusije nekoliko tjedana ranije. Jedan je u vlasništvu indijske tvrtke koja je optužena za kršenje sankcija, a drugom je raniji vlasnik bio pojedinac koji je podlijegao zasebnim sankcijama SAD-a, pokazuju podaci tvrtke koja prati brodove Pole Star Global.

“Transferi se ponekad obavljaju legalno, ali se također koriste kao nedopuštena taktika za izbjegavanje sankcija. Dodavanje ‘više slojeva brodova’ pokušaj je da se zbuni vlasti odakle dolazi ta nafta, te tko ju zapravo kupuje”, objašnjava David Tannenbaum iz Pole Star Globala.

Deseci takvih transfera događaju se svakoga tjedna u Lakonskom zaljevu, koja se nalazi na usputnoj točki na putu do Sueskog kanala i azijskih tržišta, dodaju analitičari.

Što je lanac dulji, to je teže odrediti stvarnu cijenu ruskog barela

Početkom veljače, Ministarstvo financija SAD-a povuklo je svoj posljednji potez s ciljem zaustavljanja funkcioniranja ruske flote u sjeni. Uvelo je novi paket sankcija protiv brodova i tvrtki za koje se sumnja da pomažu u transportu ruske sirove nafte, čime krše američke sankcije.

SAD je krajem 2022. godine predvodila koaliciju zemalja koje su pristale uvesti “gornju cijenu” ruske sirove nafte, pa su se obvezale da ju neće kupovati po cijeni većoj od 60 dolara po barelu. Te zemlje su također zabranile svojim brodarskim i osiguravajućim tvrtkama, koje su ključni igrači globalnog brodarstva, da olakšavaju trgovinu ruskom sirovom naftom iznad te cijene. Zapadni analitičari pokopali su taj limit na cijenu ruske nafte.

“Ograničenje cijena bilo je pravi okidač za stvaranje flote u sjeni. Što su opskrbni lanci dulji, to je teže raskrinkati prijenose s broda na brod i teže je odrediti stvarnu cijenu ruskog barela”, kaže Viktor Katona, voditelj analize prometa sirovom naftom u tvrtki za istraživanje trgovine Kpler.

Dio trgovine je direktan

Dio trgovine naftom između Rusije i Indije je otvoren i izravan. Windward, tvrtka za pomorsku umjetnu inteligenciju, analizirala je globalna kretanja brodova za CNN. Otkrili su 588 direktnih putovanja naftnih tankera iz Rusije u Indiju prošle godine.

No, CNN ističe kako je dio prometa između dvije zemlje složen i prikriven, poput razmjene tankerima početkom veljače. Pole Star Global ispitao je istu rutu i pronašao više od 200 takvih putovanja prošle godine, kada su tankeri isplovili iz Rusije i u Lakonskom zaljevu prebacili naftnu na drugi brod, koji je potom otišao u Indiju.

Tannenbaum iz Pole Star Globala kaže da je tvrtka “sumnjala” da je primarni motiv ovakvih transfera izbjegavanje sankcija, budući da su “gotovo svi ti brodovi” imali veze sa SAD-om ili Europskom unijom, zbog čega su podložni ograničenju cijena. “Taj zaljev je ograđen, pa brodovi takve aktivnosti mogu obavljati ‘pseudoanonimno'”, kaže Tannenbaum.

Flota u sjeni broji više od 1800 brodova.

Ami Daniel, izvršni direktor tvrtke Windward, iznosi slične procjene. “Sve to je dio ruskog metodičnog i sustavnog napora da se sve jednostavno zakomplicira. Ruski pokušaj zaobilaženja sankcija je gigantski. Stvarno bi trebali imati dobar razlog da prebacite više od 60 milijuna barela usred oceana i izvezete ih u Indiju, jer je mnogo lakše ne učiniti to i ploviti izravno”, kaže Daniel.

Flota u sjeni omogućila je Rusiji stvaranje paralelne pomorske strukture koja može pretrpjeti promjenjivu taktiku i fokus zapadnih sankcija, sa stotinama tankera koji su u nejasnom vlasništvu i koji koriste složene rute. Windward procjenjuje da je ova flota prošle godine narasla na 1800 brodova.

Rusko stanovništvo kroz visoke poreze plaća za rat

Prodaja sirove nafte Indiji drastično je ublažila pritisak koji je ruski predsjednik Vladimir Putin osjetio zbog naftnih sankcija. Ruski savezni prihodi narasli su na rekordnih 320 milijardi dolara u 2023. godini, a očekuje se da će još rasti. Otprilike trećina novca potrošena je prošle godine na rat u Ukrajini, prema nekim analitičarima, a još veći udio predviđen je za financiranje sukoba tijekom 2024. godine. Sredstva kojima raspolaže Moskva stavljaju ju u bolju poziciju za vođenje dugotrajnog rata od Kijeva, koji se očajnički bori da održi potreban protok novca sa Zapada.

Prema analizi javnih podataka ruskog ministarstva financija koju je proveo ekonomist RAND-a Howard Shatz, ruski federalni prihodi i rashodi bili su 2023. godine na najvišoj razini u povijesti. Međutim, Moskva još uvijek nije uravnotežila bilancu, kaže Shatz, što je pokazatelj cijene rata, ali i učinka sankcija na prihode od nafte.

“Unatoč skoku prihoda, deficit federalnog proračuna bio je treći po veličini. Veći je zabilježen samo 2022. i 2020. godine. Porezi na domaću proizvodnju i uvoz su visoki i učinkoviti, što znači da oporezuju vlastito stanovništvo kako bi platili ovaj rat”, objašnjava Shatz.

Postoji velika ‘rupa u zakonu’

Delhi je svoju kupnju ruske nafte opravdalo željom za zadržavanjem nižih globalnih cijena, jer se Indija ovako ne natječe sa zapadnim zemljama za naftu s Bliskog istoka. Indijski ministar nafte i prirodnog plina Hardeep Singh Puri rekao je za CNBC prošli tjedan da “ako počnemo kupovati više bliskoistočne nafte, cijena nafte neće biti 75 ili 76 dolara. Bit će 150 dolara”.

Složena uloga Indije u globalnoj trgovini naftom odražava se i na sudbinu naftnih proizvoda koji se proizvode iz ruske sirove nafte. Dio sirove nafte rafinira se u rafinerijama na zapadnoj obali Indije, a zatim izvozi u SAD i druge zemlje koje su potpisale sankcije na rusku naftu. Proizvodi rafinirani izvan Rusije nisu obuhvaćeni sankcijama, što kritičari nazivaju “rafinerijskom rupom u zakonu”.

Američki saveznici uvezli 9,1 milijardi dolara

Analiza CREA-e pokazuje da je SAD bio najveći kupac rafiniranih proizvoda iz Indije napravljenih od ruske sirove nafte prošle godine. Između početka prosinca 2022. godine, kada je uvedena gornja cijena, te kraja 2023. godine, izvoz iz Indije u SAD iznosio je oko 1,3 milijarde dolara. Procjene te organizacije temelje se na javno dostupnim podacima o brodarstvu i energiji.

Vrijednost izvoza značajno raste kada se pribroje i američki saveznici, koji su također uveli sankcije protiv Rusije. CREA procjenjuje da su ove zemlje 2023. godine uvezle naftne proizvode od ruske nafte u ukupnoj vrijednosti 9,1 milijarde dolara, što je povećanje od 44 posto u odnosu na prošlu godinu.

Rusija pronašla načina da zaradi i na indijskom izvozu

Moskva je pronašla načina da se bogati i na ovom procesu rafiniranja i izvoza. Jedna od indijskih rafinerija i luka koje prihvaćaju rusku sirovu naftu nalazi se u u gradu Vadinaru, a vodi je tvrtka Nayara Energy, koja je u 49,1 postotnom vlasništvu ruskog državnog naftnog diva Rosnefta. CREA procjenjuje da je SAD 2023. godine uvezao naftnih proizvoda iz Vadinara u vrijednosti od 63 milijuna dolara. Procjenjuju da je polovica sirove nafte koja se koristi u postrojenju ruska, te ističu kako je sve u potpunosti legalno.

Izvoz iz Vadinara, ističe se u izvješću, dovodi “značajne porezne prihode Kremlju u obliku oporezivanja izvezene ruske sirove nafte”, te također kroz profit koji je Rosneft ostvario od rafiniranja i preprodaje zapadnim zemljama.

Profiti koji se mogu ostvariti su golemi

Analitičari ističu da su profiti koji se mogu ostvariti čak i od najmanjeg izbjegavanja sankcija protiv Rusije golemi, zbog značajnih iznosa uključenih u trgovinu teretom jednog naftnog tankera.

“Govorimo o nečemu što je stvarno nevjerojatno unosno. Iskušenje da se to učini je ogromno za trgovce. Mogli bi zaraditi samo 10 do 40 milijuna dolara u roku od četiri ili pet mjeseci. Nisam siguran postoji li bilo koja druga prilika na svijetu za ovakvu zaradu”, zaključuje Daniel.