Sad definitivno znamo da je Ina opljačkana. A da pročešljamo što se radi u HEP-u, HAC-u, HŽ-u…?

Pitanje je kako se postavljaju ljudi u nadzorne odbore, jesu li uopće sposobni i zainteresirani zauzeti proaktivniju ulogu

FOTO: Pixsell

Kroz državne i javne kompanije prolazi jako velik novac, radi se o ukupnim prihodima od oko 50 milijardi kuna, što otvara prostor za kriminal vrlo velikih razmjera

Pljačka teška milijardu kuna koja je otkrivena u Ini skrenula je pozornost na loše upravljanje i još lošiji nadzor nad kompanijama koje su pod kontrolom države. Iako je odgovornost za poslovanje kompanija prije svega na upravama, nadzorni odbori, kao predstavnici vlasnika, što je u slučajevima kada se radi o državnim firmama – država, trebali bi imati aktivniju ulogu nego što su imali do sada.

S obzirom na sve što smo do sada imali prilike vidjeti, teško je povjerovati da se slične stvari kakve smo imali u Ini, ne događaju i u drugim velikim javnim i državnim kompanijama poput HEP-a, Hrvatskih željeznica, Hrvatskih autocesta i sličnih. Uostalom, pored Ine, prije dvije godine uhićen je i direktor Janafa, Dragan Kovačević, također zbog sumnji u višemilijunske malverzacije koje su se događale godinama.

U nadzornim odborima političari

No, pitanje je kako se postavljaju ljudi u nadzorne odbore, jesu li uopće sposobni i zainteresirani zauzeti proaktivniju ulogu. Naime, kada se pogledaju neka imena članova nadzornih odbora po državnim kompanijama, vidljivo je da se često radi o stranačkim ljudima, što onda za sobom vuče razne interese pa je kvaliteta njihova rada, što se pokazalo i u praksi – više nego upitna.

Tako je, na primjer, predsjednik Nadzornog odbora Ine, odvjetnik Damir Mikuljan, istovremeno i predsjednik nečega što se zove Visoki časni sud HDZ-a, pa se našao u situaciji da svog stranačkog kolegu Damira Škugora, koji je osumnjičen za milijardu kuna tešku štetu, izbacuje iz stranke.

Još jedan član Visokog časnog suda HDZ-a nadzire, za energetski sektor vrlo bitnu kompaniju. Radi se odvjetniku Mariju Rođaku, koji je član nadzornog odbora JANAF-a. Rođak je na tu poziciju došao sredinom prošle godine.

Kroz državne tvrtke prolazi 50 milijardi kuna

Kroz državne i javne kompanije prolazi jako velik novac, radi se o ukupnim prihodima od oko 50 milijardi kuna, što otvara prostor za kriminal vrlo velikih razmjera, što smo vidjeli i na primjeru Ine gdje se na bankovnim računima jednog umirovljenika našlo nekoliko stotina milijuna kuna.

Prva sljedeća kompanija čije poslovanje bi trebalo temeljito pročešljati, pogotovo ako uzmemo u obzir da se nalazimo u energetskoj krizi, jest HEP. Ako se vratimo desetljeće i pol unazad, sjetit ćemo se da je i HEP imao svojih afera. Od pogodovanju kompaniji DIOKI, do afere HEP-TLM u kojoj je navodno došlo do štete od 600 milijuna kuna.

U svim većim kompanijama imali smo afere

Hrvatske autoceste imaju prihode od preko 2,5 milijardi kuna, i svakako su jedan od kandidata za temeljito češljanje svih ugovora. U prošlosti je ovu kompaniju u stopostotnom vlasništvu države tresao cijeli niz afera – od preplaćivanja radova, izvlačenja novca, kupnje opreme po neobično visokim cijenama itd., tako da bi i HAC svakako trebao ući u uži krug državnih kompanija kojima bi bilo dobro pregledati sve ugovore.

Prije dvije godine u središtu pozornosti našle su se i Hrvatske šume, čiji direktor je završio u pritvoru zbog umiješanosti u malverzacije vezane za vjetroelektranu kod Knina. Osim toga, dio prerađivača optužuje ih da se drvna masa raspodjeljuje na neadekvatan način, zbog čega se jeftino izvozi sirovina, a uvozi namještaj, a bilo je i optužbi za mobing. Radi se također o kompaniji čiji se prihodi mjere milijardama i svakako bi im dobro došla revizija kompletnog poslovanja.

Bar novac iz EU fondova prate EU istražitelji

Ne treba zaboraviti ni Hrvatske željeznice koje su podijeljene u tri zasebne kompanije – HŽ Infrastruktura, HŽ Putnički prijevoz i HŽ Cargo. Uglavnom se radi o gubitašima u kojima je država, odnosno porezni obveznici izgubili milijarde.

Pod posebnim povećalom zaslužuje biti HŽ Infrastruktura s obzirom na to da je zadužena za gradnju pruga, te su pred njom veliki projekti. Djelomična je utjeha što se oni financiraju iz EU fondova, pa su u nadležnosti i europskih istražitelja, koji su se do sada pokazali prilično efikasni u popunjavanju slobodnih mjesta u Remetincu.