Skandal oko Dodikovog leta: Milanović pokazao da ne poznaje zakone i protokole, a postavlja se i pitanje srpskih ilegalnih operacija

Milanović, bivši karijerni diplomat i nekadašnji voditelj ureda za suradnju s NATO-om, nije u stanju razlikovati dvije procedure

FOTO: Nova TV/Borut Zivulovic/FA Bobo/PIXSELL

Ured predsjednika Republike Hrvatske demonstrirao je suštinsko nepoznavanje Zakona o zračnom prometu kao i važećih diplomatskih protokola. Iz ureda su poručili: “Što se tiče leta gospodina Dodika helikopterom do Hvara, odnosno procedure dogovaranja i odobravanja leta, ta je procedura prema zakonu isključivo u nadležnosti Hrvatske kontrole zračne plovidbe. Ured PRH ni na koji način nije bio niti je mogao biti uključen u odobravanje i organizaciju leta.”

Međutim, prema hrvatskom Zakonu o zračnom prometu, Hrvatska kontrola zračne plovidbe nema ama baš nikakve veze s odobravanjem leta kojim je na Hvar doletio predsjednik Republike Srpske Milorad Dodik jer letjelica kojom je on doletio spada u kategoriju državnog zrakoplova Republike Srbije.

Status državnog zrakoplova

Helikopter Airbus H215/AS332C1e serijski broj 3099 pod oznakom YU-VIP F-WWOC registriran je kao letjelica ministarstva unutrašnjih poslova Republike Srbije, dakle ima status državnog zrakoplova. Prema Članku 5. Zakona o zračnom prometu Republike Srbije: “Državni vazduhoplovi su vojni vazduhoplovi, vazduhoplovi organa unutrašnjih poslova, carinski vazduhoplovi, kao i vazduhoplovi koji se isključivo koriste za prevoz šefova država ili vlada i visokih državnih delegacija.”

Dakle, helikopter MUP-a Srbije, registarske oznake YU-VIP F-WWOC ima status državnog zrakoplova. Zakon o zračnom prometu Republike Hrvatske definira „državni zrakoplov (state aircraft) kao zrakoplov koji se koristi u vojne, carinske ili policijske svrhe“. S tim u vezi isti zakon jasno propisuje da „inozemni zrakoplovi smiju letjeti u hrvatskom zračnom prostoru samo na temelju odobrenja, osim ako međunarodnim ugovorom koji obvezuje Republiku Hrvatsku nije drukčije utvrđeno”.

Dalje se kaže kako odobrenje za letenje inozemnih državnih zrakoplova izdaje „ministarstvo nadležno za vanjske poslove, uz suglasnost ministarstva nadležnog za poslove obrane i Agencije“. Dakle, diplomatsko odobrenje za let helikoptera koji je prevozio Dodika moglo je dati jedino Ministarstvo vanjskih poslova, uz suglasnost Ministarstva obrane i Hrvatske agencije za civilno zrakoplovstvo.

Nepotpun plan leta

Plan leta, koji procesuira Hrvatska kontrola zračne plovidbe, predstavlja skup određenih informacija o namjeravanom letu ili dijelu leta koje se podnose nadležnoj kontroli zračnog prometa. Na temelju plana leta kontrola leta obavlja pružanje usluga u zračnom prometu te pokreće potragu i spašavanje prema za to propisanim uvjetima. HKZP nije državni organ koji odobrava ili ne odobrava ulazak stranih zrakoplova u hrvatski zračni prostor.

Međunarodna organizacija za civilno zrakoplovstvo, ICAO, dogovorila je međunarodno priznati formular plana leta. Rubrika 8b ICAO plana leta sadrži informacije o tipu leta. Tako tip leta može biti: generalne avijacije, redoviti let, neredoviti let, vojni i ostalo. Kategorija “ostalo” dalje se objašnjava u polju 18 gdje se upisuje status državnog zrakoplova upotrebom sintakse STATE. Može biti: vojni, policijski ili carinski. Kao dodatak u plan leta unosi se i broj diplomatskog odobrenja koji je izdala država domaćin.

Ako je suditi prema odgovoru kontrole leta, plan leta nije sadržavao vjerodostojne podatke o statusu helikoptera registarske oznake YU-VIP F-WWOC kojim je u posjet predsjedniku Zoranu Milanoviću došao Milorad Dodik.

Prekršena procedura

Airport Reporting Office, ili skraćeno ARO, s aerodroma Banja Luka proslijedio je plan leta koji popunjava njegov tvorac, u ovom slučaju najvjerojatnije posada helikoptera MUP-a Srbije. Sad se postavlja pitanje je li taj helikopter, koji je državni zrakoplov druge države, doletio i u BIH bez diplomatskog odobrenja. Naime, međunarodna praksa za odobrenje letenja državnih zrakoplova stranih država uvijek ide preko ministarstva vanjskih poslova.

Ako su informacije koje je Hrvatska kontrola zračne plovidbe proslijedila Jutarnjem listu točne, posada letjelice Ministarstva unutarnjih poslova Republike Srbije prekršila je proceduru popunjavanja i predaje plan leta.

Međutim, veleposlanstvo Republike Srbije u Zagrebu prekršilo je najmanje jedan zakon Republike Hrvatske, jedan zakon EU i međunarodnu ICAO konvenciju jer nije, na propisan način podnijelo Zahtjev za izdavanje diplomatskog odobrenja za prelet odnosno slijetanje državnog zrakoplova svoje države. Naime, takav zahtjev podnosi strana diplomatska misija u državi domaćinu. Taj je postupak publiciran na stranicama našeg MVP kao i formulara pod nazivom DIPLOMATIC CLEARANCE APPLICATION FORM FOR STATE AIRCRAFT OVERFLIGHT/LANDING IN THE REPUBLIC OF CROATIA.

Dva su ključna pitanja

Što se tiče sustava protuzračne obrane, Hrvatska kontrola zračne plovidbe dostavlja svaki plan leta operativnom centru Zračnog motrenja i navođenja. To je automatizirani protokol. Dakle nema razloga da je i „Dodikov“ plan leta izostavljen iz procesa identifikacije.

Ovaj slučaj nameće dva ključna pitanja. Prvo pitanje tiče se načina operacija državnih zrakoplova Republike Srbije. Uključuje li „modus operandi“ Ministarstva unutrašnjih poslova Republike Srbije nelegalne operacije u susjednim zemljama ili je to samo „šlamperaj“ pilota i diplomatskog predstavništva?

Milanović ne razlikuje procedure

Ne tako davno, tijekom obilježavanja 20. godišnjice genocida u Srebrenici, u Potočarima, napadnut je tadašnji srpski premijer Aleksandar Vučić. Međutim, toga 11. srpnja 2015. godine u Potočarima, pored osiguranja srpskog primjera, potpuno nelegalno, izvan protokola, s lažnim ispravama i bez znanja domaćina, boravila je veća skupina pripadnika MUP-a Srbije. Oni su imali posebna zaduženja izvan protokola. To su posvjedočila dva srpska policajca koji su tog dana i bili u Srebrenici. Iz tih razloga postoje ozbiljne sumnje da je cijeli napad inscenirana i organizirana provokacija.

Također, nikako se ne smije zaboraviti da su upravo pripadnici MUP-a Srbije, početkom devedesetih godina, ilegalno djelovali na teritoriju tadašnje Socijalističke Republike Hrvatske u cilju pripreme pobune dijela domaćeg srpskog stanovništva.

Posebno pitanje predstavlja nepoznavanje diplomatskog protokola od strane Ureda predsjednika Republike Hrvatske. Naime, Zoran Milanović, bivši karijerni diplomat i nekadašnji voditelj ureda za suradnju s NATO savezom, nije u stanju razlikovati dvije odvojene procedure. Jedna se tiče diplomatskog odobrenja letenja državnih zrakoplova, a druga predaje i procesuiranja plana leta u cilju pružanja usluga u zračnom prometu.