Stručnjaci uočili veliku promjenu ruske zračne taktike: 'Kao da su spremniji podnijeti ogromne gubitke, to ne može biti održivo'

Nejasno je može li Rusija dugoročno podnijeti ogromne gubitke u zrakoplovima i osoblju

FOTO: AFP

Prve dvije godine rata u Ukrajini obilježile su borbe na tlu u kojoj su presudnu ulogu imali teško topništvo i bespilotne letjelice. Borbe u zraku ostale su u drugom planu zbog ograničene ukrajinske flote ratnih aviona i nemogućnosti Rusije da ostvari dugoročnu zračnu nadmoć.

No, otkada je ruska vojska intenzivirala napade na istoku Ukrajine, zrakoplovstvo je preuzelo veću ulogu u ratu. Vojni analitičari kažu da Rusija sve više koristi ratne zrakoplove u blizini prve linije fronta kako bi bacila snažne navođene bombe na ukrajinske položaje i tako otvorila put za prodore pješaštva. Ta je taktika, korištena najviše u Avdiivki, strateški važnom gradu na istočnom bojištu koji su prošlog mjeseca zauzele ruske snage, dala zadovoljavajuće rezultate, kažu stručnjaci.

Ukrajinci se hvale velikim uspjesima

“Riječ je o skupom, ali prilično uspješno oružju”, rekao je za Serhi Hrabski, umirovljeni pukovnik ukrajinske vojske, za The New York Times. “Opasno je slati borbene zrakoplove u blizinu crte bojišnice, ali oni tako mogu biti učinkovitiji protiv ukrajinske obrane”, dodao je.

Ukrajinska vojska prošlog je tjedna priopćila da je oborila sedam borbenih zrakoplova Su-34. Gotovo svi srušeni lovci-bombarderi djelovali su na istoku zemlje. Ovi uspjesi ukrajinske obrane ostvareni su samo nekoliko dana nakon što je srušen radarski izviđački zrakoplov dugog dometa A-50.

Prema ukrajinskim dužnosnicima, to je samo dio niza uspješnih udara protiv ruskih zračnih snaga. Ukrajina tvrdi da je oborila ukupno 15 neprijateljskih letjelica u isto toliko dana. Većinu tih uspjeha nije bilo moguće neovisno potvrditi. Oryx, vojna analitička stranica koja broji gubitke na temelju vizualnih dokaza, potvrdila je rušenje dvaju borbenih zrakoplova. Isto su potvrdili ruski vojni blogeri. Britanske vojne obavještajne službe dodale su potvrdu da je uništen zrakoplov A-50.

Rusi su donedavno igrali na sigurno

Justin Bronk, viši znanstveni suradnik za zračne snage i tehnologiju na Royal United Services Institute u Londonu (RUSI), znakovito je napomenuo kako je “pretjerivanje u tvrdnjama o rušenju neprijateljskih letjelica sustavna značajka zračnog ratovanja.” No, dodao je da Ukrajina “sigurno provodi sve veći broj neočekivanih napada” uz pomoć suvremenih sustava protuzračne obrane i da je tijekom posljednjih mjeseci tako postigla “značajne uspjehe”.

Nakon invazije u veljači 2022., Ukrajina je pametnim biranjem zračnih bitaka i vještom uporabom protuzračnih projektila uspjela spriječiti Rusiju da preuzme kontrolu nad svojim nebom. Nakon samo mjesec dana borbi tijekom kojih je pretrpjela teške gubitke ratnih zrakoplova Rusija je prestala slati avione u blizinu linija bojišnice, navodi RUSI u izvješću.

Rusi su bili prisiljeni promijeniti taktiku i okrenuti se baražnom ispaljivanju krstarećih i balističkih projektila sa sigurne udaljenosti. Takvo igranje na sigurno ostavilo je Rusiju “nesposobnom učinkovito iskoristiti potencijalno vrlo učinkovitu zračnu vatrenu moć” svojih lovaca-bombardera za napade na ukrajinske prednje položaje, navodi se u izvješću RUSI-ja.

Ubojite klizne bombe

To se počelo mijenjati početkom prošle godine, kada je Rusija počela koristiti klizne bombe. Riječ je o navođenom streljivu koje se ispušta iz aviona i može prijeći velike udaljenosti kako bi dosegnulo prve linije, ograničavajući rizik od protuzračnih projektila za letjelice koje ih bacaju. Noseći stotine kilograma eksploziva, klizne bombe s lakoćom probijaju podzemne bunkere koji štite vojnike na frontu.

“Ove bombe uništavaju bilo koji položaj”, napisao je na društvenim mrežama Egor Sugar, ukrajinski vojnik koji se borio u Avdiivki. “Sve zgrade jednostavno se pretvore u jamu nakon pada samo jedne takve bombe.” Ukrajinski dužnosnici i vojni analitičari rekli su da je rusko zrakoplovstvo odigralo važnu ulogu u zauzimanju Avdiivke. Druga strana medalje je to što su ruski zrakoplovi pritom morali letjeti bliže liniji bojišnice kako bi se povećao učinak kliznih bombi. To ih je dovelo u domet ukrajinske protuzračne obrane.

Patriot, S-200 ili norveški sustav

Krajem prosinca, ukrajinska vojska priopćila je da je uništila tri zrakoplova Su-34 u blizini istočne obale rijeke Dnjepar, na jugu zemlje, gdje su ukrajinske trupe osigurale male džepove na rubu teritorija koji kontrolira Rusija. Ostaje nejasno koje je tako efikasne sustave protuzračne obrane Ukrajina pritom koristila. Neki vojni dužnosnici i analitičari smatraju da su ruski avioni srušeni Patriotom, najnaprednijim američkim kopnenim sustavom protuzračne obrane.

Drugi ukazuju na veliku udaljenost s koje su Ukrajinci oborili izviđački A-50, otprilike 200 kilometara, što sugerira da je u pitanju raketni sustav većeg dometa. Neki stručnjaci nagađaju kako je Ukrajina izvukla iz skladišta i osposobila sustav S-200 iz Hladnog rata. Analitičar Forbesa David Axe, smatra kako su Ukrajinci premjestili bliže liniji bojišnice neke od norveških baterija NASAMS koje ispaljuju rakete zemlja-zrak.

Ukrajina raspolaže s 24 takva sustava kratkog do srednjeg dometa. Axe vjeruje kako činjenica da su ruske snage prošlog tjedna uništile jedan NASAMS lanser, prvi od početka rata, pokazuje da su Ukrajinci to oružje približili liniji bojišta na oko 40 kilometara.

Rusi su spremni tolerirati veće gubitke aviona

Tom Karako, direktor Projekta raketne obrane pri Centru za strateška i međunarodna istraživanja sa sjedištem u Washingtonu, rekao je da su ruski gubici vjerojatno rezultat nekoliko povezanih faktora. To su češći ulasci ruskih zrakoplova u opasnu zonu, ukrajinski uspjesi u prikupljanju obavještajnih podataka o kretanju neprijateljskih letjelica, te pametno raspoređivanje ubojitih protuzračnih obrambenih sustava.

Institut za proučavanje rata, think-tank sa sjedištem u Washingtonu, navodi kako se “čini kako su ruske snage postale spremne tolerirati povećanu stopu gubitaka u zrakoplovstvu posljednjih tjedana, kako bi izvele napade kliznim bombama kao potporu ofenzivnim operacijama u istočnoj Ukrajini”.

Velika je pobjeda ‘izvaditi im oči’

Jedan od najvećih uspjeha Ukrajine u nekoj zračnoj bitki jest prošlotjedno rušenje jednog od ruskih radarskih zrakoplova A-50. Riječ je o letjelicama koje su ključne za koordiniranje zračnih napada na ukrajinske položaje. “Izvaditi im oči i oduzeti sposobnost ciljanja, to je prilično velika pobjeda”, riječi su kojima je Tom Karako komentirao ovaj uspjeh Ukrajinaca.

Britanska vojna obavještajna služba smatra da Rusija ima još sedam aviona A-50, ali da je “vrlo vjerojatno prizemljila flotu” kako bi spriječila daljnje gubitke, čime je smanjena “situacijska svijest” posada ostalih aviona. Ruska državna novinska agencija Tass objavila je u četvrtak da će državni obrambeni konglomerat Rostec nastaviti proizvodnju A-50 “budući da je potreban ruskim oružanim snagama”.

Može li Rusija nadoknaditi gubitke?

Telegramov vojni kolumnist Goran Redžepović pisao je o sposobnosti ruske industrije da nadoknadi gubitke koje zračnim snagama nanosi ukrajinska obrana. Prema procjenama do kojih je došao Redžepović, trenutačni godišnji proizvodni kapacitete ruske zrakoplovne industrije iznosi 29 do 40 borbenih zrakoplova tipa Suhoj Su-30MS, Su-34, Su-35S i Su-57.

Udarni jurišni zrakoplov nove generacije je taktički bombarder dvosjed Su-34, NATO-ova kodnog imena Fullback. Do početka rata ruskoj vojsci isporučena su 132 Fullbacka. Neovisni izvori potvrđuju gubitak 25 tih aviona tijekom rata u Ukrajini. Dokumentirano je i sedam neborbenih gubitaka. Godišnja proizvodnja Su-34 procijenjena je na osam do deset aviona. Dakle, u prva dva mjeseca ove godine izgubljena je na bojnom polju cjelogodišnja proizvodnja Su-34 Fullback.

Za razliku od topničkog streljiva ili dronova, značajno povećanje proizvodnje borbenih zrakoplova nije ostvarivo u kratkom roku. Od narudžbe do izlaska prvog zrakoplova potrebne su najmanje dvije godine, pod uvjetom da nema problema s dobavljačima. Dakle, u 2024. ruska zrakoplovna industrija isporučuje narudžbe iz 2022. godine, objasnio je Redžepović.

Ukrajinska protuzračna obrana nije jedini problem

Ruske zračne snage susreću se s još jednim problemom na koji ukazuje Forbes. Taj magazin citira Michaela Bohnerta, inženjera koji radi za kalifornijski think-tank RAND Corporation. Rušenja aviona predstavljaju “samo dio ukupnih gubitaka” koje trpe ruske zračne snage, objasnio je Bohnert u kolovozu. “Prekomjerna uporaba zrakoplova također košta Rusiju”, kazao je.

“U dugotrajnom ratu, u kojem jedna vojska pokušava iscrpiti drugu, bitna je ukupna dugovječnost vojne sile”, objašnjava dalje Bohnert. Taj stručnjak je smatra da je Rusija prije dvije godine krenula u rat s oko 900 lovaca i bombardera i da je u prvih 18 mjeseci borbi izgubljeno oko 100 letjelica. Taj je broj danas, nakon dvije godine rata, još veći.

Problem za Ruse je to što se potreba za letovima lovaca i bombardera nije smanjila samo zbog toga što se smanjio broj raspoloživih letjelica. Dakle, manje od 800 preostalih zrakoplova mora letjeti češće kako bi se nosili sa zadacima koje je Kremlj na početku rata dodijelio fundusu od 900 aviona.

Neodrživa zračna kampanja

To pak znači više habanja, složenije održavanje i rastuću potrebu za rezervnim dijelovima koje je sve teže pronaći. “Dodatni sati leta od veljače 2022. efektivno su koštali rusku avijaciju još 27 do 57 zrakoplova u imputiranim gubicima”, izračunao je Bohnert. Ponavljamo, riječ je o izračunu koji nastao prije prosinca 2023., kada su gubici ruskih zrakoplova i broj letova naglo porasli nakon eskalacije bitke za Avdiivku.

Drugim riječima, realni gubici vjerojatno su znatno veći. Oni bi, u kombinaciji s nedavnim porastom broja srušenih letjelica, mogli značiti da su ruske zračne snage pale na manje od 700 lovaca i bombardera sposobnih za letenje, barem dvjesto manje nego prije dvije godine. Kako bi se izbjeglo još veće habanje i teži gubici, ruske zračne snage uskoro bi se mogle suočiti s neugodnim izborom: letjeti rjeđe ili riskirati silaznu spiralu u pripravnosti svoje avijacije.

Ukratko, Bohnertova analiza pokazuje kako je ruska zračna kampanja u Ukrajini neodrživa. I postaje sve manje održiva sa svakim novim avionom koji Ukrajinci obore. Vijesti s bojišta sugeriraju da je taj zaključak točan – ukrajinsko zapovjedništvo priopćilo je kako je ruska zračna aktivnost u istočnoj Ukrajini znatno oslabila počevši od prošlog vikenda.

Zračna strategija nalik na kopnenu

Nejasno je u kojoj mjeri Rusija može dugoročno podnijeti tako teške gubitke u zrakoplovima, ali i u osoblju. Analitičari RUSI-ja smatraju da su ruske zračne snage u veljači izgubile 160 ljudi, što opisuju kao “ozbiljan gubitak borbene sposobnosti” ruske avijacije.

Umirovljeni ukrajinski pukovnik Hrabski usporedio je skupu rusku strategiju u zraku sa sličnom taktikom na zemlji, gdje ruski zapovjednici šalju val za valom vojnika u krvave napade kako bi pregazili neprijateljske položaje bez obzira na gubitke. “Ruse nije briga”, rekao je. “Ako dobiju zapovijed da napadnu, upotrijebit će sve raspoložive kapacitete i sve raspoložive sustave naoružanja za napad.”