Stručnjak za upravno pravo tvrdi da Tomašević nije smio rezati naknade roditeljima odgojiteljima. Pričali smo s njim

Profesor Turudić smatra da roditelji odgojitelji pravo na pomoć stekli temeljem upravnog akta u koji Grad Zagreb ne može i ne smije intervenirati

FOTO: PIXSELL

Unatoč negodovanju korisnika te mjere, dijela javnosti, ali i oporbe, vladajuća većina u Skupštini Grada Zagreba lani je 9. prosinca usvojila Odluku o izmjenama Odluke o novčanoj pomoći za roditelja odgojitelja kojima im se drastično smanjuju prava.

Korisnicima kojima je dijete mlađe od sedam godina od 1. svibnja 2022. mjesečna se naknada tako smanjuje s dosadašnjih 4850 kuna na 1000 kuna, a iz mjere izlaze kada im dijete navrši sedam godina, a ne kao ranije 15. Na tu mjeru bivša gradska uprava Milana Bandića utrošila je 1,8 milijardi kuna, a nova Tomislava Tomaševića nada se da će njenim izmjenama uštedjeti oko 320 milijuna kuna.

Iako naglašava da je mjera roditelj odgojitelj duboko problematična te da nikad nije ni trebala postojati, izvanredni profesor na Katedri za upravno pravo Pravnog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu Marko Turudić upozorava kako su njene izmjene u prosincu “problematične iz upravnopravnog, a barem djelomično i iz ustavnopravnog aspekta”. Pojednostavljeno, Turudić smatra da korisnicima koji su ranije dobili pravo na novčanu isplatu ono nije moglo biti umanjeno ili oduzeto odlukom Skupštine.

‘Ukidanje i smanjivanje prava je pravno dvojbeno’

Člankom 35. Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi odluke koje donosi Predstavničko tijelo, u ovom slučaju Skupština Grada Zagreba, određene su kao opći akti. To znači da ne smiju imati retroaktivno djelovanje, već se primjenjuju samo na potencijalne buduće situacije.

“Dakle, gradska vlast može jedino ukinuti Odluku i spriječiti sve nove prijave. Oni kojima su prava dodijeljena ranije dobili su ih temeljem upravnog akta, a kada je on pravomoćan ukidanje ili smanjivanje prava unatrag je jako pravno dvojbeno”, pojašnjava Turudić za Telegram pozivajući se pritom i na raniju presudu Ustavnog suda.

Na naše pitanje kako je onda gradska vlast mogla umanjiti ranije dodijeljene naknade odgovara nam kako se to moglo napraviti jedino individualno za svaki zaključak putem izvanrednih pravnih lijekova temeljem Zakona o općem upravnom postupku i to samo ako misle da su za to ispunjeni uvjeti.

Pravorijek će biti na Visokom upravnom sudu

Ovaj komentar profesora Turudića znači da bi najavljena tužba Hrvatske udruge roditelja odgojitelja protiv Grada Zagreba zbog spornih izmjena mogla imati konkretne argumente.

Kako nam objašnjava taj stručnjak, koji o toj problematici opširnije piše i na svom blogu “Upravno pravo”, adresa na koju bi se trebali obratiti je Visoki upravni sud RH, koji je nadležan za ocjenu zakonitosti općeg akta jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave.