Tajni kupci krenuli u prve kontrole dvojnih cijena; provjeravaju dućane, kafiće, frizerske salone...

Za sada nema nepravilnosti, a obavezno iskazivanje cijena u kunama i eurima stupa na snagu 5. rujna

FOTO: Vjekoslav Skledar

Hrvatska uvodi euro od 1. siječnja iduće godine, ali već od 5. rujna kreće obavezno dvojno iskazivanje cijena u kunama i eurima. Međutim, neke su trgovine već uvele tu praksu, a na teren su ovih dana izašli tajni kupci. Njihov je zadatak provjeriti jesu li dvojno iskazane cijene preračunate prema zadanom tečaju ili su zaokružene na viši iznos, odnosno na štetu kupca.

“Koliko sam vidio, sve se to točno poštuje kod tog fiksnog tečaja konverzije, ali, eto, to je jedna trgovina i jedan određen set proizvoda, dalje ćemo vidjeti kako projekt ide”, izjavio je jedan od tajnih kupaca, Danijel Krišto, za Dnevnik Nove TV. Objasnio je i koji je točno njegov zadatak dok je na terenu.

“Poslikamo dokaz da smo mi zapravo ušli u trgovinu, poslikamo cijene, odnosno označimo cijene. Tečaj mora biti fiksni, od 7,54 odnosno na onih pet decimala zaokružen”, kazao je.

Trgovine, frizerski saloni…

U obilasku trgovina, ali i frizerskih salona, teretana, ljekarni pa i ugostiteljskih objekata, sudjeluje pet hrvatskih udruga. Među njima je Centar za edukaciju potrošača iz Osijeka. “Kada naši tajni kupci dođu s terena, mi to unosimo u aplikaciju i tu nam već aplikacija izdaje je li taj trgovac prekršio zaokruživši cijenu u eurima”, kazala je Tanja Popović Filipović iz Centra.

Prve kontrole, kaže, prošle su bez nepravilnosti, a do kraja sljedeće godine pratit će 55 istih proizvoda.

“Velika većina trgovaca uspjela se pripremiti i izvršiti preračun, možda postoji jedan određeni broj trgovaca koji organizacijski to nisu uspjeli do sad prevladati, ali ja se nadam da će u skoro vrijeme i to biti”, rekao je Ivica Katavić iz Udruženja trgovine HGK.

Etički kodeks

Ističe da je Hrvatska gospodarska komora uvela Etički kodeks kod kojeg će, Katavić vjeruje, svi veliki trgovci biti potpisnici. “To je jedna garancija našim kupcima da će neće biti problema i da neće ni na koji način bit zakinuti kod preračuna”, kaže Katavić.

Na službenoj stranici za uvođenje eura je još početkom srpnja objavljeno kako je pristupanje poslovnih subjekata Etičkom kodeksu jedan od mehanizama koji će doprinijeti stvaranju sigurnog okruženja za potrošače. Njegov cilj je transparentno uvođenje eura, a pristupanjem u Kodeks trgovci jamče da će “transparentno i pouzdano poslovati u procesu uvođenja eura”.

Poslovni subjekti koji se prijave u Etički kodeks moći će na svojim prodajnim mjestima i mjestima pružanja usluga istaknuti vizualne identifikacije oznake kodeksa. Inicijativa Etičkog kodeksa ima i svoj slogan koji glasi: “Svaki cent se broji, svaka kuna se računa.”