Tomašević kod Stankovića: 'Kopat ćemo po vrećicama i tražiti račune građana koji krivo bacaju otpad'

Zagrebački gradonačelnik prvi je gost emisije Nedjeljom u 2 nakon ljetne stanke

FOTO: Screenshot/HRT

Zagrebački gradonačelnik Tomislav Tomašević gost je u emisiji Nedjeljom u 2, prvoj nakon ljetne stanke. Tema su problemi s otpadom, gradski prijevoz, nova bolnica, Dinamov stadion te naravno, golema pljačka Ine, o kojoj je prvo bila riječ.

Tomašević je ustvrdio kako je nemoguće da se ovakva golema pljačka dogodi u bilo kojoj europskoj zemlji. Kaže i kako oporba ne traži političku odgovornost u odnosu na ostavku vlade, no istaknuo je kako je glavni osumnjičenik član vladajuće stranke, HDZ-a.

“Ja sam bijesan zbog situacije koju sam naslijedio, kad je Plinara sklopila štetne ugovore, a jedan od njih je bio potpisan i s Inom. Da smo mi od Ine dobili plin po cijeni kakvu je dobila i ova slavonska plinara, mi ne bi imali toliki gubitak, niti poslovni korisnici ne bi morali plaćati tolike cijene plina. Napravila se direktna šteta građanima”, kaže zagrebački gradonačelnik.

‘Ja nisam taj koji može pozvati na prosvjed’

“Posebice me brine… Dva su scenarija. Ili je ta ekipa dosta glupa, jer moraš biti posebno glup da pola milijarde kuna staviš svom ocu na račun, ili ta ekipa nije glupa. Onda se postavlja pitanje kako je to moguće i očito je da su onda to radili i prije. Ako je ta ekipa ipak glupa, kako je moguće da tako glupa ekipa ukrade u jednoj korporaciji, poput Ine ukrade, milijardu kuna, a da nitko ne primijeti?”, pita se Tomašević.

O mogućim prosvjedima Tomašević kaže kako nije on kao gradonačelnik Zagreba taj koji bi trebao zvati na prosvjede. Kaže kako bi to trebali raditi “njegovi u Saboru”. “Nisam ni aktivist ni saborski zastupnik. Ja moram donositi odluke o Gradu Zagrebu i surađivati s Vladom, bez obzira tko je na vlasti”, kaže.

Što nas očekuje od 1. listopada?

Nakon Ine, tema je bio otpad. “Ako govorimo o CIOS-u, glomazni otpad više ne zbrinjavaju, a na tome je ušteđeno 60 milijuna kuna godišnje. Do sada je gubitak Čistoće bio 200 milijuna kuna. Otvorili smo građevinu koja je bila izgrađena prije 20 godina, i počeli smo sami obrađivati glomazni otpad”, kaže Tomašević, pa dodaje da će u Zagrebu fiksna cijena biti 45 kuna, a negdje će biti i 90 kuna.

Voditelj Aleksandar Stanković Tomaševiću je rekao kako “mnoštvom riječi zamagljuje istinu”, te da će Pripuz i dalje obrađivati otpad. “Čekajte da objasnim. Od glomaznog otpada niti jedna tona ne ide CIOS grupi. U ovom trenutku, u odnosu na prije nego što sam došao na vlast, deset puta manje biootpada ide privatnicima, uključujući CIOS grupu”, kaže.

Tomašević kaže kako građane od 1. listopada očekuje fiksna cijena od 45 kuna, a varijabilni dio će se odnositi na miješani otpad. “Ta će cijena u drugim gradovima ostati na način da se volumen spremnika podijeli s brojem stanova. Obećali smo to promijeniti. Obećao sam da ćemo uvesti pravedan sustav naplate prema količini odloženog miješanog otpada. Proučili smo različite modele”, dodaje Tomašević.

Otvarat će vrećice i tražiti račune onih koji krivo bacaju otpad

Tomašević je potom objasnio kako misli uvesti pravedniji sustav odvoza, koji kaže da je obećao. “Vrećica za miješani otpad je plave boje, smeđa je biootpad i žuta za plastiku. Smeđa i žuta su besplatne jer želimo građane potaknuti na to da što više odvajaju otpad. Netko će trošiti četiri vrećice od 40 litara tjedno, a netko će jednu od 10 litara”, kaže Tomašević. Na pitanje voditelja hoće li on, ako ima jednu vrećicu miješanog otpada, plaćati više za odvoz smeća, Tomašević je rekao kako takvih i nema baš puno, s čime se Stanković nije složio.

“Ljudi se pitaju zašto vrećica košta dvije kune. Ne košta ona toliko u proizvodnji, plaća se usluga. To je kao da kupite bon za mobitel i pitate se zašto košta 100 kuna. Ne košta karton ili plastika, košta usluga. Plaćate odvoz miješanog otpada i njegovu obradu”, objašnjava.

Na pitanje hoće li građani “cinkati” jedni druge, Tomašević je odgovorio kako je najvažnije da su spremnici pod kontrolom stanara. “Ako netko baci meso u kantu za papir, onda taj papir ne vrijedi ništa. Kazne su predviđene zakonom, u svim gradovima. Ako se ne otkrije tko je krivac, onda svi moraju sudjelovati u plaćanju kazne sukladno udjelima. Mi ćemo stavljati obavijesti na kante, nećemo odmah ići na kažnjavanje, ali imat ćemo i kamere i komunalne redare, a u najgorem slučaju ćemo otvoriti vrećice pa možda nađemo račune. Našim ljudima je to smiješno, ali tako se radi vani, a njima to više nije smiješno. Mi nikad u gradu nećemo imati red ako se nećemo držati pravila”, kaže.

‘Neugodno mi je kad vidim Dinamov stadion’

Tomašević je ispričao kako mu je neugodno kako izgleda Dinamov stadion. “Meni je neugodno da je 20 godina ulupano toliko novaca, a da imamo ovo. Ja sam rekao da s Dinamom treba pronaći zajednički jezik. Razgovaram s njima jednom mjesečno. Nogometni tajkuni su zaposjeli vlasništvo grada Zagreba u Zagrebu. Sve to radimo, ali nismo izgubili nikakvo vrijeme, jer zemljište na kojem je maksimirski stadion nije vlasnički čisto. Ulupali su 800 milijuna kuna, a da godinama nisu riješili imovinsko pravne odnose. Razgovaramo s crkvom, postoji dobra volja, očekujem pomake. Koji god kamen dignem u gradu, naiđem na kriminal”, rekao je Tomašević, rekao i kako se razgovara “o svemu, pa i demokratizaciji kluba”.

Što se tiče prometa, točnije, prometa u Deželićevoj ulici, Tomašević je pojasnio kako to nije Zeleni val, već “mali Zeleni val”. “Ja sam dobio mandat građana da mijenjam ovaj grad nabolje. Svaka promjena je teška. Sve što taknem je neki problem. Ulica ima tri trake i jedna će sada biti za biciklističku stazu. I sad je drama na svim medijima. Pa odite u Ljubljanu, tamo je centar skoro zabranjen za promet. Što će biciklistima smanjenje prireza ako ne mogu biciklima doći do grad?”, rekao je Tomašević pa otkrio kako grad kupuje 20 novih tramvaja. “15 godina nismo kupili niti jedan tramvaj. Do kraja mandata kupit ćemo 60 tramvaja”, kaže, te dodaje da će se proširiti tramvajske pruge.

Rekao je i da su električni auti dio te priče. “Imam nažalost auto na fosilna goriva jer si nisam bolji mogao priuštiti. Ali službeno vozim hibrid”, kaže.