Totalni debakl još jedne mjere koju je Vlada najavljivala na sva zvona. Iz Ministarstva se pravdaju pandemijom

Zasad rijetki idu na odmor s turističkom karticom. Mjera je najavljena krajem 2019. godine

FOTO: Telegram/Pixsell

Hrvatska turistička kartica trebala je povećati udio domaćih turista u korištenju ugostiteljskih i turističkih usluga, ali i neoporezive primitke koje će tvrtke isplaćivati svojim radnicima.

Najavljena na sva zvona krajem 2019. godine, ta Vladina mjera niti je povećala turističku potrošnju, niti je povećala broj domaćih turista, niti je povećala isplatu neoporezivih primitaka radnicima. Utjecaj turističke kartice na sve te ciljeve gotovo da se mjeri tek u promilima.

Turističku karticu koristilo tek 0,29 posto radnika

Lani je turističku karticu koristilo 4767 radnika, što je 0,29 posto svih radnika u Hrvatskoj ili 0,16 posto svih domaćih turista. Poslodavci su im isplatili, pokazuju to podaci Ministarstva financija objavljeni na portalu Porezna konkurentnost, ukupno 1,47 milijuna eura. To je tek 0,072 posto svih neoporezivih primitaka koje su u prošloj godini radnicima isplatili njihovi poslodavci, tako da se zbilja ne može reći da je turistička kartica utjecala na to koliko će neoporezivih primitaka, mimo plaće, poslodavci isplatiti svojim radnicima.

Udio prometa preko turističke kartice u ukupnom turističkom prometu u prošloj godini, čak i kad su u pitanju samo domaći gosti, nije vrijedan spomena.

Karticu je krajem 2019. godine predstavio tadašnji ministar turizma Gari Cappelli, a iako je iza Hrvatske bila uspješna turistička sezona, Vlada je smislila kako povećati broj domaćih gostiju, produžiti sezonu, ali i potaknuti poslodavce da nagrade svoje radnike. Tako je odlučeno da će poslodavci radnicima moći isplatiti dvije i pol tisuće kuna, odnosno 331 euro bez plaćanja poreza, ako će taj novac koristiti za odmor u Hrvatskoj.

Ministarstvo turizma pravda se pandemijom

Prvotno je bilo zamišljeno da se kartica koristi samo u kontinentalnoj Hrvatskoj, ali od toga se odustalo, a od ove godine je iznos povećan na 400 eura.

Rezultati su u najmanju ruku skromni. Ministarstvo turizma, koje danas vodi Nikolina Brnjac, pitali smo smatraju li da je brojka od 4767 radnika koji su koristili turističku karticu uspjeh ili neuspjeh Vladine mjere. No, oni su izbjegli na taj način izreći ocjenu te objašnjavaju zašto nije polučila bolje rezultate pa kažu da se projekt, koji je nastao 2019. godine, zbog izazova vezanih uz pandemiju nije mogao u cijelosti aktivirati.

Navode da su tijekom pandemije turističke tvrtke koje su trebale osigurati popuste imale problema s likvidnošću, kao i poslodavci koji bi svojim radnicima uplaćivali dodatni neoporezivi iznos. Ministarstvo navodi da je 2023. godine procijenjeno kako se projekt može u cijelosti aktivirati te je stoga po prvi puta počela i kampanja Hrvatske turističke zajednice. Kažu i da je trenutno u opticaju gotovo 6,5 tisuća kartica, ali tvrde i da je nakon kampanje u studenome kontinuiran rast broja kartica i interes poslodavaca za isplatom neoporezive naknade zaposlenicima.

Prognoziraju porast broja korisnika turističke kartice

Što se tiče troška promotivne kampanje za turističke kartice u 2023. godini, Ministarstvo kaže da kampanju provodila Hrvatska turistička zajednica, a da je za proračun trošak približno deset tisuća eura za održavanje izvještajnog sustava, što uključuje i troškove web-stranice. Ministarstvo turizma i sporta nema drugih troškova po ovom projektu, odnosno službenici koji rade na razvoju projekta obavljaju taj posao u okviru redovnih aktivnosti.

Prognoziraju iz Ministarstva turizma i da će broj korisnika sve više rasti, jer će se domaćim turistima omogućiti korištenje turističkih i ugostiteljskih usluga po povoljnijim cijenama tijekom cijele godine i u cijeloj Hrvatskoj. U prilog turističkoj kartici ide, vjeruju u Ministarstvu, i to što se poslodavcima u vrijeme nedostatka radne snage omogućuje isplata dodatne naknade zaposlenicima.