Tragično kasni obnova važne pruge. HŽ se opravdava pandemijom i inflacijom, ali mogli bi izgubiti milijune

Dovršit ćemo je novcem iz državnog proračuna, ali tu ipak ne prestaju obveze države prema Bruxellesu

FOTO: PIXSELL

U veljači 2013. Branko Grčić, ministar zadužen za europske fondove, u zemlji koja još uvijek nije bila članica Europske unije, najavio je ambicioznu javnu investiciju za oporavak gospodarstva: gradnju pruge Dugo Selo – Križevci, vrijedne preko 200 milijuna eura. Bio je to jedan od velikih državnih projekata koje će Hrvatska, kada te iste godine uđe u EU, financirati europskim sredstvima.

Deset godina kasnije, pruga koja je trebala pridonijeti oporavku domaće ekonomije, još nije gotova. Umjesto europskim sredstvima, Hrvatska će je morati dovršiti vlastitim novcem. A ako ne bude gotova u strogim europskim rokovima, mogli bismo biti prisiljeni vratiti u EU blagajnu i ono što smo za nju dosad uspjeli iskoristiti.

Kakvi su planovi?

To je, ukratko, rezultat desetljeće dugih zapleta s radovima na željezničkoj dionici dugoj 38,2 kilometra, koja je, u međuvremenu, postala notoran primjer kašnjenja i zapinjanja velikih, državnih infrastrukturnih projekata na kojima se veliki dio troškova financira iz europskih fondova. Ili se barem planira financirati.

U slučaju pruge Dugo Selo – Križevci država je namjeravala iz EU fondova iskoristiti 164,4 milijuna eura. To se, međutim, neće dogoditi: prema podacima HŽ Infrastrukture, dosad je isplaćeno 99,5 milijuna eura, a do kraja godine trebali bi podnijeti zahtjev za još 22,2 milijuna. Ukupno će, dakle, u najboljem slučaju iz europske blagajne biti povučeno nešto više od 120 milijuna eura.

Novac iz proračuna

Budući da u prosincu ističe rok za trošenje EU sredstava, ostatak će morati nadoknaditi država. Umjesto tridesetak milijuna eura, koliko je bilo planirano, iz proračuna će za ovaj projekt biti plaćeno oko 70 milijuna – dakle, 40 milijuna eura više nego što je bilo u planu. Ali ni to nije sve: iako će završetak pruge pasti na teret države, to ne znači da se država izvukla iz svojih obveza prema EU.

Dionica Dugo Selo – Križevci financirala se kroz dva proračunska razdoblja (ovo drugo završava 31. prosinca 2023.), a kako još uvijek nije dovršena bit će, prema europskim pravilima, proglašena tzv. operacijom koja ne funkcionira. Za takve projekte država članica dobiva novi rok u kojem ih mora dovršiti. Ako u tome ne uspije, EU može tražiti povrat isplaćenog novca.

Optimizam Ministarstva

Bio bi to, dakako, golemi udarac: budući da se radi o velikom i financijski teškom projektu, za koji bi iz fondova u konačnici trebalo biti isplaćeno barem 120 milijuna eura, jasno je što bi značio eventualni povrat čak i samo dijela tog novca. No, u resoru ministra Olega Butkovića uvjeravaju da do toga neće doći: “Ne smatramo da postoji rizik povrata isplaćenih EU sredstava”, uzvraćaju na naš upit.

Otkud njihov optimizam? Nakon desetljeća peripetija, HŽ Infrastruktura planira projekt dovršiti sredinom 2025. godine. Za državu je dobra vijest što je rok za nefunkcionalne projekte prije nekoliko mjeseci produžen s veljače 2026. na veljaču 2027. godine. Iz toga se lako može zaključiti zašto u Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture u ovom trenutku smatraju da će sve biti u redu.

Razlozi za oprez

Pogled unatrag, na proteklo desetljeće, međutim, daje razloga za oprez. Zbog problema s podizvođačima, projekt je u probleme zapao još u ljeto 2017., a posljednji dvije i pol godine radovi se izvode “usporenom dinamikom”, potvrđuju u HŽ Infrastrukturi, dodajući da je projekt doživio izmjene u odnosu na planirano “zbog niza okolnosti”.

“Prvenstveno financijskih problema članova konzorcija i njihovih podizvođača s najvećim udjelima u radovima, na što HŽ Infrastruktura kao naručitelj nije mogla utjecati, a onda i izvanrednih okolnosti koje su utjecale na cijeli svijet pa tako i na ovaj projekt” – pandemija, rat u Ukrajini, inflacija, poskupljenje građevnog materijala i energenata. “Sve to gotovo je u cijelosti onemogućilo radove tijekom 2022.”, kažu u HŽ Infrastrukturi.

Planovi su jedno…

Zato je trenutno završeno oko 74 posto radova. Za dovršetak cijelog projekta potrebne su još dvije godine, napominju i iz resornog Ministarstva. Pa ipak, poučeni valjda iskustvom, iz HŽ Infrastrukture zvuče opreznije: “Pod uvjetom uspješne preraspodjele i nastavka radova s postojećim konzorcijem završetak radova očekuje se polovinom 2025. godine”.

To je, dakle, dobra vijest: plan je da projekt, nakon što za njega država iz proračuna plati dodatnih 40 milijuna eura, ipak bude gotov na vrijeme da ne dođe do novog udarca na državni proračun. Ali planovi su nekad jedno, a realnost ipak bude drugačija. To se, uostalom, potvrdilo baš na 38 kilometara pruge Dugo Selo – Križevci.