U kampanjama su granice dobrog ukusa porozne. Ali ovo što nam HDZ sad priprema prelazi u novu dimenziju paralelne stvarnosti

Osim udara na financije gradova, jedan od stupova kampanje bit će i Rafalei. A tko će ih platiti? Birači

Isto tako, u predizbornoj godini će se HDZ-ovi odličnici maksimalno posvetiti otvaranju niza gradilišta ili već završenih projekata financiranih EU novcem, dakle novcem (i) hrvatskih poreznih obveznika. Pritom će se rutinski hvaliti Vladu koja nam je omogućila tolika europska sredstva

Granice dobrog ukusa i zdravog razuma rijetko su gdje tako porozne kao u predizbornim kampanjama. Pa opet, ovo što nam očito priprema trenutno vladajuća stranka u zemlji prelazi u posve novu dimenziju paralelne stvarnosti. Evo, recimo, porezni portal.

Ministar financija Marko Primorac danas je najavio da će se već od početka iduće godine pokrenuti porezni portal na kojem će se moći vidjeti koliko poreza građani plaćaju i kako to izgleda u usporedbi s drugim zemljama. Lijepo, ali, to nije sve. “Jedan dio tog portala će biti vezan uz domaću konkurentnost, gdje ćemo pokazati kolike su stope pojedinih lokalnih poreza u jedinicama lokalne samouprave, da se građani i jedinice mogu uspoređivati i konkurirati u utvrđivanju poreznih stopa”, kazao je Primorac na Hrvatskom radiju. Eh, tu smo.

Gdje je nestao Detroit?

Kad se, naime, spomene usporedba “stopa pojedinih lokalnih poreza u jedinicama lokalne samouprave”, jasno je o čemu se radi. O želji da se nenajavljeni upad države u financije gradova i općina iskoristi kao parola na predizbornoj zastavi HDZ-a.

Glavni cilj tog upada je, dakako, Zagreb. Grad koji je, po riječima donedavnog HDZ-ovog ministra gospodarstva Davora Filipovića još 2019. godine bio na samom rubu bankrota i prijetila mu je sudbina Detroita, posebno je pogođen ukidanjem (još jednom valja napomenuti – iznenadnim i nenajavljenim ukidanjem) prireza.

Grinch iz Zagreba

Za “velikodušnu” mogućnost koju je jedinicama lokalne samouprave ostavila Vlada – da podignu stope poreza na dohodak, bilo je jasno da se radi o klopci. Zagreb od tih prihoda ne može odustati, pa se već mjesecima kampanja HDZ-a utvrdila oko činjenice da njihovi gradovi i općine ne povećavaju (po partijskoj direktivi) svoje stope poreza na dohodak. A sad ćemo to moći vidjeti i na poreznom portalu. Činjenica da je glavni hrvatski grad do ruba bankrota dovela upravo kombinacija stranke Milana Bandića i HDZ-a, pritom, neće pokvariti “dobru priču” o poklonima iz Vlade i Grinchu iz Zagreba. Štoviše, vjerojatno će postati ključna točka i predizborne kampanje za lokalne izbore, u proljeće 2025. godine.

Što je najbolje od svega – ovaj dio HDZ-ove kampanje kojim se doista nevjerojatnim spinom pokušava razračunati s opozicijom, financirat će sami građani. Troškove podizanja i održavanja poreznog portala podmirit će, dakako, porezni obveznici. No, to je sad već postalo i pravilo – gro troškova kampanje HDZ-a će, zapravo, platiti građani RH. Kao i s pretjerivanjem u kampanjama i ovdje se radi o nečemu što nije previše neuobičajeno – svaka vlast će donekle iskoristiti i državne resurse da se prikaže što uspješnijom. Problem je u tome što Plenkovićev HDZ (i) tu stvar dovodi do apsurda.

“Manjak domoljublja”

Osim udara na financije gradova, jedan od ključnih stupova kampanje bit će i Rafalei. Polovni, ali moćni nadzvučni lovci koji su kupljeni iz Francuske sasvim sigurno će biti maksimalno eksploatirani kao kulisa za “Sigurnu Hrvatsku” ili već neki sličan HDZ-ov predizborni slogan. Cijena ovog “uspjeha”? Nešto manje od 1,2 milijarde eura. Platit će je birači. Pitanja o toj istoj cijeni i tome jesu li baš ti avioni idealni za ono što treba Hrvatskoj u obrani neba bit će rutinski stavljena u ladicu s oznakom “manjak domoljublja”.

Isto tako, u predizbornoj godini će se HDZ-ovi odličnici maksimalno posvetiti otvaranju niza gradilišta ili već završenih projekata financiranih EU novcem, dakle novcem (i) hrvatskih poreznih obveznika. Pritom će se rutinski hvaliti Vladu koja nam je omogućila tolika europska sredstva – i tu, što je najbolje, neće biti ni grama lažne informacije. Europski novci se uglavnom dijele na način da ih najviše dobiju najnerazvijeniji.

Medijski sponzor

A da cijeli taj paket bez zanovijetanja iz prethodnih redaka dođe do onih koji sve skupa plaćaju i koji iz zahvalnosti za vlast koja im je to omogućila imaju izići na izbore i glasati za “stabilnost”, “vjerodostojnost”, “sigurnost” ili što već bude u igri – tu su mediji. Koji će, najveći dio njih, slavodobitno na svojim naslovnicama i ključnim pozicijama pronositi riječ u uspjesima Hrvatske i njene Vlade. Koji će minorizirati afere. Koji će akterima vlasti davati rekordan broj stranica da pričaju kako su cool i uspješni bez da ih se zamara suvišno nezgodnim pitanjima.

I to će, dakako, platiti hrvatski porezni obveznici. Bilo kroz potpore za medije, bilo kroz troškove za čuvene konferencije i okrugle stolove koji se bave istraživanjem ruda i gubljenjem vremena. A čiju organizaciju medijima plaća država. Koja, ni nakon afere Mreža, nema ni najmanju namjeru transparentno objaviti jednostavnu tablicu – koliko je koji medij i na osnovu čega dobio novca od države i državnih firmi.

I naravno da je, na kraju balade, jedan od aduta HDZ-a to što im je stranka sad financijski stabilna. Kad se ključne stvari u kampanji ovako lijepo financiraju novcem poreznih obveznika, sve ostalo je – pjesmica.