U svakoj pristojnoj zemlji ministar kojem treba 10 godina da uvede vinjete bio bi predmet poruge. Ovdje je glavna zvijezda HDZ-ove izborne kampanje

Butković bi zbog ovoga trebao biti poslan u političku mirovinu

FOTO: PIXSELL

Za dva mjeseca mediji će početi evidentirati kolone na naplatnim kućicama, a ministar Butković zabavlja javnost plitkim duhovitostima na društvenim mrežama jer se baš nikome ne mora opravdavati zbog svoga nečinjenja i nesposobnosti te poraznih rezultata svoga ministarskoga mandata

“Autoceste su nacionalno blago kojim se nije dobro gospodarilo i ne treba ih prodavati u bescjenje kako bi se Hrvatska riješila duga. Posve suprotno, na njima se može zarađivati, a vinjete su jedno od središnjih pitanja. Učinit ćemo sve kako bi ih Hrvatska što prije uvela. Nema tu prevelike mudrosti. Matematika je jača od politikanstva. Mi ćemo autocestama bolje upravljati. Lijepo ih je vidjeti ljeti kad su prepune automobila, no čim turistička sezona prođe avetinjski su prazne. Zašto smo ih gradili? Da budu mrtvi kapital, da ih zbog neimaštine zaobilazimo u velikome luku…?”, bile su riječi tada člana Predsjedništva HDZ-a i novog ministra mora, prometa i infrastrukture Olega Butkovića u Vladi Tihomira Oreškovića.

U siječnju 2016. godine gromoglasno je najavio: “Vinjete su jedino pravo rješenje”, da bi već u kolovozu iste godine reterirao: “U izradi je i analiza iznalaženja najučinkovitijeg sustava naplate. Upitno je tek kakav bi bio sustav naplate, beskontaktni ili klasične vinjete. Odgovor na to pitanje mora dati struka, a ključna će biti procjena visine prihoda od cestarine. Krajem kolovoza očekujem rezultate studije pa sada nemam odgovor na pitanje hoće li se uvesti vinjete ili ne.”

U devet godina nije ništa napravljeno

Sedam godina kasnije, u siječnju 2023. potpredsjednik Vlade i ministar mora, prometa i infrastrukture i član predsjedništva HDZ-a Oleg Butković opet ima odgovor na pitanje oko uvođenja vinjeta: „Implementacija sustava beskontaktne naplate na autocestama može se očekivati već naredne godine. Cilj je da to bude 1. siječnja 2024. Ranije ne može biti. Cijeli sustav koštat će 500 milijuna kuna“. U veljači ove godine HAC je objavio priopćenje: „Za izvođača novog sustava naplate cestarina i nabavu rezervne opreme odabrana je ponuda zajednice ponuditelja u kojoj su slovački SkyToll i češki TollNet, koji su ponudili cijenu od 79,9 milijuna eura (bez PDV-a), s rokom završetka dvije godine od sklapanja ugovora.“

Oleg Butković jedini je ministar u Vladi Andreja Plenkovića koji je bio ministar i u Vladi Tihomira Oreškovića pa će u slučaju pobjede HDZ-a na parlamentarnim izborima gotovo sigurno dobiti još jednu šansu da po mogućnosti ispuni svoja obećanja iz siječnja 2016. godine o uvođenju beskontaktne naplate cestarine.

U svakoj iole pristojnijoj liberalnoj demokraciji ministar kome nakon danoga obećanja treba 10 godina da uvede neki oblik elektroničke naplate cestarine bio bi predmetom javnog podsmijeha i poruge te zasluženo poslan u političku mirovinu. U Hrvatskoj takav je ministar glavna zvijezda predizborne kampanje vladajuće stranke, zvijezda zadužena za dnevnu dozu udarnih objava usmjerenih prema predsjedniku Republike Zoranu Milanoviću.

HAC ima duplo manji prihod od Slovenije

Ako trenutno zanemarimo nedavno objavljenu Butkovićevu prepisku s Josipom Pleslić ex Rimac, ostavimo po strani sramotno stanje željezničke mreže koja je uvjerljivo najlošija u Europskoj uniji, ako prečujemo i Milanovićevo pitanje zbog čega Jadrolinija u vrijeme osmogodišnje Butkovićeve ministarske karijere nije u hrvatskim brodogradilištima ni naručila ni kupila nijedan trajekt i posvetimo se samo stanju u Hrvatskim autocestama odmah nam se nameće usporedba sa slovenskim DARS-om.

Slovenska inačica HAC-a upravlja sa 625 km autocesta na kojima je u 2022. godini ostvarila ukupan prihod od 516,9 milijuna eura, a HAC na 1140 km autocesta samo 380,7 milijuna eura ili čak dva i pol puta manji prihod po km autoceste. DARS je prodajom vinjeta za osobna vozila ostvario prihod od 195,2 milijuna eura, a sustavom DARSGo kojim se elektronički naplaćuje korištenje autocesta teretnim vozilima po prijeđenome kilometru čak 267 milijuna eura. HAC je pak naplatio ukupnu cestarinu vozačima osobnih vozila u iznosu od 213,3 milijuna eura, a prihod od cestarine naplaćene teretnim vozilima bio je svega 85,5 milijuna eura ili tri puta manji nego u Sloveniji.

Uzmimo dva primjera: inozemni vlasnik teretnoga vozila 4. kategorije na putu iz Salzburga u Solun platit će 0,428 €/km na slovenskoj autocesti od Tunela Karavanke do Brežica, a na hrvatskoj autocesti od Bregane do Lipovca dvostruko manje (0,199 €/km). Županjac s radnim mjestom u Ljubljani koji bi poželio svaki vikend provesti u rodnome gradu morao bi izdvojiti za hrvatske cestarine više od 2000 eura godišnje, a slovenska godišnja vinjeta stajala bi ga sedamnaest puta manje ili točno 117,50 eura.

Porazni rezultati ministarskoga mandata

Treba još jednom citirati ministra Olega Butkovića: “Vinjete su jedino pravo rješenje. Učinit ćemo sve kako bi ih Hrvatska što prije uvela. Nema tu prevelike mudrosti. Matematika je jača od politikanstva. Mi ćemo autocestama bolje upravljati. Lijepo ih je vidjeti ljeti kad su prepune automobila, no čim turistička sezona prođe avetinjski su prazne. Zašto smo ih gradili? Da budu mrtvi kapital, da ih zbog neimaštine zaobilazimo u velikome luku…?”. Jedino je problem što to ministar nije rekao u ovoj predizbornoj kampanji nego na početku svoga mandata u siječnju 2016. godine.

U tih, za ministra Butkovića predugačkih, osam godina slovenski je DARS uveo e-vinjetu za osobna vozila i DarsGo za teretna vozila te usprkos padu prometa koji je uzrokovan pandemijom uspio smanjiti ukupni dug prema bankama i financijskim institucijama za gotovo milijardu eura, s 2,57 na 1,62 milijarde eura. HAC je u međuvremenu trošio novac na studije kojima je dokazivao da su e-vinjete neisplative, beskontaktna naplata preskupa pa su autoceste osim u tri-četiri ljetna mjeseca bile otužno puste, baš onakve kakvima ih je opisao ministar Butković na početku svoga mandata.

Ukupan dug prema bankama i financijskim institucijama ostao je i dalje isti, veći od tri milijarde eura, 890 zaposlenika HAC-a radi još uvijek u odjelu naplate, za dva mjeseca mediji će početi evidentirati kolone na naplatnim kućicama, a ministar Butković zabavlja javnost plitkim duhovitostima na društvenim mrežama jer se baš nikome ne mora opravdavati zbog svoga nečinjenja i nesposobnosti te poraznih rezultata svoga ministarskoga mandata.