Vojni analitičar: Ukrajinci su teško osramotili rusku mornaricu. Pomogla im je taktika meksičkih narkobosova za šverc kokaina

Ukrajina je nedavno oštetila nekoliko velikih i bitnih ruskih transportnih plovila

FOTO: AFP

Iako se napadi izvode na drugom kraju Crnog mora, operatori koji izvode napad ostvaruju izravnu video vezu s pomorskim dronovima u realnom vremenu. Na snimci napada vidi se da operator bira točku udara na ciljanom dijelu broda. U slučaju tankera, eksplozija se dogodila u dijelu broda gdje se nalazi strojarnica.

Nedavni napadi na ruske brodove u Crnom moru dio su šireg ukrajinskog plana uništenja ruskih transportnih kapaciteta. Nedavno oštećena ruska plovila, veliki desantni brod “Olenegorsky Gornyak” kao i brod za transport goriva Sig, u funkciji su snabdijevanja ruskih okupacijskih trupa u Ukrajini. Naime, morski putevi opskrbe Vojske Ruske Federacije na Krimu i u Zaporožju predstavljaju alternativne pravce za suhozemne linije opskrbe koje su pod stalnim napadima ukrajinske avijacije i artiljerije velikog dometa.

Udar ukrajinskih pomorskih dronova na ruski veliki desantni brod “Olenegorsky Gornyak”, gotovo 800 kilometara daleko do matičnih baza, sve je iznenadio. U napadu nedaleko od ratne luke Novorosijsk, teško je oštećen brod poznat i kao projekt 755, maksimalne istisnine veće od 4000 tona. Brod je namijenjen za izvođenje desanta oklopno-mehaniziranih snaga izvan uređenih pristaništa i lučkih postrojenja. Ukupno prevozi deset tenkova i 340 vojnika.

Ruska propaganda negirala je ponižavajući napad na ‘Olenegorsky Gornyak’

Teško oštećeni brod, uz pomoć teglenica, dovučen je do vojnog dijela luke Novorosijsk u Krasnojarskoj oblasti. Iako je ruska propaganda negirala ovaj ponižavajući događaj, snimke ukazuju na teška oštećenja broda. Voda je prodrla u trup što je uzrokovalo vidljivo naginjanje na lijevu stranu. Ovaj značajni transportni resurs ruske ratne mornarice, izgrađen u poljskom brodogradilištu Gdanjsk 1976. godine, sigurno će biti izvan upotrebe na neodređeno vrijeme.

Već sljedećeg dana, 5. kolovoza, stigle su nove uznemirujuće vijesti za rusku mornaricu koja operira u Crnom moru. Ponovo je, najmanje jedan pomorski dron, uspješno presreo i napao Sig, ruski brod za prijevoz goriva. Sve se dogodilo na petnaestak kilometara južno od Krimskog mosta. Ukrajinsko plovilo bez ljudske posade, na nešto manjoj, ali ipak impresivnoj udaljenosti od 600 kilometara od matičnih baza, pogodilo je ruski “mini tanker” nosivosti veće 6000 tona.

Za sada se ne zna kako Ukrajinci biraju mete

Za sada je nepoznato na koji su način ukrajinski obavještajci od brojnih brodova koji plove u vodama Crnog i Azovskom mora uspjeli locirati i identificirati prikladne mete za ukrajinske pomorske dronove.

Naime, još od prošle godine ukrajinske snage pokušavaju upotrebom čamaca bez posade nanijeti što veću štetu ruskoj Crnomorskoj floti i ratnim instalacijama u lukama. Od samog početka to je stalno nadmetanje ukrajinske inovativnosti u načinu i mjestu izvođenja napada, te ruskog prilagođavanja obrambene taktike i borbenih sredstava. Prvi masovni napad na ratnu luku Sevastopolj izveden je sa šest do osam pomorskih dronova 29. listopada 2022. godine.

U napadu su pogođena najmanje tri ruska broda, uključujući fregata Admiral Makarov, koja lansira krstareće rakete, kao i minolovac “Ivan Golubets”. Međutim, ruska strana poduzela je opsežne mjere sprečavanja i nadzora ulaska u luku. U lovu na pomorske dronove uključili su čak i helikoptere. Zbog opsežnih zaštitnih mjera, napadi na utvrđene luke postali su neizvedivi. Međutim, takva obrambena taktika permanentno je vezala dio ruskih snaga, koji umjesto da ratuju na frontu čuvaju ulaze u luke.

Čime zapravo Ukrajinci napadaju ruske brodove?

Udar plovećim dronovima, na ruske ratne brodove tijekom plovidbe, uglavnom je bio spriječen upotrebom brodskih protuzrakoplovnih topova AK-630. Ovi mornarički šestocijevni protuavionski topovi, kalibra od 30 milimetara, imaju strahovitu brzinu paljbe od preko 4000 granata u minuti. Pored toga, za borbu protiv pomorskih dronova ruska Crnomorska flota na svoja ratna plovila ugradila je dodatne teške strojnice kalibra od 14,5 milimetara. Iako su napadali u “čoporima”, nakon početnih uspjeha, postoji potvrda uspješnog udara na ruski izvidnički brod Ivan Hurs.

Dakle, napad na ratne brodove u punoj borbenoj spremnosti na otvorenom moru više nije primjeren zadatak za pomorske dronove napravljene od stakloplastike, na bazi jet-ski skutera na vodi.
Za posljednja dva napada odabrana su plovila koja imaju vrlo skromnu ili nikakvu integralnu vatrenu zaštitu.

Ukrajinci s velike udaljenosti upravljaju plovilima

Nema informacija kako Ukrajinci uspijevaju izvesti presretanje ruskih brodova stotinama milja daleko od matičnih baza. Vjerojatno postavljaju zasjede na prilazima ruskih mornaričkih baza, luka i sidrišta, vrebajući priliku za munjeviti juriš. Prvi napad dogodio se na prilazima ratnoj i komercijalnoj luci Novorosijsk, a drugi na plovnom putu prema velikom skladištu goriva Feodosija, na jugoistoku Krimskog poluotoka.

Iako se napadi izvode na drugom kraju Crnog mora, operatori koji izvode napad ostvaruju izravnu video vezu s pomorskim dronovima u realnom vremenu. Na snimci napada vidi se da operator bira točku udara na ciljanom dijelu broda. U slučaju tankera, eksplozija se dogodila u dijelu broda gdje se nalazi strojarnica.

Ukrajinske dronove gotovo je nemoguće otkriti pri valovitom moru

Masa bojeve glave najnovije generacije besposadnih dronova procijenjena je na oko 450 kilograma. Međutim, za razliku od protubrodskih raketa koje penetriraju u cilj brzinom od 800 do 1000 kilometara na sat, dron ne raspolaže kinetičkom energijom za probijanje oplate broda. Pretpostavlja se da je brzina pri udaru oko 60 kilometara na sat. Ukrajinski pomorski dronovi predstavljaju “mekan” cilj bez ikakve oklopne zaštite. Ipak, njihovo otkrivanje radarima na većim udaljenostima, pogotovo ako je more malo valovito, predstavlja gotovo nemoguću misiju.

Naime, zbog odraza kojeg generiraju valovi, radar automatski briše tu vrstu povratnog signala kao smetnju. Uz to, dron je izrađen od plastike, a može ploviti i djelomično uronjen ispod površine. Otkrivanje i identifikacija moguća je uglavnom pomoću optoelektroničkih uređaja koji detektiraju toplinske odraze ili pomoću vizualnih osmatrača. Zbog toga su dronovi obojeni u crno i uglavnom napadaju noću, u čoporima.

Iako je primjena ove vrste besposadnih brodova u borbene svrhe inovacija u pomorskom ratovanju, sama ideja korištenja jet-ski tehnologije nije originalna. Trgovci narkoticima vrlo često koriste ove vrste plovila za krijumčarenje kokaina u Meksičkom zaljevu. Američka obalna straža ima ozbiljnih problema u presijecanju ove vrste krijumčarskog lanca.

Totalni rat u Crnom moru?

Da li uspješna primjena besposadnih plovila znači i totalni rat na moru između Ukrajine i Rusije? Kao odgovor na neograničeni pomorski rat, koji je Kremlj najavio 19. srpnja, Ukrajina je sljedeći dan objavila da zadržava pravo napada na sve brodove u vodama Crnog mora koji putuju prema lukama Ruske federacije i trenutačno okupiranim ukrajinskim lukama. Kijev je također proglasio ruske luke na Crnom moru – Anapa, Novorosijsk, Gelendžik, Tuapse, Soči i Tamanj – opasnima za plovidbu.

Luka Novorosijsk je glavna crnomorska naftna luka Rusije. Izveze oko 600.000 barela ili više od 70 milijuna litara nafte dnevno. Ova luka je i glavni punkt izvoza nafte iz Kazahstana. U njoj završava linija Kaspijskog naftovodnog konzorcija, kapaciteta 1,2 milijuna barela dnevno.

Rusi prebacuju naftu iz svojih u grčke tankere

Prema podacima Instituta za strateška istraživanja Crnog mora, u lipnju ove godine ruski pomorski izvoz nafte iz Crnog mora ostvario je prihod od 2,58 milijardi dolara. U srpnju ove godine, 192 tankera ukupne nosivosti 12,2 milijuna tona napustila su crnomorske luke Ruske Federacije.

Naime, u usporedbi s lipnjem, Rusija je povećala je izvoz nafte i naftnih derivata preko Crnog mora za 2,5 puta. Od 192 tankera koja sudjeluju u transportu ruske nafte kroz Crno more u srpnju 2023. godine, samo 42 tankera su pod ruskom zastavom. Prvo mjesto po brojnosti zauzimaju brodovi čiji su vlasnici registrirani u Grčkoj. Kako bi to učinio, Kremlj je izgradio shemu prema kojoj se ruski tankeri ukrcavaju u ruskim lukama, nakon čega se upućuju u Sredozemno more, gdje prebacuju naftu drugim tankerima u međunarodnim vodama Lakonskog zaljeva u blizini Grčke.

Izvoz ruske nafte za sada će se odvijati neometano

Međutim, kako prenosi ugledni Financial Times, Bijela kuća nije suglasna s napadom na tankere koji transportiraju rusku naftu. Administraciji predsjednika Joea Bidena nikako ne odgovara poremećaj na tržištu i mogući rast cijena nafte u narednoj predizbornoj godini. Svjetskom gospodarstvu, pa tako i Sjedinjenim Državama, treba ruska nafta, ali po niskim cijenama. To je osnovni razlog zbog kojega Kijev izbjegava udare po ruskim naftnim transportima.

Dakle, nastavak napada ukrajinskih pomorskih dronova možemo očekivati po ruskim plovilima i pomorskim instalacijama koji su izravno vezane za ratne operacije. Povećani operativni radijus djelovanja ukrajinskih besposadnih plovila zahtijevat će izdvajanje dodatnih snaga Crnomorske flote za zaštitu transportnih ruta koji prevoze ratni materijal za potrebe ruske vojske na Krimu i Zaporožju. Međutim, prema sadašnjoj situaciji, izgleda da će se izvoz ruske nafte odvijati neometano.