Wall Street Journal: Amerika je vodila kampanju da se spriječi ulazak Kineza u riječku luku

Kinezi su prvo dobili posao, ali to je u Washingtonu uključilo alarm, javlja ugledni američki list

18.6.2020., Rijeka - Ministar Oleg Butkovic prisustvovao je potipisivanju ugovora za izvodjenje radova na drzavnoj cesti DC403 od cvora Skurinje do luke Rijeka te ugovora za izvodenje radova produbljenja morskog dna na terminalu Jadranska vrata. Photo: Nel Pavletic/PIXSELL
FOTO: Nel Pavletic/PIXSELL

Kada se prije tri godine pojavio dogovor o preuređenju luke u Rijeci, upalili su se alarmi u Washingtonu. Naime, tri kineske tvrtke pobijedile su na natječaju za sklapanje 50-godišnjeg ugovora o izgradnji i upravljanju modernim novim brodsko-kontejnerskim terminalom u Rijeci, piše Wall Street Journal (WSJ) u velikom članku uz koji su naveli napomenu da je riječ o “svjetskoj ekskluzivi”.

Ta vijest je pokrenula golemu zakulisnu kampanju službenog Washingtona, tvrde američki i hrvatski dužnosnici za WSJ, koji je koristio niz načina, među kojima su diplomacija, deklasificirani obavještajni podaci i drugi alati, kako bi uvjerio Hrvatsku da ipak ne sklopi ugovor s Kinezima. Američki dužnosnici također su, premda potiho, podržali alternativnu ponudu koju je predvodio danski brodarski div A.P. Moller-Maersk A/S.

Amerika je uspjela u blokiranju Kineza

Na kraju, američka diplomacija je, zajedno s pritiskom Europske unije, pomogla u blokiranju kineskih ambicija u Rijeci, tvrde ljudi upoznati sa slučajem. Hrvatska vlada poništila je natječaj bez objašnjenja u siječnju 2021. godine, pa ga je ponovno raspisala i dodijelila koncesiju vrijednu 2,7 milijardi eura tvrtki APM Terminals, podružnici danskog Maerska, i ENNA Logic, hrvatskoj logističkoj tvrtki iz sastava ENNA grupe u vlasništvu Pavla Vujnovca. “Nije bilo izravne intervencije, ali su postojali određeni signali. To je vrlo osjetljivo pitanje”, rekao je hrvatski ministar prometa Oleg Butković.

Napori da se blokira kineski utjecaj u riječkoj luci, čiji detalji dosad nisu bili objavljeni, pružaju uvid u to kako američki dužnosnici rade u sklopu šire strategije smanjenja utjecaja Pekinga u Europi, što je jedna od rijetkih vanjskopolitičkih inicijativa koje je nekada imala Trumpova, a sada je provodi i Bidenova administracija.

Pod obojicom predsjednika, američki dužnosnici lobirali su kod europskih vlada da ograniče ulaganja Pekinga u stratešku infrastrukturu, uključujući luke i željeznice, energetske mreže i tvornice poluvodiča. Možda najistaknutiji od tih napora bio je pozivanje europskih saveznika da ne koriste rješenja kineskog Huaweija u izgradnji svoje 5G komunikacijske infrastrukture.

Blokirano i preuzimanje Hamburga

Kina širi svoje interese u lukama diljem Europe, u zemljama poput Španjolske i Belgije. U Grčkoj imaju većinski udio u lučkoj upravi Pirej. Washington je prošle godine komentirao kineski plan da preuzme glavnu ulogu u luci Hamburg, čemu su se protivili i neki članovi koalicijske vlade njemačkog kancelara Olafa Scholza.

“Snažno smo sugerirali da Kina nema kontrolni interes”, rekao je visoki američki dužnosnik. Potom je udio kineske oceanske brodarske tvrtke smanjen s 35 posto na 24,9 posto, čime neće imati utjecaja na odluke o upravljanju lukom.

Amerikanci su bili izrazito zabrinuti

Slučaj Rijeke je, prema pisanju Wall Street Journala, bio posebice zabrinjavajući za Washington, budući da je NATO savez koristio luku za dopremanje vojne opreme u Europu i iz nje, dok ju je američka mornarica koristila za održavanje i popravak brodova. “Kada bi luku kontrolirala kineska tvrtka, NATO savezu bi se otežalo guranje svojih stvari kroz nju”, prisjetio se W. Robert Kohorst, američki veleposlanik u Hrvatskoj u to vrijeme.

Dužnosnici iz sfere američke nacionalne sigurnosti izrazili su posebnu zabrinutost zbog sve veće uloge Kine u strateškim pomorskim lukama. Američke obavještajne agencije otkrile su 2021. godine da Kina potajno gradi vojni objekt na terminalu komercijalne luke u Ujedinjenim Arapskim Emiratima. Nakon otkrića, potaknule su zemlju da zaustavi gradnju. Prošle je godine američka delegacija posjetila Ekvatorijalnu Gvineju pozivajući je da odbije kinesku ponudu za izgradnju vojne baze na atlantskoj obali zemlje. Jesu li Amerikanci u tome uspjeli za sada nije poznato.

SAD se boji da se čak i dizalice koriste za špijunažu

Američki dužnosnici su nedavno izrazili zabrinutost da bi se divovske dizalice koje je proizvela Kina, a koje se koriste u lukama u SAD-u i diljem svijeta, mogle koristiti kao alati za špijuniranje. Kina također ima pristup golemim podacima o svjetskim tokovima tereta putem svoje široko korištene mreže podataka o teretu pod nazivom Logink.

“SAD će morati pažljivo odigrati svoje bitke s obzirom na ključnu ulogu Kine u globalnim lukama i brodarstvu. Bit će vrlo teško bilo kojoj američkoj administraciji stati na kraj Kini na svakom koraku”, rekao je Isaac Kardon, stručnjak za kinesku pomorsku strategiju u istraživačkom centru Carnegie Endowment for International Peace.

Ambasadorovi sastanci s Plenkovićem i Butkovićem

WSJ objašnjava da je riječka luka, koja ima stoljetnu tradiciju i strateški je značajna zbog svoje relativne blizine Sueskom kanalu, zapala u probleme kada je izbio rat i kada se Jugoslavija raspala 1991. godine. Promet se preusmjerio na obližnje jadranske luke u Italiji i Sloveniji, a Hrvatska je izašla iz brodsko-kontejnerskog posla, rekao je Denis Vukorepa, izvršni direktor Lučke uprave Rijeka. “Ako ste luka i ako nemate kontejnerski terminal, zapravo niste luka”, istaknuo je Vukorepa koji je, kao i njegov otac prije njega, više od tri desetljeća radio u luci.

Tri kineske tvrtke – Ningbo Zhoushan Port Co. Limited, Tianjin Port Overseas Holding Limited i China Road and Bridge Corporation (CRBC) – prvotno su pobijedile sa svojom ponudom za izgradnju novog kontejnerskog terminala. CRBC je, inače, već ranije bio prisutan u Hrvatskoj jer je dobio unosan posao izgradnje pelješkog mosta. Američki dužnosnici rekli su da su bili šokirani kada se činilo da su kineske tvrtke na korak do osiguravanja prava na projekt u Rijeci. “Bili smo posebno alergični na ideju o lukama koje su u vlasništvu ili kojima upravlja Kina”, kaže Matthew Pottinger, zamjenik savjetnika za nacionalnu sigurnost u mandatu predsjednika Donalda Trumpa.

U Zagrebu je veleposlanik Kohorst izrazio zabrinutost na sastancima s hrvatskim premijerom Andrejom Plenkovićem i ministrom Butkovićem. Na sastancima su također bili i dužnosnici iz APM Terminala i ENNA Logica, europskih ponuđača koji su izgubili u prvom krugu, tvrde osobe upoznate sa sastancima.

Kinezi Rijeku htjeli uzeti samo da spriječe druge

Amerikanci su na sastancima hrvatsku stranu nagovarali lijepim riječima, tvrdeći da je Hrvatska cijenjena članica i NATO-a i Europske unije te da bi mogla dobiti bolji posao za luku, rekli su američki i hrvatski dužnosnici. EU se također oglasila, poprilično tiho, rekao je jedan hrvatski predstavnik uključen u pregovore oko Rijeke. Uslijedio je prilično neobičan korak u kojem je hrvatska Vlada poništila prvi natječaj za luku i raspisala drugi.

U čitavoj je operaciji kao značajan faktor pridonijela i pandemija covida, koja je izbila u prvim mjesecima 2020. godine, poremetivši globalnu trgovinu, a ministar Butković je također rekao da bi novi propisi EU doneseni 2019. godine o izravnim stranim ulaganjima doveli do dodatnih provjera nesuđenog posla s Kinezima. “Ono što je najvažnije”, istaknuo je Butković, “prvi je natječaj napisan bez jamstava o tome koliko će tereta stvarno protjecati kroz riječku luku – što su američki dužnosnici više puta ponavljali”.

Neki u Hrvatskoj bili su tada zabrinuti da je Kina, koja već ima udjele u lukama diljem Europe, Rijeku željela kontrolirati ne da je doista aktivno koristi, nego da spriječi druge u tome, rekao je hrvatski predstavnik uključen u razgovore, s kojim je razgovarao WSJ. Drugi put, kineske tvrtke nisu ni dale ponudu, a tri tvrtke koje su sudjelovale u prvom krugu natječaja, nisu odgovorile na zahtjeve za komentar WSJ-a.

Što je Hrvatska, možda, dobila zauzvrat?

“Hrvatski dužnosnici u razgovorima oko Rijeke podsjetili su svoje američke kolege na dugogodišnju želju Zagreba za ulazak u američki Visa Waiver Program i ugovor o izbjegavanju dvostrukog oporezivanja”, rekao je američki dužnosnik izravno uključen u razgovore. U rujnu 2021. godine hrvatski su građani dobili mogućnost posjeta SAD-u do 90 dana bez vize, a porezni sporazum potpisan je u prosincu 2022. godine. Američki i hrvatski dužnosnici rekli su da ne postoji izravna naknada za odluku o luci.

“Radovi u riječkoj luci sada su u tijeku i trebali bi biti gotovi do svibnja 2025. godine”, rekao je Koen Benders, predsjednik Uprave Rijeka Gatewaya, zajedničkog projekta APM Terminala i ENNA Logica. Očekuje se da će Maersk biti glavni klijent luke.

No, Kina ipak nije u potpunosti isključena. Glavne lučke dizalice kupuju se od kineske tvrtke, otkrio je Benders. Kina je i dalje najveći svjetski izvoznik robe u kontejnerima. “U svakom slučaju, Kinezi su ovdje”, zaključio je Vukorepa, ravnatelj Lučke uprave.