Zagreb iz proračuna potrošio tri milijuna kn na ovo dizalo. Ni nakon 103 popravka ne radi dobro

Gradske službe od 2013. pokušavaju popraviti uspinjaču na Ksaveru

Ksaver, zagrebačko kaskadno naselje uz livadu Cmrok, još je 80-ih trebalo dobiti koso dizalo, odnosno svojevrsnu uspinjaču. Taj uređaj, obećavao je Grad Zagreb, trebao je olakšati stanarima uspon do domova na četiri etaže – pogotovo starijima i osobama s invaliditetom budući da je jedina alternativa proći stotinjak strmih stuba.

No zbog neriješenih imovinsko pravnih odnosa to dizalo, iako je bilo postavljeno, nije radilo sve do 2013. Tada su napokon prikupljeni svi potrebni potpisi stanara pa je u njegovu obnovu uloženo dva milijuna kuna bez PDV-a. U pogon ga je u rujnu 2013. pustio gradonačelnik Zagreba Milan Bandić.

‘Ako odem iz Bužanove, doselit ću se ovdje’

Zahvalni stanari na prvoj i zadnjoj platformi do koje vozi dizalo tada su postavili bakrene ploče na kojima piše kako je “susretljivošću i razumijevanjem gradonačelnika Bandića uspinjača puštena u pogon”. On je sam tom prigodom izjavio iduće: “Ako bih ikada mijenjao svoj stan u Bužanovoj, nakon ovoga što je napravljeno, mijenjao bih ga za ovdje na Ksaveru, da i ja budem malo na vlasti, ovako malo više. Sada se ovdje može ljudski živjeti”.

No, nakon svečanog otvorenja krenuli su ozbiljni problemi. Kako je Telegram doznao, Gradsko stambeno komunalno gospodarstvo (GSKG) koje održava dizalo, na njemu je u svega pet godina zabilježilo 103 popravka koji su, zajedno s troškovima redovnih pregleda, građane Zagreba koštali 890.635 kuna. Tako ispada da su Zagrepčani uz zlatne nadstrešnice i zahode dobili i zlatno dizalo.

Spomen ploča i natpis “Vožnja na vlastitu odgovornost”

Da sve bude apsurdnije, unatoč silnim popravcima dizalo i danas zbog kvarova više stoji nego što diže putnike. Nepokretno je bilo i kada smo ga obišli u sklopu ove priče. Bez obzira koliko smo puta pritisnuli zelenu tipku, dizalo je ostalo pri svojem naumu da se ne pomakne.

Vožnja na vlastitu odgovornost

Možda je za stanare Ksavera i bolje da dizalo stoji, s obzirom na to da ne zadovoljava bitne zdravstvene i sigurnosne zahtjeve iz novog Pravilnika o sigurnosti dizala u uporabi koji je donesen početkom prošle godine. Naime Telegram je u posjedu dopisa koji je GSKG lani u listopadu slao nadležnom Gradskom uredu za prostorno uređenje, izgradnju grada, graditeljstvo, komunalne poslove i promet koji vodi Dinko Bilić.

U njemu direktor GSKG-a Joško Jakelić Bilićev ured upozorava kako bez temeljite rekonstrukcije u građevinskom i strojarskom djelu nije moguće usklađivanje vozila s važećim propisima. “Kako bi izbjegli situaciju da nadležno predmetno tijelo stavi dizalo van uporabe, potrebno je u što kraćem roku pokrenuti postupak za usklađenje dizala s odredbama Pravilnika” stoji u dopisu. Gotovo pola godine kasnije nakon ovog alarmantnog dopisa rekonstrukcija nije započela.

Video prikaz zaglavljivanja između platformi

Kako su nam pak ispričali stanari u međuvremenu su radnici GSKG-a, ili tvrke Thyssenkrupp dizala d.o.o (koju je GSKG angažirao za servis) na svim platformama postavili već spomenute naljepnice na kojima piše “Vožnja na vlastitu odgovornost”.

No kako ih je netko pokušao ukloniti oni koji prvi puta koriste dizalo ni ne znaju da vožnja u njemu predstavlja rizik. Kolega Boris Mišević koji živi u blizini početkom veljače snimio je pak dizalo kada je stalo između platformi.

Zaglavio u dizalu

Da se ne radi o pretjerivanju govori i priča gospodina Ivice Brletića kojeg smo sreli dok je neuspješno pokušavao dozvati dizalo. On nam je otkrio kako je pred koju godinu na putu za posao u 6 ujutro u dizalu zaglavio punih 47 minuta dok je temperatura vani bila -14 stupnjeva Celzija.

“Radim u obližnjem teniskom centru i išao sam skroz gore do 4. etaže. I odjednom sam shvatio kako se dizalo ne zaustavlja. Ono obično, kada dođe do kraja, malo uspori. Taj put se to nije dogodilo već je dizalo udarilo o crne graničnike i tako je ostalo. Budući da vrata dizala nisu bila usklađena s vratima za izlaz nisam mogao izaći”, priča nam Ivica u jednom dahu, tvrdeći da je spas čekao 47 minuta.

Dizalo treba hitnu rekonstrukciju

“Više ne radi nego što radi”

Jedna starija gospođa ispričala nam je kako je svjedočila situaciji kada je jedan muškarac ušao u dizalo prije nje, samo da bi joj s drugog kata doviknuo da je stalo i da opet ne radi. I ostali stanari koje smo sreli rekli su kako dizalo ne radi najmanje nekoliko puta mjesečno. Neki tvrde da se kvari i na tjednoj bazi.

Dok smo obilazili sve platforme pokušavajući pokrenuti dizalo naišli smo i na nekoliko uspuhanih građevinskih radnika koji su teški alat morali nositi preko stotinjak stuba. Nimalo ugodno nije bilo ni starijem gospodinu koji nam je rekao kako je dizalo u početku funkcioniralo i pomoću ključeva koje su stanari dobili. No ta je praksa u nekom trenutku napuštena.

Unatoč dizalu stanari često moraju koristiti stube. Iznimka nisu ni radnici.

Niti jedan stanar kojeg smo sreli nije nam izjavio da nije imao problema s dizalom ili da ono radi kako treba. Štoviše, više smo puta čuli istu priču o tome kako se svako malo popravlja, ali nakon toga bude u funkciji tek koji dan prije nego se opet pokvari. Budući da je postavljeno kako bi građanima, a pogotovo starijima, olakšalo svladavanje nimalo lakog uspona, nejasno je zašto ga odgovorni ne poprave kako treba – jer trenutačno od njega neke konkretnu koristi ima očito samo tvrtka koja ga servisira.

Čeka se tehnička dokumentacija

Nadležni gradski ured pritom se pretvara da je sve u redu. Tako su nam odgovorili kako je zadnji od uočenih nedostataka bio kvar na visećem kablu koji je zamijenjen u periodu od 10. do 12. veljače, nakon čega je dizalo ponovno pušteno u funkciju. Kako smo već spomenuli popravljeno dizalo, u koje je do sada dakle uloženo oko 3 milijuna kuna, nije radilo kada smo ga mi obišli.

Uspon pješice nije nimalo lagan, pogotovo starijim stanarima, onima s invaliditetom i mamama s dječjim kolicima

Iz gradskog ureda priznaju da dizalo ne zadovoljava uvjete propisane novim Pravilnikom, ali nigdje ne navode da ih je GSKG na to upozorio još prije pola godine. Štoviše Gradski ured za prostorno uređenje odgovorio nam je kako su tek u procesu pribavljanja tehničke dokumentacije za rekonstrukciju nakon čega će se provesti javna nabava.

To u prijevodu pak znači kako će građani još nekoliko mjeseci plaćati popravke “ksaverske uspinjače” prije nego plate i rekonstrukciju koja se već trebala dogoditi – a uz to će očito i riskirati da u dizalu koje više ne zadovoljava sigurnosne uvjete i zaglave.