Zapad doista šalje F-16 avione u Ukrajinu, vojni pilot objašnjava: ‘Nije to srebrni metak koji će završiti rat, ali…’ 

Odluka o isporuci zrakoplova F-16 MLU Ukrajini ima vrlo jasnu i snažnu političku poruku

Optimistične procjene govore o šest mjeseci potrebnih za preobuku ukrajinskih pilota. No, nema procjene vremena potrebnog za izobrazbu tehničkog osoblja, organiziranja sustava održavanja i snabdijevanja, prilagodbe infrastrukture. Uvođenje ovih aviona u upotrebu u manje od godinu dana, može se smatrati velikim uspjehom

Konačno više nema dvojbe. Ukrajina će dobiti višenamjenske borbene zrakoplove F-16 MLU Fighting Falcon. Nakon što je američka vlada odobrila transfer svoje tehnologije u Ukrajinu, prvi čovjek vlade Kraljevine Nizozemske, Mark Rutte i premijerka Kraljevine Danske Mette Frederiksen potvrdili su ranije pretpostavke o slanju borbenih zrakoplova četvrte generacije Ratnom zrakoplovstvu Ukrajine.

Nizozemsko ratno zrakoplovstvo na raspolaganju ima tri borbene eskadrile, odnosno 42 zrakoplova. Kraljevsko zrakoplovstvo Danske spremno je Kijevu donirati 19 „Borbenih sokola“. Avioni će biti prebačeni u Ukrajinu kad se za to stvore uvjeti. Tempo isporuke još je nepoznat. Prema nepotvrđenim informacijama, Danska će Ukrajini dostaviti šest zrakoplova ove godine, osam komada u 2024. i preostalih pet tijekom 2025. godine.

Redoslijed isporuke ovisi i o tempu prijema novih zrakoplova, pete generacije, F-35 Lightning II koje su vlade ovih zemalja naručile od američkog proizvođača aviona Lockheed Martin.

Kada će ih početi koristiti?

Isporuka uključuje cjelovit paket podrške. Skupina 11 zemalja osigurat će obuku pilota i tehničkog sastava, snabdijevanje naoružanjem i zemaljskom opremom te logističku potporu rezervnim dijelovima. Ukrajinci moraju prilagoditi svoju aerodromsku infrastrukturu za prijem zrakoplova zapadnih tehnoloških standarda.

Zbog niskog položaja uvodnika zraka, avion F-16 izuzetno je osjetljiv na upad stranih predmeta u mlazni motor tijekom manevriranja na zemlji. Relativno mali strani objekti mogu onesposobiti lopatice kompresora zraka što je vrlo često kobno za jednomotorne avione, poglavito tijekom polijetanja.

Optimistične procjene govore o šest mjeseci potrebnih za preobuku ukrajinskih pilota. No, nema procjene vremena potrebnog za izobrazbu tehničkog osoblja, organiziranja sustava održavanja i snabdijevanja, prilagodbe infrastrukture. Uvođenje u operativnu upotrebu u manje od godinu dana, može se smatrati velikim uspjehom.

Što će značiti Ukrajincima

Vrijeme potrebno za operativnu primjenu višenamjenskog borbenog aviona, kao što je F-16, može se skratiti osposobljavanjem pilota i tehničara za selektivnu vrstu borbenih zadaća. U svakom slučaju, uvođenje u naoružanje bit će postupno, po broju operativnih aviona i stupnjevano po mogućnosti izvođenja borbenih zadaća.

Što F-16 MLU može značiti Ukrajincima? Male su šanse da dođe do izravnog zračnog boja ukrajinskih i ruskih pilota lovaca. I ako Ukrajinci dobiju svih 60 dostupnih „Borbi sokolova“, to je još uvijek mali broj za brojčanu nadmoć u odnosu na ruske lovačke snage. Također ruski lovački zrakoplovi, kao što je Suhoj Su-35, nadmašuje F-16 MLU po svojim taktičko-tehničkim karakteristikama. Iz tih razloga Ukrajinci će uvijek tražiti situacije u kojima do izražaja može doći superiornost naoružanja koje lansiraju zapadni zrakoplovi.

Neće postati gospodari neba

Najveća opasnost za djelovanje ukrajinskog zrakoplovstva, uz liniju fronta, jesu ruske rakete zrak-zrak, velikog dometa R-37, NATO oznake AA-13 “Axehead”. Ove rakete, koje lansiraju lovački avioni MiG-31 i Su-35, imaju deklarirani operativni domet od 150 do 390 kilometara. Iako je dosad, tijekom borbenih djelovanja, najdalji pogodak ostvaren „tek“ na distanci od 120 kilometra, “Axehead” je stalna prijetnja ukrajinskim avionima i helikopterima koji se približe liniji fronta.

Jedino američka raketa zrak-zrak AIM-120D mogla bi parirati u dvoboju s R-37. Međutim, radar kojim raspolaže F-16 MLU ne podržava posljednju varijantu ove rakete. Ništa manja prijetnja nisu ni ruski sustavi protuzračne obrane. U tom smislu ne može se očekivati da će Ukrajinci zagospodariti zračnim prostorom iznad linije fronta. Djelovanje će biti ograničeno na specifične zadaće i uvjete kad u zraku nisu patrole MiG-31 i Su-35.

Dugo u upotrebi, no ipak pouzdan

Ipak, F-16 na ukrajinskom nebu bit će velika brana ruskim krstarećim projektilima koji napadaju zapadne dijelove zemlje. Projektili lete podzvučnim brzinama, na malim visinama. Moderniziran F-16 MLU raspolaže radarom za upravljanje vatrom Westinghouse AN/APG-66. Iako je u upotrebi više od 30 godina, ovaj radar je izuzetno pouzdan.

Dok pretražuje zračni prostor, može istovremeno pratiti 10 ciljeva u zraku. Radarski vođenim raketama AIM-120, istovremeno može gađati šest neovisnih ciljeva. Bitne karakteristike ovog radara jesu provjerene mogućnosti gađanja ciljeva koji lete nisko, tik uz površinu zemlje. „Look-down/shoot-down“ sposobnosti sustava upravljanja vatrom dokazane su i u planinskim uvjetima.

Što najviše brine rusku stranu?

Nakon napada na Novi Travnik, 28. veljače 1994., avioni Vojske Republike Srpske u brišućem letu, između planinskih klanaca, pokušali su sletjeti na aerodrom Mahovljani, kod Banja Luke. Na njihovu nesreću, u zračnom prostoru Bosne i Hercegovine nalazila se patrola američkih lovaca F-16, iz sastava 526. eskadrile “Black Knights“. Od šest aviona, koji su kršili zonu zabrane letenja iznad BiH, četiri su oborena, peti je navodno zapeo za granje i pao, a samo se jedan uspio vratiti.

S F-16 u rukama, i borba protiv bespilotnih letjelica velikog dometa bit će učinkovitija. Za uništenje sporih kamikaza dronova velikog dometa, mogu se koristiti mnogo jeftinije rakete kratkog dometa AIM-9 Sidewinder. Ovih raketa u skladištima ima na desetke tisuća komada.

Ipak, rusku stranu posebno brinu sposobnosti za lansiranje „pametnih“ raketa i bombi kojima raspolaže F-16. Uvođenje u naoružanje F-16 MLU povećat će učinkovitost primjene zapadnog naoružanja koje Ukrajinci već koriste, kao i otvoriti mnoge nove mogućnosti za ubojitije djelovanje. Dosadašnje iskustvo pokazalo je kakvu zbrku u ruskim redovima čini jedna eskadrila starih, hladnoratovskih jurišnika Suhoj Su-24 kad su naoružani suvremenim „pametnim“ krstarećim raketama kao što je Storm Shadow.

Kako se sve mogu prilagoditi

Krstareći projektili Storm Shadow, SCALP-EG i njemački Taurus nisu integrirane na F-16 MLU. Osnovna zapreka je masa projektila u odnosu na maksimalno dozvoljeno opterećenje podvjesnih točaka na F-16. Međutim, F-16 MLU može se prilagoditi za nošenje cijele palete pametnih bombi i raketa koje stoje na raspolaganju.

Ukrajinci već koriste naoružanju proturadarske rakete AGM-88 HARM i rakete-mamce ADM-160 MALD koje lansiraju MiG-29 i Su-27. Međutim, F-16 MLU, kao lansirna platforma, može maksimalno iskoristiti sve mogućnosti raketa. Isto vrijedi i za navođene bombe JDAM-ER koje su „prilagođene“ za bivšu sovjetsku tehnologiju.

Možda najatraktivnija i najubojitija varijanta dalekometnog projektila koji se može lansirati s F-16 MLU jest norveška krstareća raketa, Joint Strike Missiles, dometa 350 milja i bojevom glavom od 225 kilograma.

Nije ovo ‘Srebrni metak’, ali…

Avion F-16 nije „srebrni metak“ koji će riješiti rat u Ukrajini. Ipak, osigurat će bolju zaštitu zapadnog dijela zemlje od napada iz zraka. Uz to, poslužit će kao platforma za lansiranje „pametnih“ raketa i bombi velikog dometa. To će nedvojbeno osnažiti ukrajinske ofenzivne sposobnosti.

I konačno, s obzirom na to nemaju vlastitu proizvodnju aviona, bez ove isporuke Ukrajinsko ratno zrakoplovstvo postepeno bi prestalo postojati. Ipak, odluka o isporuci zrakoplova F-16 MLU Ukrajini ima vrlo jasnu i snažnu političku poruku. Zapadni saveznici, na čelu sa Sjedinjenim Državama, nastavit će podržavati Ukrajinu.