Pravilnik upotrebi kolačića
Portal Telegram.hr unaprijedio je politiku privatnosti i korištenja takozvanih cookiesa, u skladu s novom europskom regulativom. Cookiese koristimo kako bismo mogli pružati našu online uslugu, analizirati korištenje sadržaja, nuditi oglašivačka rješenja, kao i za ostale funkcionalnosti koje ne bismo mogli pružati bez cookiesa. Daljnjim korištenjem ovog portala pristajete na korištenje cookiesa. Ovdje možete saznati više o zaštiti privatnosti i postavkama cookiesa

Priča iz Splita gdje su maknuli uspješnu šeficu Kinoteke i postavili svog tipa, fino opisuje HDZ-ov obrazac ponašanja

Kako je splitska gradska vlast sada odlučila uništiti i Kinoteku Zlatna vrata

U Splitu se više nego igdje drugdje, što sad već prerasta u tradiciju, zrcali prava narav današnjeg HDZ-a na nacionalnoj razini. On je u dlaku isti kao splitski. S jedne strane imamo umiveno i široj javnosti prihvatljivo lice premijera Plenkovića i Andre Krstulovića Opare s druge, ispod kojeg traje kulturni rat i križarski pohod na neosvojene institucije. Sve to praćeno gotovo pa otvorenim ismijavanjem s institucijom javnog natječaja i ozbiljnim umjetničkim karijerama.

Koliko god se splitski gradonačelnik Andro Krstulović Opara trudio dokazati suprotno, aktualna koalicijska vlast njegovog HDZ-a i Kerumove Građanske stranke očito je odlučila provesti vlastitu kulturnu revoluciju, čiji su maksimalni dosezi u potpunoj destrukciji javnih kulturnih institucija.

Naime, upravno vijeće Centra za kulturu i cjeloživotno obrazovanje Zlatna vrata, u čijem sastavu djeluje splitska kinoteka, na sjednici je u petak jednoglasno odlučilo uskratiti povjerenje aktualnoj ravnateljici Tamari Visković za još jedan mandat na čelu navedene ustanove, da bi umjesto nje kao najbolji kandidat Gradskom vijeću bio predložen izvjesni Ivo Uglešić, inače član HDZ-a.

Instituciju je pretvorila u jednu od najboljih u zemlji

Da bismo situaciju pobliže približili čitateljima, navest ćemo da je Tamara Visković prije svega relevantna kulturna činjenica, ne samo u Splitu, nego i na nacionalnoj razini, a uz to je osoba koja je instituciju koju je u proteklom razdoblju vodila, pretvorila u jednu od najboljih kulturnih institucija u zemlji uopće.

Kinoteka je pod njenim vodstvom ušla u europsku mrežu nezavisnih kinoprikazivača, dobila je u suradnji s Kinom Mediteran na korištenje Ljetno kino Bačvice, koje je na taj način de facto spašeno od ukidanja izvorne kino-namjene, uvela je čitav niz programskih noviteta, od dokumentarnog ponedjeljka, do ciklusa Odabrao umjesto Đele Hadžiselimovića i logično, zahvaljujući svemu tome značajno povećala broj redovnih posjetitelja, što zna svatko tko je išao u Kinoteku prije njenog mandata i danas.

HDZ ne podnosi da postoji institucija koju ne kontroliraju

Činjenica da je gradska vlast odlučila maknuti Tamaru s mjesta ravnateljice Kinoteke i zamijeniti je potpunim anonimcem u kulturi, ali zato odanim partijskim hadezeovskim kadrom, govori nam nekoliko stvari. Prvo, da je koalicijska vlast HDZ-a i Željka Keruma u kulturnom ratu koji uništava svaku javnu instituciju na koju naiđe. Jednom je to HNK, sad su Zlatna vrata, a jasno je da se taj proces neće zaustaviti.

Zašto se neće zaustaviti? Pa zato što se radi o izvorno totalitarnoj svijesti koja ne može dopustiti niti pomisao da postoji ijedna institucija koju ne kontroliraju. Stoga su svi pokušaji gradonačelnika Andre Krstulovića Opare da izvanjskom pristojnošću i kroz par prigodnih komunalnih zahvata prikaže svoju vlast kao pristojnu trajno osuđeni na propast. Ova vlast je sve samo ne pristojna.

Ovaj slučaj je jako sličan skandalu oko izbora novog intendanta splitskog HNK prilikom kojeg je Ivan Leo Lemo odbijen uz smiješno obrazloženje da nije priložio prijedlog financijske sanacije teatra, da bi u ponovljenom pokušaju Kazališno vijeće odbilo upravo kandidata koji je to, između ostalog i ponudio, a riječ je o Vicku Bilandžiću i predložilo Srećka Šestana koji uopće nije javno predočio vlastiti program, a ujedno ima iskustvo nagomilavanja dugova u drugim kućama koje je vodio.

U Splitu se zrcali prava narav današnjeg HDZ-a

No, splitski kulturni skandali nisu bitni isključivo sami po sebi. Oni, naime svjedoče o jednom obrascu ponašanja desnice danas, kojeg ne možemo ograničiti tek na Zlatka Hasanbegovića i njegove. Upravo se u Splitu više nego igdje drugdje, što sad već prerasta u tradiciju, zrcali prava narav današnjeg HDZ-a na nacionalnoj razini. On je u dlaku isti kao splitski.

S jedne strane imamo umiveno i široj javnosti prihvatljivo lice premijera Plenkovića i Andre Krstulovića Opare s druge, ispod kojeg traje kulturni rat i križarski pohod na neosvojene institucije. Sve to praćeno gotovo pa otvorenim ismijavanjem s institucijom javnog natječaja i ozbiljnim umjetničkim karijerama. I to je jedina nezgoda koju HDZ i desnica imaju s ovakvom vrstom ponašanja.

Ljudi i institucije na koje su se okomili, poput zagrebačkog HNK i Ivice Buljana, Ivana Lea Leme i Vicka Bilandžića te Zlatnih vrata i Tamare Visković iza sebe imaju mjerljive rezultate te profesionalni i osobni integritet, zbog čega je ovakvo duboko anticivilizacijsko i antidemokratsko ponašanje došlo pod svjetlo reflektora i pred širu javnost, što bi ih dugoročno moglo koštati.

Dragan Markovina
Povjesničar i publicist
101 članak Više o autoru
Više s weba