Pravilnik upotrebi kolačića
Portal Telegram.hr unaprijedio je politiku privatnosti i korištenja takozvanih cookiesa, u skladu s novom europskom regulativom. Cookiese koristimo kako bismo mogli pružati našu online uslugu, analizirati korištenje sadržaja, nuditi oglašivačka rješenja, kao i za ostale funkcionalnosti koje ne bismo mogli pružati bez cookiesa. Daljnjim korištenjem ovog portala pristajete na korištenje cookiesa. Ovdje možete saznati više o zaštiti privatnosti i postavkama cookiesa

Komentar Aleksandra Holige: Afera ‘Žuja-gate“ – HNS-ovi sponzori, kome to držite ljestve?

HNS-ova sponzorstva uključuju mnoga osobna poznanstva i prijateljstva

ZADNJA IZMJENA: velj. 16, 2016
Foto: Goran Stanzl/PIXSELL

Bila je to samo bura u čaši vode – ili, bolje rečeno, u krigli piva – ali je ukazala na nešto bitnije. Bilo da se radilo o pokušaju zastrašivanja ili samo pogrešci u komunikaciji, mogla bi poslužiti kao okidač za osvješćivanje jednoga od akutnih pitanja kad se priča o aktualnom vodstvu Hrvatskog nogometnog saveza – premda ono s cijelom stvari nije imalo nikakve veze. Ili se barem čini da nije…

Naime, Facebook stranica Hajdučki proizvodi objavila je grafiku sa slikama boca Karlovačkog i Ožujskog piva te natpisom “Kad piješ, pazi kome idu novci“. Time je aludirala na to da je Karlovačko pivo, odnosno kompanija Heineken Hrvatska, novi Hajdukov sponzor, dok Zagrebačka pivovara već dugi niz godina sponzorira HNS.

U pridruženom postu je, između ostaloga, pisalo: “Imajte na umu tko je sponzor nogometne mafije, tko im drži ljestve!“

Poruka odvjetnice i isprika odvjetničkog ureda

U ponedjeljak ujutro stranica je zaprimila poruku od odvjetnice iz ureda koji zastupa Zagrebačku pivovaru, a u kojoj se u “miroljubivoj i prohrvatskoj maniri“ traži uklanjanje spomenute grafike i komentara koji HNS naziva “mafijom“. U suprotnom se prijeti tužbom.

Hajducki proizvodi
Fotomontaža s FB stranice Hajdučki proizvodi Hajdučki proizvodi

Administratori stranice nisu se, međutim, dali zastrašiti, nego su kompletnu korespondenciju pružili na uvid javnosti, pozvali ljubitelje nogometa da prenesu njihovu objavu i originalnu grafiku te da svoje komentare na slučaj upute samoj pivovari. Kako to već biva, mnogi su ih podržali.

Na epilog ove mini-afere nije trebalo dugo čekati. Već nekoliko sati kasnije, odvjetnički ured uputio je službenu ispriku Facebook stranici Hajdučki proizvodi, kao i Zagrebačkoj pivovari: u njoj se ograđuju od poteza svoje djelatnice te naglašavaju da oni ne predstavljaju službeni stav niti pivovare, niti odvjetničkog ureda.

Manje je važno je li spomenuta odvjetnica doista djelovala na svoju ruku ili ju je na to instruirao netko drugi. No, sasvim je jasno zašto nastala situacija nije odgovarala Zagrebačkoj pivovari. Ulazak u nepotrebni sukob s Hajdukovim navijačima donio bi joj samo negativni PR, a njenom glavnom konkurentu vjetar u leđa. Još važnije, on bi u fokus javnosti doveo činjenicu da kompanija sponzorski podržava savez kojeg prati glas jedne od najkorumpiranijih organizacija u zemlji te praktički svakim danom sve izraženiji negativni imidž. Koliko je pametno i poslovno logično vezivati svoj brend uz takav brod koji tone, pitanje je koje se već dugo postavlja.

Sponzori prisilili FIFA-u na promjene

Od menadžerskog izvora unutar kompanije Telegram doznaje da bi se vrlo uskoro na najvišoj korporativnoj razini trebalo raspravljati o preispitivanju dugogodišnjeg sponzorskog ugovora s HNS-om.

Naravno, sponzori mogu reći da podržavaju hrvatski nogomet i hrvatsku reprezentaciju, a ne sam savez, ali to bi bilo bacanje prašine u oči. Sav nogomet u zemlji odvija se pod organizacijskom kapom HNS-a; HNS je taj koji potpisuje sponzorske ugovore i na čijem računu završavaju uplate tih sredstava; na prsima Vatrenih ne stoji državni grb, nego grb Hrvatskog nogometnog saveza.

Usporedba s FIFA-om nameće se sama po sebi. Kad su zaredale afere u krovnoj svjetskoj nogometnoj organizaciji, upravo su sponzori odigrali ključnu ulogu u prisiljavanju FIFA-e na promjene i reforme koje nisu nimalo kozmetičke prirode, kao i na povlačenje njenog predsjednika Seppa Blattera. U siječnju 2015. tri su velika sponzora – Castrol, Continental i Johnson & Johnson – napustila organizaciju, a Sony i Emirates su najavili da neće produžiti ugovore. U svibnju je još nekoliko njih javno istupilo s prijetnjom povlačenja sponzorskih sredstava ukoliko se FIFA ne ‘očisti“.

Od menadžerskog izvora unutar kompanije Telegram doznaje da bi se vrlo uskoro na najvišoj korporativnoj razini trebalo raspravljati o preispitivanju dugogodišnjeg sponzorskog ugovora s HNS-om

Najkonkretnija je bila Visa – spominjući svoje razočaranje i zabrinutost događajima, u priopćenju je rekla: “Kao sponzor, očekujemo od FIFA-e da poduzme hitne korake za rješavanje problema unutar svoje organizacije. To počinje s ponovnom izgradnjom kulture snažne etičke prakse kako bi se povratila reputacija igre u očima navijača posvuda po svijetu. Ako FIFA to ne napravi, obavijestili smo je da ćemo u tom slučaju preispitati svoje sponzorstvo.“ Sličnim priopćenjima oglasili su se Coca-cola, Adidas, Hyundai, Budweiser i McDonald’s.

Bez pozivanja na presumpciju nevinosti

U listopadu su spomenute kompanije u koordiniranoj akciji pozvale na ostavku Seppa Blattera, nazvavši ga “glavnom preprekom za reforme“. Greg Dyke, predsjednik Engleskog nogometnog saveza, označio je taj istup kao “game-changer“: “Sada više nije važno što će gospodin Blatter reći. Ako oni koji financiraju FIFA-u žele promjenu, promjenu će i dobiti. Za nas koji želimo temeljite promjene, ovo su dobre vijesti.“ Samo koji dan kasnije Blatter je odstupio.

Nitko od FIFA-inih sponzora nije se pozivao na presumpciju nevinosti niti čekao da se dovrši istraga. Sama činjenica da su visoki dužnosnici organizacije bili uhićeni i stavljeni pod istragu bila je dovoljna za poziv na temeljite reforme za dobrobit igre. Poruka sponzora uvijek je bila ista: da, želimo nastaviti podržavati nogomet i Svjetsko prvenstvo kao njegov najveći festival, ali ne želimo više davati svoj novac onima koji štete ugledu nogometa. Svakoj od tih kompanija to je donijelo ogroman pozitivni PR, ali svemu tome prethodio je ogroman medijski pritisak.

Čini se da je sada polako sazrelo vrijeme za sličnu akciju i u Hrvatskoj. Naravno, stvari su na našoj mikrorazini posložene znatno drugačije; HNS-ova sponzorstva uključuju mnoga osobna poznanstva i prijateljstva, pa i neka ne baš tržišno logična savezništva, ali posao je posao.

11.03.2014., Zagreb - Zagrebacka pivovara i Hrvatrski nogometni savez potpisali ugovor o suradnji. Predsjednik Hrvatskog nogometnog saveza Davor Suker. Photo: Slavko Midzor/PIXSELL

Sponzori bi morali znati da se u određenim navijačkim krugovima već dugo planira negativna kampanja koja će targetirati upravo njih, odnosno udariti HNS tamo gdje ga najviše boli – po novčaniku – a koja bi trebala kulminirati uoči Europskog prvenstva. Previše je već onih koji tu ‘repku’ ne doživljavaju kao svoju i koji će im zamjeriti podržavanje onoga što sami vide kao mafiju.

Vrijeme je da sponzori HNS-a zatraže promjene

Dakle, poštovana Zagrebačka pivovaro… Poštovani ostali HNS-ovi sponzori i partneri: Nike, PBZ, INA, Generali osiguranje, Jolly AUTOline, Santa, Anić Holding, Sokol Marić Security, Autotrans, Turistička zajednica Grada Zagreba, Ban Tours, Mosgen i Specijalna bolnica Sveta Katarina…

Razmislite o tome uz što vezujete svoj brend. Vi imate moć potaknuti promjene. Budući da podržavate hrvatski nogomet, sigurno ste upoznati s mnogim aferama koje su urušile njegov ugled među onima koji predstavljaju ciljanu skupinu za vaše marketinške aktivnosti – od činjenice da se HNS javno izjasnio kako neće poštivati zakon jer se on, po njegovoj vlastitoj interpretaciji, na njega ne odnosi, do toga da su ključni ljudi saveza pod istragama za ozbiljan gospodarski kriminal i na slobodi samo zato što su uplatili jamčevine; da ne spominjemo sad trivijalnosti poput one da Savezov disciplinski sudac posuđuje novac od Dinama ili da je sudačka organizacija ostala praktički netaknuta i nesankcionirana nakon mnogih afera. Sve to vi sigurno već znate.

Sponzori bi morali znati da se u određenim navijačkim krugovima već dugo planira negativna kampanja koja će targetirati upravo njih, odnosno udariti HNS tamo gdje ga najviše boli – po novčaniku

Želite li spasiti ugled vlastitog brenda, krajnje je vrijeme da istupite i kažete: da, želimo nastaviti podržavati nogomet i hrvatsku reprezentaciju, ali ne želimo više davati svoj novac i usluge onima koji uništavaju njihov ugled i koji su doveli do toga da velik broj Hrvata neće navijati za Vatrene na Euru. Da, podržavamo nogomet, ali ne podržavamo ovakav HNS i zahtijevamo od njega temeljite promjene.

Ako to ne učinite, nemojte se čuditi kad vas krenu masovno prozivati i ako se nađete na udaru jer držite ljestve “nogometnoj mafiji“. Neće vam svi to tako reći jer će se – za razliku od Hajdučkih proizvoda – možda bojati tužbi, ali svejedno će tako misliti.

Aleksandar Holiga
Urednik Telesporta
60 članaka Više o autoru