A trebali su donijeti prekretnicu u ratu. Obuka ukrajinskih pilota završava na ljeto, ali Zapad šalje samo šačicu borbenih aviona F-16

Premda ih je obećano mnogo, Ukrajincima na ljeto stiže tek šest mlažnjaka

FOTO: AFP

Rumunjski centar za obuku ukrajinskih pilota je spreman. Mlažnjaci i instruktori čekaju, no ukrajinskih pilota još nema. Unatoč najavama od prošlog ljeta da će centar u Rumunjskoj igrati ključnu ulogu u obuci pilota za obranu zemlje od sve smrtonosnijih napada, još uvijek nije jasno kada će ona krenuti.

Centar za obuku pilota nalazi se u zračnoj bazi Fetesti u jugoistočnoj Rumunjskoj, koju NATO saveznici također koriste za školovanje na borbenim zrakoplovima. Međutim, odgoda je uvid u stvarnu konfuziju i kaos s kojim se Savez suočava oko pitanja užurbane opskrbe Ukrajine avionima F-16.

Stiže tek šest zrakoplova

No, to ne znači da se ukrajinski piloti trenutno ne pripremaju za F-16. Očekuje se da će dvanaest pilota, što je manje od jedne eskadrile, biti spremno upravljati tim zrakoplovima ovog ljeta, nakon deset mjeseci obuke u Danskoj, Britaniji i SAD-u. Kada se vrate u Ukrajinu, tih dvanaest pilota dočekat će samo šest od 45 komada F-16 koje su obećali europski saveznici.

Unatoč odgodama, njihov dolazak na bojište neće doći ni trenutka prekasno. Rusija je posljednjih tjedana primijenila agresivniju zračnu potporu kako bi osvojila teritorij istočne Ukrajine, koristeći svoje ratne zrakoplove za bacanje navođenih bombi dugog dometa na ukrajinsko bojište.

Ukrajina istovremeno očajnički traži više oružja, bilo koje vrste, budući da joj ponestaje artiljerijskih granata i drugog streljiva, dok republikanci u Kongresu stopiraju dodatnu američku vojnu pomoć. F-16 bi vjerojatno bili naoružani projektilima kratkog i srednjeg dometa te bombama, čime bi djelomično nadoknadili nedostatak kopnenog streljiva.

Mnogo neodgovorenih pitanja

Ukrajinski predsjednik Volodimir Zelenski najavio je početkom mjeseca da “ove godine stižu novi borbeni zrakoplovi”, te da ova godina mora biti “učinkovita u obrani od ruskih navođenih bombi, ruskih zrakoplova i ruskih projektila”.

Unatoč najavama ukrajinskog predsjednika, dužnosnici kažu da još uvijek postoji mnogo neizvjesnosti oko toga kada će koja zemlja poslati zrakoplove koje je obećala. Neizvjesno je također koliko će ih zaista poslati, koliko brzo se ukrajinski piloti mogu obučavati, te hoće li Ukrajina imati dovoljno osoblja sposobnog za održavanje tih zrakoplova.

Ukrajinci već lete iznad Danske

U usporedbi s normalnim standardima, obuka ukrajinskih pilota na sofisticiranim zapadnim zrakoplovima odvijala se munjevitom brzinom, sažimajući godine učenja, simulacija i letačkih vježbi u mjesece.

I s tom munjevitom brzinom, osposobljavanje ukrajinskih pilota kreće se sporije nego što su se Ukrajina i njeni saveznici nadali, budući da su piloti obučeni na zrakoplovima i taktici iz sovjetske ere morali naučiti engleski jezik i zapadne vojne prakse kako bi učinkovito koristili F-16.

Danski ministar obrane, Troels Lund Poulsen, rekao je da “obuka dobro napreduje”, pa otkrio da ukrajinski piloti već lete iznad danskog zračnog prostora. No, dodaje da će “njihova krivulja učenja u konačnici odlučiti o duljini obuke”.

Posljednje ‘veće oružje koje im nedostaje’

Danska je prošlog proljeća predvodila nastojanja Europe da se Ukrajini pošalju F-16. Ukrajinski dužnosnici, koji su nadvladali otpor sa Zapada kada je u pitanju slanje niza tipova oružja, tvrde da su borbeni zrakoplovi posljednje “veće oružje” koje njihovim borcima treba za pobjedu nad Rusima.

Obuka ukrajinskih pilota započela je prošlog kolovoza u zračnoj bazi Skrydstrup u južnoj Danskoj, no jezične barijere i slabo poznavanje zapadnjačkih tehnika letenja usporili su cijeli proces. Ukrajinski piloti su tek u siječnju bili spremni za prvi let, otkrili su Danci.

Administracija Joea Bidena nevoljko je popustila zahtjevima Ukrajine, dopustivši saveznicima da isporuče F-16. Mlažnjake proizvodi Lockheed Martin, a oni se postupno miču iz službe nekih europskih zračnih snaga u korist novijih ratnih zrakoplova F-35.

F-16 ne može biti jedini odlučujući faktor u ratu

Američki dužnosnici tvrde da sami F-16 ne mogu biti odlučujući faktor u ratu, te da obuka za njih traje dosta vremena.

“Nema baš mnogo ukrajinskih pilota koji bi mogli upravljati tim letjelicama, stoga se uopće ne radi o tome jesu li F-16 mogli biti na bojnom polju još prošlog proljeća”, rekao je savjetnik za nacionalnu sigurnost Bijele kuće Jake Sullivan za ABC News prošlog mjeseca, čime je obranio i opravdao odgode odobravanja planova za slanje F-16 u rat.

Sullivan je također rekao da SAD i njihovi saveznici sada pokušavaju poslati Ukrajini “sve alate i sposobnosti koje su im potrebne kako bi mogli voditi borbu što brže i učinkovitije”.

Rumunji i Turci pokazali svoje sposobnosti na F-16

Kako su uopće Ukrajinci završili u Danskoj, kada su trebali ići u centar za obuku u Rumunjskoj? Dužnosnici kažu da je obuka zapravo započela prije nego što je centar u Rumunjskoj bio u potpunosti funkcionalan. Stvaranje centra u bazi Fetesti najavljeno je tijekom NATO samita u srpnju prošle godine, a instruktori su s obukama počeli tek u studenome, podsjeća New York Times.

Rumunjski i turski piloti prošloga su tjedna letjeli svoje F-16 u rumunjskom zračnom prostoru oko 20 kilometara od Crnog mora, kako bi u vježbi demonstrirali sposobnost presretanja vojnog teretnog zrakoplova. Cilj vježbe bio je i demonstrirati sposobnost zaštite NATO-ovog zračnog prostora. Kasnije su nadlijetali bazu Fetesti, kako bi novinarima pokazali svoje sposobnosti izvođenja zahtjevnih manevara.

Još uvijek se čekaju sva odobrenja za obuku

Poput ukrajinskih pilota, rumunjski pripravnici bili su vješti u upravljanju mlažnjacima sovjetske i ruske proizvodnje kada su u studenom započeli tečajeve. No, za razliku od Ukrajinaca, rumunjski piloti već su govorili engleski i bili su upoznati s operativnim standardima NATO-a.

“Tranzicija za nas zapravo i nije bila toliko teška. Sada smo samo uzbuđeni što ćemo nastaviti letjeti”, rekao je jedan od rumunjskih pilota na obuci, bojnik koji nije otkrio svoje ime, već samo svoj pozivni znak – Crveni.

Sljedeća klasa od osam ukrajinskih pilota trebala bi stići u Dansku krajem ljeta, ali nije jasno kada će netko od njih započeti obuku u Fetestiju. “To ovisi o vladama i ugovorima koji sve to podržavaju – još uvijek čekamo sva odobrenja”, rekao je pukovnik Bill Thomas, umirovljeni časnik američkih zračnih snaga koji nadzire program obuke Lockheed Martina za rumunjske pilote u bazi Fetesti.

Ukrajina će se načekati svoje tri male eskadrile

No, ostaje i pitanje samih F-16. Danska, Nizozemska, Norveška i Belgija obvezale su se poslati ukupno 45 mlažnjaka Ukrajini, što je dovoljno za tri male eskadrile. Danska šalje prvih šest u kasno proljeće, a još 13 treba stići tijekom ostatka godine i tijekom 2025. godine.

Ostale zemlje nisu odredile datum isporuke za svoje F-16. Glasnogovornik nizozemskog ministarstva obrane Jurriaan Esser rekao je da će Nizozemska isporučiti 24 obećana F-16 tek kada ih Ukrajina bude spremna primiti.

Problem je i s ukrajinskim zračnim lukama

Pedesetak ukrajinskih mehaničara i tehničara trenutačno se obučava u Danskoj, gdje uče kako pružati podršku i popravljati mlažnjake, ali i kako rukovati njihovim paketima naoružanja. S obzirom na svoju kompleksnost, svaki F-16 treba osam do 14 ljudi za održavanje. Dužnosnici kažu da će kooperanti iz zapadne vojne industrije morati pratiti zrakoplove u Ukrajinu i ostati s njima sve dok ne bude dovoljno ukrajinskih posada da ih pravilno održavaju. Taj proces bi mogao trajati godinama.

Potreba da se poprave ukrajinske stare i ratom oštećene vojne piste mogla bi dodatno odgoditi ulazak F-16 u rat. Koliko god ukrajinski čelnici jedva čekaju poslati F-16 u bitku, oni su barem jednako željni da se dočepaju više topništva i streljiva koji su ključni za kopneni rat protiv Rusije.

Jevgenija Gaber, bivša ukrajinska diplomatkinja i savjetnica za vanjsku politiku, ne misli da će “F-16 sami po sebi promijeniti tijek rata zbog tehničkih karakteristika i broja F-16 timova koji dolaze”. “Ali, mislim da će zajedno s drugim streljivom i projektilima dugog dometa biti ključni”, dodaje Gaber. Poulsen, danski ministar obrane, F-16 ne smatra samo podrškom Ukrajini, veći kao šire jamstvo sigurnosti diljem Europe.

F-16 je ‘osjetljiva zvijer’

Kompleksnostima koje sa sobom nosi F-16 pozabavio se i Politico, koji kaže da je F-16 Fighting Falcon “osjetljiva zvijer” u usporedbi s avionima MiG i Sukhoi iz sovjetske ere, na koje su ukrajinski piloti već navikli. “Ako ste ikada stavili ruke na MiG-29 na nekom zračnom mitingu, a zatim stavili ruke na F-16, možete izvana osjetiti kako je F-16 visoko konstruiran. To je primadona, vrlo je osjetljiv i zahtijeva veliko održavanje”, objasnio je bivši pilot američkih marinaca Tom Richter.

Richter potom tumači kako su sovjetski zrakoplovi “grublji”, te mogu poletjeti s loše održavanih aerodroma te im je potrebno manje održavanja. “U drugačijoj situaciji, Ukrajina bi izgradila moderne baze i piste za smještaj zrakoplova, ali to nije moguće tijekom rata”, dodaje Richter.

Bivši pilot je potom pojasnio da će uzletno-sletne staze na više lokacija morati biti glatke, te da će se morati stalno provjeravati za krhotine, s obzirom na to koliko su nisko spušteni jednomotorni F-16 osjetljivi na krhotine s tla u usporedbi s MiG-ovima 29.

Ihnat: ‘F-16 će značajno poboljšati učinkovitost’

No, unatoč toj osjetljivosti, Ukrajinci su uvjereni da će F-16 znatno povećati učinkovitost. Tako je Jurij Ihnat, glasnogovornik ukrajinskih zračnih snaga rekao da će piloti “moći upravljati projektilima iz zraka, određujući cilj”. “Također, moći će primati stvarne obavještajne podatke u borbenom okruženju i donositi odgovarajuće odluke o gađanju ciljeva. Osim toga, bit će moguće koristiti rakete zrak-zrak koje mogu letjeti do 180 kilometara”, dodao je Ihnat.

Ihnat tumači i da su “F-16 lakši, moderniji i automatiziraniji od MiG-ova”. “To je najčešći mlažnjak na svijetu. Prvo, lako se održava. Drugo, može izvršiti zadatke koje Ukrajina treba u ovoj fazi rata”, istaknuo je glasnogovornik ukrajinskih zračnih snaga, što pomalo kontrira tvrdnjama američkog pilota Richtera.