Ukrajinci položili sve nade u dolazak F-16, stručnjaci skeptični: 'Nisu to MiG-ovi, nego primadone, vrlo osjetljive zvijeri'

Kijev želi izjednačiti zračne snage s Rusijom na nebu iznad Ukrajine

FOTO: AFP

Ukrajina se priprema za dolazak američkog višenamjenskog borbenog aviona F-16 Fighting Falcon proizvođača General Dynamics. Dolazak se očekuje u narednim mjesecima, ali uključivanje jednomotornog nadzvučnog lovca u ukrajinski arsenal zahtijevat će više od obuke pilota, piše Politico.

Više od 60 F-16 aviona nude Norveška, Danska, Nizozemska i Belgija, dok multinacionalna koalicija trenutno obučava pilote i posade. To je odgovor na molbe iz Kijeva da im se pomogne u izjednačavanju izgleda protiv ruskih zračnih snaga na nebu iznad Ukrajine.

Međutim, letjeti ovim borbenim avionima bit će itekako izazovno. F-16 Fighting Falcon je “osjetljiva zvijer” u usporedbi s avionima MiG i Sukhoi iz sovjetske ere, na koje su Ukrajinci navikli, kaže bivši pilot američkih marinaca Tom Richter.

‘Taj avion je kao primadona’

“Ako ste ikada stavili ruke na MiG-29 na nekom zračnom mitingu, a zatim stavili ruke na F-16, možete izvana osjetiti kako je F-16 visoko konstruiran. To je primadona, vrlo je osjetljiv i zahtijeva veliko održavanje”, dodao je Richter.

Sovjetski zrakoplovi su “grublji” i mogu letjeti s loše održavanih aerodroma te im je potrebno manje održavanja. U drugačijoj situaciji, Ukrajina bi izgradila moderne baze i piste za smještaj zrakoplova, ali to nije moguće tijekom rata, objašnjava.

“Za početak, uzletno-sletne staze na više lokacija morat će biti glatke i trebat će stalno provjeravati ima li na njima krhotina, s obzirom na to koliko su nisko spušteni jednomotorni F-16 osjetljivi na krhotine s tla u usporedbi s MiG-ovima 29. To je drastična promjena u odnosu na mlažnjake kojima Ukrajinci trenutno lete”, smatra Justin Bronk iz think tanka Royal United Services Institute.

‘F-16 će značajno poboljšati učinkovitost’

Početkom 2022. Ukrajina je imala 71 lovac Su-27 i MiG-29, 14 bombardera Su-24M i 31 jurišnik Su-25, navodi se u godišnjem izvješću Military Balance Međunarodnog instituta za strateške studije. Izvješće za 2024. kaže da Ukrajina ima 78 borbeno sposobnih zrakoplova. U trećoj godini rata Rusija ima 1169 takvih letjelica.

Od početka invazije, Slovačka i Poljska su prebacile oko 33 borbena zrakoplova MiG-29 u Ukrajinu. F-16, koji su u službi zapadnih zračnih snaga 45 godina, pojačat će ukrajinske zračne snage.

“F-16 će značajno poboljšati učinkovitost našeg zrakoplovstva. Pilot će moći upravljati projektilima iz zraka, određujući cilj. Također, moći će primati stvarne obavještajne podatke u borbenom okruženju i donositi odgovarajuće odluke o gađanju ciljeva. Osim toga, bit će moguće koristiti rakete zrak-zrak koje mogu letjeti do 180 kilometara”, rekao je Jurij Ihnat, glasnogovornik ukrajinskih zračnih snaga za Politico.

Kada stižu prvi F-16 avioni?

To će se pokazati ključnim na područjima gdje ukrajinske vojnike tuku ruske takozvane klizne bombe i projektili lansirani iz zraka, nadaju se Ukrajinci. Prvi avioni trebali bi se pojaviti u Ukrajini do početka ovog ljeta, priopćilo je dansko Ministarstvo obrane.

“Teško je odrediti fiksni raspored za donaciju borbenih zrakoplova F-16 jer postoji nekoliko uvjeta koji moraju biti ispunjeni kako bi Ukrajina mogla koristiti donirane zrakoplove”, rekao je danski ministar obrane Troels Lund Poulsen.

Dok ukrajinski piloti i posade prolaze obuku za letenje i održavanje F-16, gotovo je sigurno da će visoko specijalizirani zapadni dobavljači također morati biti u zemlji kako bi nadgledali radove, rekao je Bronk iz think tanka Royal United Services Institute.

Piloti na obuci u inozemstvu

Među ostalim, kijevski vojnici moraju naučiti kako popraviti, održavati i sakriti Falcone od ruskih radara, špijuna i satelita. “Naši tehničari i zrakoplovni inženjeri također se trenutno obučavaju na Zapadu zajedno s našim pilotima. Oni su temelj našeg kopnenog osoblja,” rekao je Ihnat za Politico.

On tvrdi i da su F-16 lakši, moderniji i automatiziraniji od MiG-ova. “To je najčešći mlažnjak na svijetu. Prvo, lako se održava. Drugo, može izvršiti zadatke koje Ukrajina treba u ovoj fazi rata”, istaknuo je glasnogovornik ukrajinskih zračnih snaga.

Bili bi korisniji prije godinu dana?

To tvrde i piloti poslani na obuku u inozemstvo. Nedavno je inicijativa “United 24”, koju je pokrenuo ukrajinski predsjednik Volodimir Zelenski, objavila video u kojem piloti na obuci u Danskoj govore kako su u početku mislili da je nerealno takav avion “integrirati u ukrajinsku stvarnost”.

Međutim, sada “razumiju da to uvelike pojednostavljuje posao i štedi vrijeme” te da je F-16 “agilniji” avion. “Čini se kao da želi da njime upravljate agresivnije”, tvrdi u videu ukrajinski pilot.

Inače, bivši glavni zapovjednik ukrajinskih oružanih snaga Valerij Zalužni rekao je u studenome da će F-16 biti “manje od pomoći” sada nego što bi bili prije godinu dana jer je Rusija imala vremena poboljšati svoju protuzračnu obranu. Ali svakako će pomoći u rješavanju problema koji traje od početka invazije – Ukrajinskoj vojsci bilo je teško suprotstaviti se modernijim ruskim borbenim zrakoplovima s vlastitim zastarjelim lovcima.