Što sve znamo o urušavanju mosta u Baltimoreu. Još se traga za šest osoba, posada jednim potezom spasila brojne živote

U istragu nesreće se uključio i FBI

BALTIMORE, MARYLAND - MARCH 26: In an aerial view, cargo ship Dali is seen after running into and collapsing the Francis Scott Key Bridge on March 26, 2024 in Baltimore, Maryland. Rescuers are searching for at least seven people, authorities say, while two others have been pulled from the Patapsco River.   Tasos Katopodis/Getty Images/AFP (Photo by TASOS KATOPODIS / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP)
FOTO: Getty Images via AFP

Rano jutros se u Baltimoreu u saveznoj državi Maryland veliki most Francist Scott Key urušio u rijeku Potapsco. Do urušavanja mosta je došlo u 1:30 sati, nakon što je u njega udario kontejnerski brod Dali koji plovi pod zastavom Singapura. Unajmila ga je danska brodarska kompanija Maersk.

“Užasnuti smo onim što se dogodilo u Baltimoreu”, navode u kompaniji i dodaju da na brodu nije bilo posade niti osoblja kompanije.

Na brodu su bili lokalni kapetani koji su angažirani posebno za izbjegavanje nesreća poput one koja se dogodila. “Oni premještaju brodove u luku Baltimore i iz nje”, rekao je ministar prometa Marylanda Paul Wiedefeld. “Lokalni pomorci znaju sve opasnosti koje ih očekuju na putu u svakoj luci, na rijeci ili u kanalu. Prerano je da bismo znali uzrok nesreće”, objašnjava.

Prije udara napustio luku

Brod je neposredno prije udara u most napustio luku u Baltimoru i krenuo na put prema luci Colombo u Šri Lanki. Nakon rušenja mosta, na brodu je buknuo požar.

Na mostu je u trenutku rušenja bilo više vozila. Sva su završila u rijeci Parapsco. U ledenoj rijeci završilo je i osam radnika koji su bili na mostu, za njih šestero se još uvijek traga.

Lokalne vlasti objavile su da je spašeno dvoje ljudi. Jedna osoba odbila je liječničku pomoć, a druga je prevezena u bolnicu u kritičnom stanju. Navodno je jedna osoba preminula u bolnici, piše Reuters.

Mijenjao kurs, treperila svjetla

Društvenim mrežama raširile su se videosnimke na kojima se vide trenuci prije udara broda u stup mosta. Vidljivo je da su na brodu zatreperila svjetla u najmanje dva navrata, a brod je mijenjao kurs i okretao se prema potpornog stupu. Pojavio se i debeli stup dima iz broda.

Prvi brod koji se približio mjestu nesreće bio je tegljač Eric McAllister koji se nalazio u luci. Pridružio mu se drugi tegljač Bridget McAllister, a kasnije je u akciji spašavanja bilo uključeno još desetak brodova. Na teren su izašli vatrogasci, policija i ronioci. Ledena rijeka u kojoj je voda jedva 10 stupnjeva nije davala razlog za optimizam u potrazi za nestalim osobama, a spasiocima je otežala posao.

Jutro je donijelo nestvarne prizore srušenog mosta Francis Scott Key dugog 2,6 kilometara. S broda je bačeno i sidro. Most je bio važna prometnica u baltimorskoj luci kojom godišnje prođe 11,5 milijuna vozila.

Izvanredno stanje u Marylandu

U Marylandu je proglašeno izvanredno stanje. “Zahvalni smo hrabrim muškarcima i ženama koji poduzimaju napore u spašavanju i molimo se za sigurnost svih”, kazao je tom prigodom guverner savezne države Wes Moore.

Američka savezna uprava za zrakoplovstvo zabranila je prelete unutar 2000 metara iznad olupine broda. Pozvali su sve da ne ometaju akciju spašavanja dizanjem dronova na području nesreće.

Policija je sonarom u rijeci otkrila više potopljenih vozila. Kasnije je utvrđeno da je riječ o tri putnička vozila, kamionu s cementom i još jednom vozilu za koje trenutno nema više detalja. Na teren je izašla obalna straža i lokalni odjel za okoliš koji istražuju opseg zagađenja. Iz policije navode da nema indikacija da se radi o terorističkom napadu.

U istragu se uključio i FBI

U istragu ove velike nesreće uključio se i FBI. Pomorski stručnjaci smatraju da bi uzrok nesreće mogli biti kvar glavnog motora, sustava upravljanja, kvar generatora ili ljudska pogreška. Iz Bijele kuće je priopćeno da pažjlivo prate razvoj događaja.

Prema neklasificiranom izvješću Agencije za kibernetičku sigurnost i sigurnost infrastrukture, brod je izgubio pogon dok je napuštao luku, a posada je upozorila na mogući sudar. Upravo zbog tog poziva, na inače vrlo prometnom mostu, nije bilo više vozila. Time je spriječen i veći broj žrtava ove nesreće.

Brod i ranije sudjelovao u incidentu

Pomorska nesreća koja se dogodila jutros nije prvi incident u kojem je sudjelovao kontejnerski brod Dali. Isti brod sudjelovao je u incidentu i u luci Antwerpen u Belgiji 2016. godine. Kontejnerski brod s kapacitetom od 10.000 kontejnera tada je napuštao terminal kako bi zaplovio prema Bremerhavenu.

U tim trenucima mu se navodno pramac okrenuo pa je krma zagrebla bočni dio obale. Oštećeno je nekoliko metara trupa broda koji je nakon toga zadržan usidren u Deurganckdoku u Belgiji. U tom ranijem incidentu nije bilo ozlijeđenih i onečišćenja.

Brod Dali od svoje izgradnje 2015. godine pregledan je 27 puta. U rujnu prošle godine ga je pregledala obalna straža SAD-a i nisu pronađeni nedostaci.