Stručnjaci tvrde da bi ovakvi prizori u Rusiji mogli postati svakodnevica. Možda na prvu zvuči čudno, ali za sve krive Putina

Analitičari strahuju da će se broj nesreća u zemlji povećati iako je broj letova bude smanjen

Law enforcement officers stand next to an Ural Airlines Airbus A320 passenger plane following its emergency landing in a field near the village of Kamenka, Novosibirsk region, on September 12, 2023. A Russian passenger Airbus A320 flying from the Black Sea resort of Sochi to the Siberian city of Omsk, with 167 people on board, made an emergency landing in an open Siberian field on September 12. Russia's aviation has been hard hit by Western sanctions over Moscow's Ukraine offensive. (Photo by Vladimir NIKOLAYEV / AFP)
FOTO: AFP

Na komadu poljoprivrednog zemljišta pored šume u Novosibirsku, Airbus A320 Ural Airlinesa sa 165 ljudi prošlog rujna bio je prisiljen sletjeti u polje pšenice. Zrakoplov je letio iz Omska za Soči kada su mu otkazali hidraulički sustavi, prisilivši pilota da poduzme drastičnu akciju jer je zrakoplovu počelo nestajati goriva. Šest mjeseci kasnije, prizemljeni zrakoplov je još uvijek tamo. Žrtava nije bilo.

Farmeru na čijoj se zemlji sada nalazi zrakoplov Ural Airlines navodno je platio milijun rubalja (8700 funti) za tu privilegiju. To je samo posljednja u nizu zrakoplovnih nesreća koje su se dogodile u Rusiji – otkako su sankcije blokirale popravak i održavanje zapadnih zrakoplova, piše The Telegraph.

Dvostruko više incidenata nego godinu ranije

U prosincu prošle godine Boeing 737, kojim je upravljao S7 Airlines, morao je hitno sletjeti u Sibiru nakon što je njegov motor počeo izbacivati vatru. Istog dana, Airbus kojim je upravljao Rossiya Airlines hitno je sletio u grad Mineralnije Vodi nakon što je doslovno počeo padati s neba.

U istom mjesecu, kabina u Boeingu 777, zrakoplovne tvrtke Aeroflot, ispunila se dimom. Ovakvih incidenata dvostruko je više nego u godini ranije. Prema Jet Airliner Crash Data Evaluation Centru (JACDEC), u 2022. godini bilo je 37 sličnih slučajeva. U 2023. zabilježen je, pak, 81 incident na ruskim avionima.

Od toga ih je više od pola bilo povezano s tehničkim čimbenicima. Stvarni ukupni broj mogao bi biti znatno veći, kaže Jan-Arwed Richter, osnivač i izvršni direktor JACDEC-a. “Ovi brojevi samo odražavaju slučajeve koji su postali javni. Još uvijek ima neprijavljenih incidenata. Mnogi zrakoplovi nisu u funkciji jer su razdvojeni kako bi ostatak flote bio u stanju letenja”, ističe Richter.

Rezervni dijelovi sumnjivog porijekla

Mnogi u Rusiji za to krive utjecaj zapadnih sankcija, a neki na društvenim mrežama takva ograničenja nazivaju „zločinom protiv civila“. Istodobno, Europska agencija za zrakoplovnu sigurnost (EASA) već je oštro upozorila na sigurnost ruskih zrakoplova.

“EASA je ozbiljno zabrinuta za sigurnosnu situaciju u zrakoplovstvu u Rusiji, uključujući način na koji se zrakoplovi održavaju ili kako su obučeni piloti i osoblje za održavanje”, kaže Janet Northcote iz EASA-e. “Vidjeli smo izvješća da su u Rusiji raširene nestandardne prakse, kao što je korištenje dijelova sumnjivog porijekla”, dodala je.

Sankcije uvedene nakon invazije Vladimira Putina na Ukrajinu znače da ruski operateri ne mogu pristupiti rezervnim dijelovima ili tehničkim ažuriranjima za zrakoplove zapadne proizvodnje. “To su u osnovi gotovo sve vrste zrakoplova koji se koriste u ruskom komercijalnom zrakoplovstvu”, kaže zrakoplovni analitičar Andrej Menšenin. Unatoč tome, Ruski avioni i dalje lete.

Troškovi održavanja su narasli

Doduše, broj komercijalnih zrakoplova koji u Rusiji dnevno lete tijekom ljetnog vrhunca smanjen je za oko desetinu u usporedbi s 2022., prema podacima analitičke tvrtke za zrakoplovstvo Cirium.

Kada su zapadne sankcije prvi put uvedene, ruski zrakoplovni prijevoznici brzo su pronašli načine da ih zaobiđu. Jedno od takvih rješenja bilo je traženje pomoći od prekomorskih saveznika, poput Turske, koja nije uvela nikakve sankcije protiv Rusije.

Također, ruske tvrtke uvoze dijelove iz srednjoazijskih zemalja, poput Kazahstana. “Nije zabranjeno američkim ili europskim tvrtkama izvoziti bilo što u Kazahstan”, kaže zrakoplovni analitičar Menšenin. Naravno, postoji i kvaka, dodaje. “Ruski zračni prijevoznik sada mora platiti dvaput ili triput više za istu stvar, u odnosu na plaćanje prije sankcija.”

Broj nesreća mogao bi se povećati

“Ako vam popravci motora postanu tri puta skuplji, onda se stvarno borite da spojite kraj s krajem”, kaže Menšenin. Uz financijske pritiske, sankcije znače i da ruskim prijevoznicima više nije dopušteno letjeti u Europskoj uniji, što ograničava njihovo putovanje europskim zračnim prostorom. To znači da su neki izvori prihoda nestali, dok su drugi postali neekonomični.

Najkraće rečeno, od točke A do točke B ruski avioni u brojnim slučajevima moraju ići dužom rutom. Zbog svega navedenog, analitičari strahuju da će se broj nesreća u zemlji povećati iako je broj letova bude smanjen.

„Najbolji scenarij je da će ruske zrakoplovne kompanije zadržati većinu flote, iako manje zrakoplovne kompanije više neće postojati,” kaže Menšenin. “Najgori mogući scenarij je da će ruski zračni prijevoznici morati potpuno napustiti najnovije tipove zrakoplova”, dodaje.