Tisuće djece dobile odgodu upisa u 1. razred: nedostaju im jezične vještine, emocionalna i socijalna zrelost

'Najčešći razlog koji se navodi u nalazima stručnih službi je psihofizička nezrelost učenika'

04.09.2017., Zagreb - Prvasici su odradili prvi dan skolske godine u OS Medvedgrad. rPhoto: Goran Stanzl/PIXSELL
FOTO: Goran Stanzl/PIXSELL

U Hrvatskoj je 4.042 djece dobilo odgodu upisa u prvi razred. U Splitsko-dalmatinskoj županiji prije dvije godine bilo je 289 odgoda, prošle 466, a ove godine – rekordnih 514.

“Dakle, to je drastično povećanje odgoda. Upućuje na to da imamo fenomen kojim se svi skupa trebamo pozabaviti. Teško je govoriti o razlozima zašto je tome tako. Međutim, najčešći razlog koji se navodi u nalazima stručnih službi je psihofizička nezrelost učenika”, rekao je pročelnik upravnog odjela za prosvjetu Splitsko-dalmatinske županije Tomislav Đonlić.

Brojke rastu od pandemije, navode u jednoj osnovnoj školi u Zagrebu. “Ono što vidimo pri pregledu djece jest da izostaju jezične predvještine, to su vam one vještine koje su djetetu potrebne za nesmetano razvijanje čitanja i pisanja. Izostaju emocionalna i socijalna zrelost”, istaknula je Iva Linić Kozina, edukacijska rehabilitatorica iz Osnovne škole Ivan Cankar.

U Zagrebu oko 900 odgoda

Broj odgoda u Zagrebu je posljednjih godina oko 900, osim djece s poteškoćama u razvoju, tu su i oni s izostankom očekivanog fiziološkog razvoja. “Imaju nerazvijenu grafomotoriku, određene emocionalne indikatore da se ne mogu separirati od roditelja što bude već vidljivo na testiranju koje se provodi u školi i školskoj ambulanti”, kazala je specijalistica školske medicine prof. dr. sc. Vera Musil, piše DNEVNIK.hr.

Djeca sve češće imaju problem s iskazivanjem svojih misli. “Smanjeni opseg vokabulara. Naprosto djeca nemaju više kapacitet da se jezično izražavaju kao što su se izražavala nekada i mislim da je to jedan ozbiljan problem s kojim ćemo se trebati nositi”, navodi Katarina Pavičić Dokoza, ravnateljica poliklinike Suvag.

Uz rješenje o odgodi i preporuka

Izostanak vještina veći kod djece koja nisu polazila vrtić. Uz rješenje o odgodi, roditeljima se preporučuje tretman koji bi djetetu trebao pomoći u pripremi za školu. “Ova socijalna i emocionalna nezrelost, rast i razvoj – to je čudo u toj dobi. To ide jako brzo, kad se odgodi škola – dobijete godinu dana. Kad dođu na pregled, to je sasvim drugo dijete”, navodi je Musil.

Roditelji i sami traže odgode, a neki ne prepoznaju problem na vrijeme. Pritisak na logopede kojih je kod nas malo je pojačan. U Suvagu se na pregled čeka od šest do osam mjeseci.