Legendarni pilot Selak: 'Ukrajinci će u tim F-16-icama biti kao glineni golubovi. Rusi imaju bolje avione'

Selak smatra da je isporuka tih aviona više simbolična gesta koju i kao takvu treba pozdraviti

Screenshot: N1
FOTO: Screenshot: N1

Umirovljeni vojni pilot Ivan Selak za N1 televiziju komentirao je isporuku borbenih aviona F-16 Ukrajini do kraja godine, koji bi trebali stići iz Nizozemske i Danske. Naglasio je da iako je globalna podrška Ukrajini u vojnom naoružavanju ključna za njezinu obranu, to također donosi i logističke izazove. Ukrajina je naviknuta na istočni tip oružja, dok je zapadni tip, poput F-16, drugačiji u mnogim aspektima, što može stvoriti niz problema.

Prema Selaku, dok će novi zapadni zrakoplovi sigurno pomoći u zaštiti ukrajinskog zračnog prostora, njihovo efikasno korištenje u borbenim situacijama može biti izazov. Ukrajinski piloti, koji su iskusni s avionima tipa SU-27, trebat će vremena da se u potpunosti prilagode F-16 avionima.

‘Veliki problem za Ukrajince’

“Piloti mogu vrlo brzo letjeti s F-16, no borbeno ga upotrijebiti, za to vam treba vrijeme. Trebaju vam sati kvalitetnog naleta, a nije bitna ni samo količina naleta koju ti piloti imaju. Pouzdano znam da ni količina ni kvaliteta naleta ukrajinskih pilota nije baš na nekom zadovoljavajućem nivou, za razliku od Zapada. To važi i za ruske pilote, njihova količina naleta nije ni blizu razine američkih pilota”, kaže Selak.

“Bit će to veliki problem za Ukrajince. Nisu to nadnaravni piloti pa da će za šest mjeseci F-16 biti borbeno upotrebljiv. Da, možeš ti njega koristiti već nakon mjesec dana na tom avionu, ali bit ćeš kao glineni golub koji će biti srušen već brzo nakon polijetanja. Da bi ozbiljno koristio taj avion, da bi se pilot upoznao s tim mogućnostima, potrebno je nekoliko stotina sati kvalitetnog naleta na tom avionu. Da biste ga zaista svrsishodno upotrijebili, proći će najmanje dvije ili tri godine”, dodao je.

Simbolična gesta podrške Ukrajini

“Imao sam prilike letjeti na F-16 i iznenadile su me novosti. Na početku su ga praktički zvali električni avion, a i osjećaj letenja u njemu je sjajan. Osjećaj preglednosti je fantastičan, sa svih strana vidite svoju okolinu”, rekao je Selak.

Bivši vojni pilot smatra da će Ukrajina F-16 avione u početku koristiti u zaštiti zračnog prostora. “A sad, koliko može štititi svoj prostor i svoje trupe, to je jako relativno. Ipak su s druge strane superiorniji ruski avioni. To je malo i propaganda, sad će oni rušiti krstareće projektile koji im dolaze. Nisam baš našao puno takvih primjera. Rušenje nadzvučnih projektila, pak, je u sferi znanstvene fantastike”, tvrdi Selak.

Selak je skeptičan prema tome koliko će F-16 avioni biti učinkoviti protiv sofisticiranijih ruskih zrakoplova i projektila, sugerirajući da je isporuka tih aviona više simbolična gesta podrške Ukrajini, nego stvarni borbeni adut. “Vidimo i kroz primjer ostalog oružja. Rat nije baš toliko jednostavan kako se čini. No, za ratnike na zemlji je dobro misliti da ima nekakvu zaštitu, puno bolje nego znati da nema nikakvu”, zaključio je Selak.