Galerija u Londonu otvara izložbu krivotvorina. 'Ako je djelo lijepo, je li zbilja važno tko ga je naslikao?'

Na izložbi će se naći desetak lažnih crteža, slika, skulptura i još puno toga

A visitor looks at a work of art entitled 'Cantar y Bailar' (Singing and Dancing)' by Spanish artist Francisco de Goya y Lucientes during a press view for the' The Spanish Line: Drawings From Ribera To Picasso' exhibition at the Courtauld Gallery in central London, on October 12, 2011. The exhibition presents highlights of the gallery's collection of Spanish drawings and will run from October 13, 2011 to January 15, 2012.  AFP PHOTO / BEN STANSALL (Photo by BEN STANSALL / AFP)
FOTO: AFP

Prije 25 godina londonska galerija Courtauld dobila je anonimnu dojavu da je 11 slika starih majstora u galeriji krivotvoreno i da ih je naslikao britanski krivotvoritelj Eric Hebborn. Za šest slika stručnjaci su uspjeli pratiti porijeklo ranije od Hebborna, a za ostalih pet još nemaju konačan odgovor jesu li originali.

Ovo je istraživanje nadahnulo Rachel Hapoienu, katalogizatoricu crteža galerije i Karen Serres, kustosicu slika u Courtauldu, da istraže vrijednost krivotvorene umjetnosti i naprave izložbu isključivo od krivotvorina, “Umjetnost i vještina: krivotvorine iz kolekcije”.

Mnoge od ovih slika nikada nisu bile javno izložene. “Ako mislite da je neko umjetničko djelo lijepo, dirljivo ili vas potiče na razmišljanje, pa je li uistinu važno tko ga je naslikao?”, kažu Hapoienu i Serres za Artnet. “Ako je krivotvorina dovoljno dobra da prevari stručnjake, znači li to da je njezina estetska kvaliteta neosporna?”

Neke krivotvorine se koriste u obrazovne svrhe

Na izložbi će se naći desetak lažnih crteža, slika, skulptura i još puno toga. Neke su već poznate krivotvorine prepuštene Courtauldu u obrazovne svrhe dok je za druge utvrđeno da su krivotvorine tek nakon što ih je galerija nabavila.

U izjavi galerija kaže da se za jedan morski pejzaž smatralo da ga je naslikao John Constable i nabavljen je iz njegove obitelji, tako da autentičnost nije bila upitna sve dok nije otkriven vodeni žig na papiru koji datira nakon umjetnikove smrti.

Druga slika, pripisana Botticelliju, prikazuje Djevicu Mariju i malog Isusa. Stručnjaci su kasnije utvrdili da je inspiracija za sliku bila glumica iz dvadesetih godina prošloga stoljeća, pa nikako nije Botticellijeva.

‘Neki krivotvoritelji su i sami veliki umjetnici’

“Iako ih nisu naslikali čuveni stari majstori, krivotvorine imaju vrijednost za studente i stručnjake”, kažu kustosice za Artnet. Dvojac želi pokazati da se čak i galerije mogu prevariti, pogotovo kada su krivotvoritelji vješti.

“Uvijek je bilo ljudi koji su bili opsjednuti krivotvorinama. A neki krivotvoritelji su sami po sebi veliki umjetnici”, rekle su Hapoienu i Serres za Guardian.